امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9666 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

نوابی نژاددرنشست تحکیم خانواده ،ضرورت جامعه جهانی اعلام کرد؛

اختلاف نسلی درجامعه افزایش یافته/بعد ازپیروزی انقلاب اسلامی زنان به رشد و شکوفایی رسیدند/تجردگرایی درمیان پسران بسیارافزایش یافته/شبکه های ماهواره ای از دلایل عمده رواج روابط نامشروع درجامعه است

خبرایران: شکوه نوابی نژاد روانشناس و استاد دانشگاه با اشاره به تأثیر مخرب شبکه های ماهواره ای گفت: متاسفانه آزادی بیش از حد روابط دختر و پسر درفیلم های شبکه های ماهواره ای از دلایل عمده رواج روابط نامشروع در جامعه است.
اختلاف نسلی درجامعه افزایش یافته/بعد ازپیروزی انقلاب اسلامی زنان به رشد و شکوفایی رسیدند/تجردگرایی درمیان پسران بسیارافزایش یافته/شبکه های ماهواره ای از دلایل عمده رواج روابط نامشروع درجامعه است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست «تحکیم خانواده ،ضرورت جامعه جهانی» که به همت «جمعیت فرزندان شاهد و ایثارگر نواندیش خدمتگزار» و «باشگاه حیاباوران جمعیت فرزندان شاهد» و همکاری برخی سازمان های غیر دولتی و مردم نهاد در دفتر مرکزی جمعیت واقع درسرای محله تجریش برگزار و دراین نشست «شکوه نوابی نژاد» روانشناس و استاد دانشگاه اظهارداشت: معتقدم که مسائل خانواده و به خصوص معضلات و مشکلات آن باید به نوعی آسیب شناسی شود ، چرا که با توجه به حوادثی که امروزه در سطح جهان و اخیرا هم در کشور یمن به وقوع پیوسته است می طلبد که سازمان های بین المللی جهت نجات خانواده ها از آسیب هایی که آنها را تهدید می کند اقدامات لازم را انجام داده و درجهت رفع آنها کوشش کنند.

این روانشناس و استاد دانشگاه تصریح کرد: دو دیدگاه سنتی و مدرن نسبت به خانواده ها امروزه وجود دارد، که این دو را می توان این گونه تفسیر کرد که در دیدگاه سنتی خانواده را باید با همان ارزش ها و سنت های گذشته حفظ کرد ولی در دیدگاه دوم که دیدگاه مدرن می باشد باید گفت امروزه جهان به یک دهکده جهانی تبدیل شده و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم تحت تاثیر تحولات آن قرار می گیریم.

وی خاطرنشان کرد: ناگزیریم به همین دلیل با شیوه های غربی آشنا شویم ضمن اینکه در همین مسیر خانواده ها نیز از تاثیرات آن مستثنی نیستند و امروزه وضعیت خانواده ها دچار یک تعارض شده ، از یک طرف ارزش های سنتی خود می خواهیم حفظ کنیم و از طرفی دیگر فرزندان تمایل به فرهنگ غرب دارند ولی در شرایط سنتی این نگرانی ها وجود نداشت.

نوابی نژاد ادامه داد: اگر وضعیت امروز خانواده ها را با 50 سال پیش مقایسه کنیم تاثیرات شگرفی رخ داده است که برخی موجب رشد و تعالی جامعه و بعضی نیز خسارات جبران ناپذیری متوجه خانواده ها کرده است. ضمن اینکه خانواده سالم در گروی جامعه اسلام است و متاسفانه خانواده یک معیار قوی برای سنجش جامعه به شمار می رود.

این روانشناس و استاد دانشگاه ابرازداشت:آنچه در خانواده ها اتفاق می افتد اشانتیون حوادث رخ داده در جامعه می باشد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی زنان درکشور ما با توجه به تحولات پیش آمده به رشد و شکوفایی رسیده اند. درواقع بعد از پیروزی انقلاب ما شاهد بزرگترین تحولات در حوزه زنان بودیم به گونه ای که در هیچ جای دنیا به اندازه ایران زنان تحصیلکرده وجود ندارد.

وی عنوان داشت: امروزه شرط ادامه تحصیل زنان در عقدنامه قید شده که این فرصت بزرگی برای رشد قشر بانوان می باشد که به طوری که در تمام پست ها به جز رده های بالا شاهد حضور بانوان در پست های میانی هستیم و تحصیلات بانوان موجب کمرنگ شدن نقش زنان در خانواده شده که این امر نیز یکی از چالش های امروز خانواده ها می باشد.

 نوابی نژاد افزود: امروزه اختلاف نسلی در جامعه افزایش یافته و زبان مشترک بین دو نسل و والدین کمرنگ شده است. از سوی دیگر فرصتی که برای خانواده ها گذاشته می شود بسیار اندک شده است. ضمن اینکه کمرنگ شدن صله رحم نیز یکی دیگر از چالش های موجود در جامعه امروز ماست.

وی با اشاره به تقسیم قدرت در خانواده ها تاکید کرد: سلسله مراتب قدرت در خانواده ها از بین رفته در گذشته مراتب قدرت به ترتیب مرد، زن و فرزندان بود ولی امروزه بیشتر تصمیمات بر روی فرزندان متمرکز شده است و امروزه زنان به دلیل تحصیلات خود علاقه مند به مدیریت مشارکتی در خانواده ها هستند ولی بسیاری از آقایان با این مسئله مخالف می باشند.

نوابی نژاد با بیان اینکه افزایش سن ازدواج دختران و پسران و تجردگرایی چالش دیگر امروز ماست، گفت: تجردگرایی در میان پسران بسیار افزایش یافته و همچنین فرآیند ازدواج از مداخله و نقش فعال والدین خارج شده است و جوانان بیشتر تمایل به انتخاب توسط خود و سپس تایید والدین دارند و اختلاف های زناشویی به دلیل انتخاب های غلط بسیار بالاست و طلاق و خشونت ها خانگی بسیار افزایش یافته هرچند در مقایسه با کشورهای دیگر پایین تر است.

 وی خشونت های روانی را یکی از مهمترین خشونت های امروز خانواده ها خواند و گفت: این خشونت شامل تحقیر، سرزنش و مقایسه کردن زنان است که موجب از بین رفتن اعتماد به نفس آنها می شود و بر اساس تحقیقات خود مسئله اخلاق، معنویت و اعتقادات درونی شده از عمده ترین عامل نابسامانی های امروز خانواده هاست و باورهای دینی و اعتقادات درونی بر همه شرایط خداوند را ناظر بر اعمال خود بدانیم جامعه بسیار کمرنگ شده که یک چالش بزرگ محسوب می شود چون اگر خانواده متزلزل شود جامعه بی هویت می شود.

نوابی نژاد با اشاره به تأثیر مخرب شبکه های ماهواره ای عنوان داشت: حتی در شهرستان ها و روستاهای کوچک ما فیلم های ماهواره به خصوص سریال های ترکیه ای دنبال می شود این در حالی است که در کشورهای آمریکایی و اروپایی هیچ استقبالی از این فیلم ها نمی شود. متاسفانه آزادی بیش از حد روابط دختر و پسر دراین فیلم های مندرس و پس مانده شبکه های ماهواره ای از دلایل عمده رواج این روابط نامشروع در جامعه ما به شمار می رود.

 وی ادامه داد: خانواده متعادل از روابط سالم و تعامل بین والدین و فرزندان برخوردار است وخانواده ها باید مهارت های ارتباط صحیح را بدانند. همچنین 90 درصد اختلافات خانواده ها به دلیل ادراکات غلط زوج ها از یکدیگر است چون در هنگام گفتگو حرف های یکدیگر را به خوبی گوش نمی دهند، سپس با برداشت های مختلف تعابیر مختلف از صحبت های خود می کنند که این امر موجب اختلاف آنها می شود و اگر احترام متقابل بین زوج ها حاکم باشد خشونت های روانی هم وجود نخواهند داشت. تبعات و اثرات خشونت های روانی به مراتب بیشتر از خشونت های جسمی خواهد بود.

نوابی نژاد با اشاره به ویژگی های خانواده های متعادل تاکید کرد: خانواده های متعادل دارای ویژگی هایی چون:«انسجام درخانواده ها»،«انسجام در هدف»،«رشد تمام اعضای خانواده»،«شناخت یکدیگر»،«احترام متقابل»،«پذیرش متقابل»،«تعهد به ازدواج»و«استحکام روابط خانواده»،«روابط عاطفی»،«نزدیکی زن وشوهر دراهداف زندگی» و«نیازهای فردی و گروهی» است.

 

بنابراین گزارش؛نشست«تحکیم خانواده ،ضرورت جامعه جهانی»به همت جمعیت فرزندان شاهد و ایثارگر نواندیش خدمتگزار و باشگاه حیاباوران جمعیت فرزندان شاهد در دفتر مرکزی جمعیت برگزار و درپایان این جلسه بیانه ایی به مناسبت 15 مِی «روز جهانی خانواده» قرائت شد.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب