امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9640 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲:۵۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مهدی کرباسیان خبرداد؛

هیچ پروژه‌ای از ایمیدرو متوقف نیست/ برای ورود سرمایه گذاران فرش قرمز پهن می کنیم/با جدیت، طرح های کنسانتره و گندله پیگیری می شود/ ال سی 7 طرح فولادی از سوی چین باز شده است

خبرایران: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای ورود سرمایه گذاران فرش قرمز پهن می کنیم و در حذب سرمایه گذاری ها به ترتیب اولویت با «سرمایه گذاران داخل»، «ایرانیان خارج از کشور»و«شرکت های خارجی» است.
هیچ پروژه‌ای از ایمیدرو متوقف نیست/ برای ورود سرمایه گذاران فرش قرمز پهن می کنیم/با جدیت، طرح های کنسانتره و گندله پیگیری می شود/ ال سی 7 طرح فولادی از سوی چین باز شده است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ( ایمیدرو)صبح امروز با حضور«دکتر مهدی کرباسیان» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) امروز واصحاب رسانه در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی برگزار و دراین نشست خبری «دکتر مهدی کرباسیان»اظهارداشت: بر اساس پیش‌بینی های انجام شده ذخیره فعلی معادن 57 میلیارد تن است که با شناسایی ذخایر جدید تا پایان سال جاری حدود 40 تا 50 درصد افزایش می یابد و به 80 میلیارد تن برسد.

کرباسیان تصریح کرد: هم‌اکنون معدن در تولید ناخالص داخلی کشور نزدیک به یک درصد نقش دارد و صنایع معدنی وابسته نیز در نهایت 5 درصد از این حجم را اشغال می‌کند.ضمن اینکه ایمیدرو با توجه به جایگاه ویژه بخش معدن و صنایع معدنی در توسعه و اشتغال کشور و نیز اقتصاد مقاومتی، بزرگترین همایش معدن و صنایع معدنی را با هدف شناسایی این فرصت ها به سرمایه گذاران داخلی و خارجی طی روزهای دهم و یازدهم خرداد تحت عنوان اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران (IMIS) برگزار می کند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 821 نفر از کارشناسان سرمایه گذاران و کارشناس برای حضور ثبت نام کرده اند و در این میان، 284 شرکت ایرانی و خارجی فنلاند، آلمان، کانادا، ژاپن، سوییس، فرانسه، انگلستان، قزاقستان، ترکیه، رومانی، ارمنستان، روسیه، سوئد، هند، چین و غیره شرکت کرده اند. 73 مدیر و کارشناس ارشد کشورهای خارجی حضور پیدا خواهند کرد. همچنین در حاشیه این همایش، 44 شرکت داخلی و 16 شرکت خارجی به ارائه آخرین دستاوردهای خود می پردازند.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایمیدروابرازداشت: برای ورود سرمایه گذاران فرش قرمز پهن می کنیم و در حذب سرمایه گذاری ها به ترتیب اولویت با «سرمایه گذاران داخل»، «ایرانیان خارج از کشور» و سپس «شرکت های خارجی» است. به نظر ما با توجه به سرمایه بالای ایرانیان خارج از کشور، چنانچه 5 تا 10 درصد این سرمایه وارد کشور شود، رقم قابل توجهی خواهد بود.

وی با اشاره به سهم یک درصدی بخش معدن و 5 درصدی صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی (GNP) گفت: در کشورهای پیشرفته و حتی برخی کشورهای در حال توسعه خاورمیانه، این رقم به 16 درصد می رسد که برای اثر گذاری این بخش به عنوان رقیبی در مقابل نفت و گاز، نیازمند حمایت های ویژه و تصمیمات جدی هستیم.

کرباسیان یادآورشد: 68 نوع ماده معدنی در کشور وجود دارد و مناطق وسیعی از کشور که هنوز کار اکتشافی روی آن انجام نشده و بدون شک، در صورت اکتشاف، حجم ذخایر کشور از 57 میلیارد تن به حدود 70 تا 80 میلیارد تن می رسد که طی سال 93 با اجرای برنامه اکتشافی صورت گرفته، 250 میلیون تن به ذخایر «سنگ آهن»، 200 میلیون تن به ذخایر «زغال سنگ» و 30 تن به ذخایر «طلا» در کشور افزوده شده و طی سال 93 به رغم همه محدودیت ها و مشکلات مالی، 1634 میلیارد تومان سرمایه گذاری جذب شده، با افتخار اعلام می کنیم که اکنون همه طرح های ایمیدرو فعال بوده یا در حال بهره برداری است.

وی ادامه داد: در سال گذشته 412 میلیون دلار طرح شامل سیمان ونزوئلا، میله گذاری آلومینیوم المهدی، طلای زرشوران و 5 پروژه زیرساختی (برق رسانی و جاده سازی) برای معادن کوچک و متوسط به بهره برداری رسید و امسال 10 طرح با سرمایه گذاری 372 میلیون دلار مشتمل بر افزایش ظرفیت اسکله بندرعباس از 6 به 12 میلیون تن، آنتیموان سیستان و بلوچستان، پایلوت تیتانیوم کهنوج، پایلوت پترولیوم کک، زغال شویی سوادکوه، پتاس و خور و بیابانک، سالن ریخت آلومینیوم المهدی، احداث جاده و خطوط انتقال و طرح های آهن اسفنجی شادگان و چهارمحال و بختیاری به مرحله بهره برداری می رسند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان فارس، عملیات اجرایی بزرگترین طرح آلومینیوم کشور با ظرفیت 300 هزار تن و نیز نیروگاه 951 مگاواتی برق آغاز شد و با اجرای این طرح، ظرفیت تولید آلومینوم به حدود 2 برابر افزایش پیدا می کند و در برنامه ششم توسعه اقتصادی ، ظرفیت تولید «فولاد» به 40 میلیون تن، «مس کاتد» به 400 هزار تن و «آلومینیوم» به 700 هزار تن می رسد.

وی عنوان داشت: اکنون با جدیت، طرح های کنسانتره و گندله پیگیری می شود و با بهره برداری از این طرح ها تا پایان سال 95، نیاز کشور به این محصولات رفع می شود و تا حدود زیادی از خام فروشی سنگ آهن جلوگیری می شود. همچنین در دیگر مواد معدنی به جز مواد غیر قابل مصرف در کشور، خام فروشی نخواهیم داشت و دولت برای بهبود وضعیت صنعت فولاد، اقداماتی نظیر کاهش عوارض صادراتی و تعیین ارز آزاد برای واردات فولاد در نظر گرفته و در حوزه سنگ آهن، قرار است حقوق دولتی بازنگری شود و کاهش یابد. حق انتفاع معادن بزرگ نیز قرار است کاهش یابد.

رئیس هیات عامل سازمان ایمیدرواضافه کرد: با توجه به نیاز کشور به 8 میلیون تن گندله، پیشنهاد ما این است که برای صادرات کنسانتره سنگ آهن عوارض تعیین شود و تحریم های ظالمانه محدودیت های جدی برای سرمایه گذاران ایجاد کرده و پیش بینی می شود با ایجاد توافق هسته ای، سرمایه گذاران زیادی در بخش معدن و صنایع معدنی ایران حضور یابند. همان گونه که اکنون کشورهای مختلف برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده اند و جلساتی نیز با برخی کشورها همچون هند، کویت، امارات و عمان برای سرمایه گذاری داریم و اکنون ال سی 7 طرح فولادی به میزان یک میلیارد و 800 میلیون یورو از سوی چین باز شده و نخستین قسط خود را نیز به تازگی به بانک های ایران واریز کرده است.

وی درپایان با اشاره به انتقاد برخی صنعتگران برای استفاده از فاینانس چینی در اجرای هفت طرح فولادی و عدم توجه به سرمایه‌گذاران ایرانی گفت: برای هر کسی که تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی داشته باشد،‌ فرش قرمز پهن می‌کنیم و اگر کسی در این مورد پیشنهادی دارد، می‌تواند با بخش خصوصی فعال در این طرح‌ها مشارکت کند وبرای افزایش 68 میلیارد تومانی سرمایه صندوق مجوز گرفته‌ایم که تاکنون 25 میلیارد تومان آن واریز شده است.  

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب