امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9647 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۴:۳۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیر انتشارات بین‌المللی الهدی؛

مدیریت انتشارات دولتی ثبات ندارد

خبرایران: حمیدرضا شاه‌آبادی مدیر انتشارات بین‌المللی الهدی در نشست نشست «نشر دولتی: فرصت یا تهدید» گفت: نشر دولتی مشکلات خود را دارد زیرا در سال‌های گذشته بودجه آن به شدت کاهش یافته و فشار زیادی را برای خصوصی شدن تحمل می‌کند. در کنار این مشکلات، مدیریت انتشارات دولتی ثبات ندارد و در گذر زمان دچار تغییرات می‌شود.
مدیریت انتشارات دولتی ثبات ندارد

به گزارش خبرایران از ستاد خبری سرای اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران،  نشست «نشر دولتی: فرصت یا تهدید» با حضور مهدی فخری‌زاده، مدیر انتشارات روزنه کار، حمیدرضا شاه‌آبادی مدیر انتشارات بین‌المللی الهدی، دکتر عباس عموری،  قائم مقام مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی،  مسعود کازری، مدیر نشر خورشید و دکتر مهدی باقری، کارشناس حوزه نشر عصر دوشنبه 21 اردیبهشت ماه در تالار گفتگوی سرای اهل قلم برگزار شد.

فخری‌زاده که مدیریت این نشست را بر عهده داشت در ابتدای این نشست بیان کرد: نشر دولتی تهدید نیست بلکه یک فرصت است اما نباید از محدوده خود خارج شود زیرا در این صورت تهدید محسوب می‌شود، برای مثال کتاب‌هایی مانند آمار و کشاورزی باید توسط انتشارات دولتی منتشر شوند زیرا اطلاعات اینگونه کتاب‌ها در اختیار دولت است.

در ادامه این نشست شاه‌آبادی با اشاره به تقسیم‌بندی واحدهای نشر گفت: گروهی از واحدهای نشری با هزینه خود به فعالیت می‌پردازند و اهداف شخصی را دنبال می‌کنند که به آنها نشر خصوصی می‌گویند، در مقابل برخی دیگر از امکانات و پول دولتی استفاده می‌کنند و از همین طریق به توزیع کتاب‌های خود می‌پردازند که به آنها نشر دولتی می‌گویند، پس وظایف این دو کاملاً  متفاوت است.

وی ادامه داد: متاسفانه اقتصاد نفتی تمام کشور را دولتی کرده و حتی ناشران خصوصی نیز امکانات زیادی را از دولت می‌گیرند برای مثال در گذشته کاغذ دولتی و یارانه به انتشارات خصوصی نیز تعلق می‌گرفت و بسیاری از واحدهای خصوصی کتاب‌های خود را به دولت می‌فروختند که این وابستگی نشر خصوصی به دولت را نشان می‌دهند.

مدیرعامل انتشارات بین‌المللی الهدی با اشاره به مشکلات انتشارات دولتی اظهار کرد: نشر دولتی نیز مشکلات خود را دارد زیرا در سال‌های گذشته بودجه آن به شدت کاهش یافته و فشار زیادی را برای خصوصی شدن تحمل می‌کند. در کنار این مشکلات، مدیریت انتشارات دولتی ثبات ندارد و در گذر زمان دچار تغییرات می‌شود.

وی ادامه داد: البته نشر دولتی گاهی به عنوان تهدید هم تلقی می‌شود زیرا دولت تقسیم کننده درآمد نفتی است و این تقسیم بندی می‌تواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد، برای مثال در صورت افزایش بودجه، اگر مدیران نشر دولتی تصمیم درستی نگیرند و به کتاب‌های بی‌محتوا بپردازند جامعه فرهنگی در آینده دچار مشکل خواهد شد.

 

تمام واحدهای نشر شبه دولتی هستند

عموری که سومین سخنران این نشست بود گفت: بخش دولتی و خصوصی وجود ندارد زیرا تمام واحدهای نشر شبه دولتی هستند لذا بحث در مورد این موضوع کار اشتباهی است.

وی ادامه داد: ما همه متکی به دولت هستیم و متاسفانه دولت نیز اراده‌ای برای حل مشکلات نشر ندارد و به همین دلیل است که مشکلات نشر روز به روز بیشتر می‌شود.

 

نشر خصوصی محکوم به شناخت بازار است

در ادامه این نشست کازری با رد صحبت‌های عموری اظهار کرد: این نظریه که همه واحدهای نشری به دولت وابسته هستند، نظریه غلطی است زیرا انتشارات دولتی با هدف کمک به دولت و اهداف دولتی تشکیل شده است اما نشر خصوصی به دنبال اهداف شخصی است.

وی افزود: مدیران بخش خصوصی با شناخت بازار در یک حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند. به همین دلیل اگر نشر خصوصی بازار را خوب نشناسد شکست می‌خورد اما این اتفاق برای انتشارات دولتی رخ نمی‌دهد زیرا براساس اهدافی مشخصی کتابی را منتشر می‌کنند و توجهی به بازار ندارد.

مدیر نشر خورشید در توضیح راهکارهای پیشرفت نشر گفت: اگر خواهان پیشرفت در حوزه نشر هستیم باید شرایطی فراهم شود تا صنعت نشر در مسیر خود حرکت کند و فرقی ندارد که نشر خصوصی یا دولتی باشد زیرا اگر کتاب نباشد مردم با کتاب قهر خواهند کرد.

انتشارات دولتی توجه‌ای به محتوا ندارد

مهدی باقری که آخرین سخنران این نشست بود با اشاره به اقتصاد فرهنگی اظهار کرد: اقتصاد فرهنگی بدون تولید فرهنگی معنا ندارد به همین دلیل باید در تولید کتاب دقت شود. متاسفانه انتشارات دولتی توجهی به محتوای کتاب ندارند و گاه کتاب‌های آنها براساس رابطه‌های دولتی به کتابخانه‌ها راه پیدا می‌کند و به دلیل کیفیت پایین، جامعه را از کتاب و کتابخوانی دور می‌کند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفتگو با جهان» از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب