امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9999 تاریخ انتشار: شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲:۲۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سرسنگی درنشست خبری اعلام کرد؛

فرهنگ وهنرکشورهای نوردیک به شایستگی درایران معرفی نشده/ فرهنگ و هنر عامل دوستی ملت ها است/ متاسفانه ما با کشورهای محدودی در ارتباط هستیم/ باید ساختارلازم برای ارتباط فرهنگی ما با دنیا تغییر کند

خبرایران مدیرعامل خانه هنرمندان ایران گفت: متاسفانه خانه هنرمندان ایران بودجه کمی دارد به همین دلیل ما نمی توانیم خودمان هنرمندان را به کشورهای دیگر اعزام کنیم.
فرهنگ وهنرکشورهای نوردیک به شایستگی درایران معرفی نشده/ فرهنگ و هنر عامل دوستی ملت ها است/ متاسفانه ما با کشورهای محدودی در ارتباط هستیم/ باید ساختارلازم برای ارتباط فرهنگی ما با دنیا تغییر کند

به گزارش خبرنگارخبرایران ، نشست خبری هفته فرهنگی کشورهای نوردیک با عنوان «نگاهی به هنر و فرهنگ کشورهای نوردیک» صبح امروز شنبه ۱۶ خرداد با حضور «دکتر مجید سرسنگی» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران،«دلیسه نودهایم»سفیر نروژ در ایران،«هری کمراینن» سفیر فنلاند در ایران،«پیترتیلر» سفیر سوئد در ایران، «آندرس کریستین هوگارد» سفیر دانمارک در ایران ، خانم «کرسی مکنزی» هنرمند و عکاس فنلاندی و همراه نماینده شورای وزیران نوردیک و اصحاب رسانه در خانه هنرمندان ایران برگزارو دراین نشست خبری «دکتر مجید سرسنگی» اظهارداشت: ایرانیان با کشورهای اروپایی بسیاری آشنا هستند با این حال فرهنگ و هنر کشورهای نوردیک به خوبی در ایران معرفی نشده و مردم هنر دوست ایران به شایستگی فرهنگ و هنر کشورهای نوردیک را نمی شناسند. با وجود اینکه می دانیم در این کشورها هنرمندان بزرگی وجود دارند و آثار با ارزش فرهنگی و هنری تولید شده اند که باید به مردم ایران معرفی شوند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران تصریح کرد: برگزاری این دست برنامه ها که در نوع خود منحصر به فرد است باعث خواهد شد تا مردم هنردوست ایران بهتر و دقیق تر با فرهنگ و هنر این کشورها آشنا شوند و متقابلا این امکان فراهم می آید تا هنرمندان و اهالی فرهنگ کشورهای نوردیک با هنرایران اسلامی از نزدیک آشنا شوند.چرا که فرهنگ و هنر عامل دوستی ملت ها است.

وی خاطرنشان کرد: مردم مختلف دنیا از طریق فرهنگ و هنر با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. اگر بخواهیم جهانی صلح آمیز و با محبت داشته باشیم، جز بکار گیری هنر و توجه به هنرمندان مسیر دیگری وجود ندارد و امیدواریم در آینده با هماهنگی میان مسئولان وزارت امور خارجه، سفیران ایران در دیگر کشورها و همچنین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هفته فرهنگ و هنر ایران را در کشورهای نوردیک برگزار کنیم.

سرسنگی ابرازداشت: خانه هنرمندان ایران آمادگی خود را برای اعزام هنرمندان به دیگر کشورها اعلام کرده و متاسفانه ما با کشورهای محدودی در ارتباط هستیم و تمام ارتباطمان را به چند کشور محدود کرده‌ایم در حالی که این دیدگاه سنتی باید تغییر کنند و باید برای دیپلماسی فرهنگی نقشه یکم به یکم داشته باشیم و بدانیم که هر کشوری حتی کشورهای کوچک در دیپلماسی فرهنگی موثر هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه خانه هنرمندان ایران بودجه کمی دارد به همین دلیل ما نمی توانیم خودمان هنرمندان را به کشورهای دیگر اعزام کنیم. شورای شهر سالانه ۴۰۰ میلیون تومان به ما کمک می‌کند که این مبلغ بخش کوچکی از هزینه‌های جاری ماست.

سرسنگی تاکید کرد: چندی پیش ارکستر فرهنگ و هنر را به رهبری نادر مشایخی به کشور کویت اعزام کردیم که این حرکت با حمایت مالی شهرداری انجام شد و دیپلماسی فرهنگی نمی‌تواند از سوی چند نهاد به طور همزمان اداره و سیاستگذاری شود. ما برای ارتباط فرهنگی با دنیا عناصر لازم را داریم اما به نظرم ساختاری که در نظر گرفته‌ایم باید تغییر کند.

وی افزود:در این هفته فرهنگی نمایشگاهی از آثار عکس و نقاشی با موضوع فرهنگ و هنر کشور های نوردیک در نگارخانه های بهار، تابستان، پاییز و زمستان خانه هنرمندان ایران به نمایش در می آید.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران یادآورشد: در این هفته فرهنگی، یک شنبه ۱۷ خرداد به روز فرهنگی کشور دانمارک اختصاص دارد که در این روز ۴ فیلم انیمیشن در نگارخانه پاییز به نمایش گذاشته می شود. دوشنبه ۱۸ خرداد، روز فرهنگی کشور نروژ در تالار استاد شهناز برگزار و سه شنبه ۱۹ خرداد روز فرهنگی کشور فنلاند همراه با نمایش فیلم درنگارخانه تابستان برگزار می شود.

وی عنوان داشت: پنج شنبه ۲۱ خرداد روز فرهنگی سوئد در نگارخانه زمستان خانه هنرمندان ایران برگزار و در این هفته فرهنگی هم چنین ۴ نشست تخصصی نقد سینمای نروژ، سوئد، فنلاند و دانمارک در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران از ساعت ۱۸ تا ۲۱:۳۰ برگزار می شود.

سرسنگی ابرازداشت:چهارشنبه ۲۰ خرداد نقد سینمای فنلاند با حضور اردوان تراکمه، شنبه ۲۳ خرداد نقد سینمای نروژ با حضور پیمان یگانه، یک شنبه ۲۴ خرداد نقد سینمای دانمارک با حضور مالک خواجه وند و دوشنبه ۲۵ خرداد نقد سینمای سوئد با حضور محمد حسین خسروی برگزار می شود.

 

سفیر نروژ: فرهنگ و مخصوصا فیلم‌های سینمای ایران در نروژ شناخته شده است

«دلیسه نودهایم» سفیر نروژ در ایران درادامه این نشست با ذکر تاریخچه کوتاهی از نسبت تاریخی فرهنگی کشورهای نوردیک اظهارداشت: ما قصدمان این است که فرهنگ و هنر کشورمان را به مردم ایران معرفی کنیم و از طریق این ارتباط و تبادل فرهنگی فرهنگ و هنر ایران را بیش از پیش معرفی کنیم.

سفیر نروژ در ایران تاکید کرد: فرهنگ ایران در نروژ و مخصوصا فیلم‌های سینمای ایران شناخته شده است و من به عنوان یک سفیر زن خوشحالم اعلام کنم که تاکنون فیلم‌های بسیاری از کارگردانان زن ایرانی در نروژ نمایش داده‌ایم.

 

سفیر سوئد: می خواهیم آثاری از فرهنگ و هنر سوئد را به مردم ایران نشان دهیم

«پیترتیلر» سفیر سوئد در ایران در ادامه این نشست مطبوعاتی با اشاره به نزدیکی فرهنگی و زبانی کشورهای نوردیک از تفاوت های کشورهای نوردیک اظهارداشت: با اینکه قرابت های زبانی و فرهنگی بین کشورهای ما وجود دارد اما تفاوت هایی بین کشور های ما وجود دارد که باید به گالری ویژه نمایش دهنده آثار فرهنگی و هنری سوئد در خانه بیایید تا بتوانید این تفاوت ها را مشاهده کنید.

وی افزود: همچنین برای ما خیلی جالب است که بتوانیم آثاری از فرهنگ و هنر سوئد را به مردم ایران نشان دهیم چراکه ایرانیان بسیاری در سوئد هستند و سفیر ایران در کشور ما مسئول اصلی این موضوع است. همان گونه که ما هنرمندان کشورمان را به ایران آورده‌ایم سفیران ایران در کشورهای دیگر باید پیگیر حضور هنرمندان ایرانی در دیگر کشورها باشند.

 

سفیر فنلاند: شاهنامه  فردوسی در فنلاند به زبان فنلاندی ترجمه شده‌ تا مردم ما این شاهکار ادبی جهانی را بخوانند

«هری کمراینن» سفیر فنلاند در ایران درادامه این نشست خبری با اشاره به حضور نوآورانه کشورهای نوردیک در جهان مدرن اظهارداشت: دو هفته پیش در تهران برنامه فرهنگی با عنوان «نگارخانه ای به وسعت یک شهر» در ایران برگزار شد که آثار هنری بسیاری از کشورهای مختلف را به نمایش گذاشت و من نگاهی به هنر و فرهنگ کشورهای نوردیک را در راستای چنین برنامه هایی می بینم فرهنگ و هنر در تعامل به وجود می‌آید. ما شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی را در فنلاند به زبان فنلاندی ترجمه کرده‌ایم تا مردم ما این شاهکار ادبی جهانی را بخوانند.

 

سفیردانمارک: نمایشگاه ما طراحی خانه سفیر و آثار فرهنگی جزایر گرین لند و فارو است

 

«آندرس کریستین هوگارد» سفیردانمارک در ایران نیز درخصوص برنامه های کشورش در هفته فرهنگی کشورهای نوردیک عنوان داشت: نمایشگاه کشور دانمارک شامل دو بخش خواهد بود یک قسمت مربوط به طراحی خانه سفیر می شود و بخش دیگر مربوط به آثار فرهنگی جزایر گرین لند و فارو می شود.

 

خانم مکنزی: علاقه‌مندم با عکاسانی ایرانی دیدار داشته باشم

هنرمند و عکاس فنلاندی خانم «کرسی مکنزی» دراین نشست اظهارداشت:علاقه اصلی من به عکاسی از مناظر طبیعی است. البته امروز بعدازظهر در مراسم افتتاحیه درباره نقاشی‌هایم صحبت می‌کنم. آثاری از من در خانه هنرمندان به نمایش گذاشته می‌شود که شامل: عکاسی‌های من از شهر هندسیوکی پایتخت فنلاند است و در این سفر فرصت عکاسی از ایران را ندارم اما بسیار علاقه‌مندم که با عکاسانی ایرانی دیدار داشته باشم.

 

بنابراین گزارش، هفته فرهنگی نوردیک (دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئد) از ۱۷ تا ۲۶ خرداد در خانه هنرمندن ایران برگزار و علاقه مندان برای بازدید از نمایشگاه هفته فرهنگی نوردیک می توانند ۱۷ تا ۲۶ خرداد از ساعت ۱۴ تا ۲۱ به نگارخانه های بهار، تابستان، پاییز و زمستان خانه هنرمندان ایران به نشانی خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب