امروز: دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/29]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9621 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲:۴۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دادستان دیوان محاسبات کشورخواستار شد؛

انضباط کارکنان بانک سپه در میان سیستم بانکی مثال زدنی است

خبرایران:دادستان دیوان محاسبات کل کشور اظهار داشت: بانک سپه به واسطه داشتن نیروی انسانی کارآمد، سرآمدو سلیم النفس یکی از منضبط ترین و منسجم ترین بانکهای نظام بانکی است.
انضباط کارکنان بانک سپه در میان سیستم بانکی مثال زدنی است

به گزارش خبرایران از پایگاه اطلاع رسانی بانک سپه، فیاض شجاعی در گردهمایی مدیران ارشد بانک سپه با بیان این مطلب افزود: فضای موجود در بازار پولی کشور حاکی از رقابت نابرابر بین بانکهای دولتی و خصوصی است لذا باید برای رفع این مشکل فشار از روی بانکهای دولتی کاسته شود.

وی گفت: برای ایجاد زمینه رقابت برابر در بازار پولی و مالی کشور باید فشار دولت بر بانکهای دولتی کاسته شود تا آنها نیز در شرایط برابر با بانکهای غیردولتی رقابت کنند.

شجاعی خاطر نشان کرد: دستگاه های نظارتی به ویژه دیوان محاسبات کشور رویکرد توسعه محور دارند و بانکها به عنوان تامین کننده مالی دستگاههای اجرایی و بخش صنعت و تولید نیز نقش و تاثیر بسزایی در تحقق توسعه متوازن و پایدار در کشور دارند به طوریکه قانون عملیات بانکی بدون ربا به عنوان قانون مادر در فعالیت های بانکها بر همین اساس تدوین و تصویب شده است بنحوی که در بندهای 1 و 2 ماده 1 قانون مذکور استقرار نظام پولی و اعتباری بر مبنای حق و عدالت جهت تحقق رشد اقتصادی و همچنین تحقق اهداف سیاست ها و برنامه های اقتصادی به عنوان اهداف محوری نظام بانکی بیان شده است.

دادستان دیوان محاسبات کشور گفت: قانون گذار مناسب با زمان تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا، بانکها را به عنوان ابزار حاکمیت در تحقق توسعه دیده است ولی در حال حاضر با پیدایش بانکهای خصوصی و ضرورت ایجاد فضای مناسب و برابر برای رقابت، قانون مذکور نیازمند بازنگری است.

وی افزود: بانکهای خصوصی با هدف انتفاع و برآورده کردن خواسته های سهامداران خود و سودآوری فعالیت می کنند در حالی که بانکهای دولتی علاوه بر این اقدام، باید تکالیف تعیین شده از سوی دولتها را نیز برآورده کنند که گاهی این تکالیف فاقد توجیه اقتصادی است.

شجاعی اظهار داشت: مقررات و برنامه ریزی توسط سیاستگذاران اعم از مجلس شورای اسلامی، دولت، شورای پول و اعتبار و حتی بانک مرکزی به صورت یکسان اعمال می شود. در حالی که بانکهای خصوصی و دولتی شرایط و وظایف مختلفی دارند.

وی با اشاره به رویکرد جدید دیوان محاسبات کشور خاطر نشان کرد: دیوان محاسبات در رویکرد جدید خود در کنار نظارت، سیاست مبتنی بر تعامل با دستگاهها را دنبال می کند.

شجاعی افزود: دیوان محاسبات بر مبنای ایجاد فرهنگ خودکنترلی از طریق آموزش مدیران دستگاهها، با افزایش آگاهی آنها از بروز بسیاری از تخلفات مالی جلوگیری می کند.

دادستان دیوان محاسبات کشور تصریح کرد: با اجرای سیاست جدید دیوان محاسبات به واسطه کاهش ورود پرونده¬ها به خاطر افزایش تعامل با دستگاه ها از یک سو و تسریع در رسیدگی به پرونده ها از سوی دیگر، تعداد پرونده ها از 1600 پرونده با معدل خواب 14 ماه به 700 پرونده با خواب زیر هفت ماه کاهش یافته است.

دادستان دیوان محاسبات کشور اظهار داشت: دیوان محاسبات کشور در حال حاضر و در دوره ی مدیریت جدید با رعایت شأن ناظر عالی مالی در کشور و با رعایت اصل تخصص و حرفه ای و متناسب با سیاست های کلی به عنوان یک ناظر خوب با رویکرد تعامل (یعنی حمایت توام با نظارت)، رویکرد پیشگیری از طریق ارائه ی نظرات مشورتی و فنی و پرهیز از مچ گیری و خرده گیری، نظارت مبتنی بر آسیب شناسی و بررسی علل و عوامل وقوع تخلف به مجریان نظریه ی مشورتی می دهد تا مجریان احساس کنند ناظرشان مشاور امین آنهاست و هر دو هدف واحدی را تحت عنوان توسعه ی پایدار و متوازن در کشور را دنبال می کنند.

شجاعی در خصوص بنگاه داری بانک سپه اظهار داشت: بانک سپه بر خلاف بسیاری از بانکهای دیگر در چند سال قبل، اقدام به سرمایه گذاری در دو شرکت چادرملو و گل گهر کرده است که از نظر توجیه اقتصادی یکی از افتخارات کشور است.

وی افزود: در شرایطی که بسیاری از بانکها در بخش غیر موثر و زیان ده سرمایه گذاری کرده اند رویکردهای بانک سپه سرمایه گذاری و مشارکت در زمینه بخش های مولد، اشتغال آفرین و ثمربخش است.

دادستان دیوان محاسبات کشور ضمن تجلیل از کارشناسان حقوقی بانک سپه به خاطر سلامت اداری و تخصص تاکید کرد: کارشناسان حقوقی بانک سپه در کنار ارتقاء دانش شغلی خود همواره منافع بانک را در نظر می گیرند به همین خاطر از بسیاری از بانکهای دیگر خواسته شده در این خصوص از بانک سپه الگو بگیرند.

شجاعی با تاکید بر ترمیم حقوق و مزایای کارکنان بانک های دولتی گفت: بانکهای دولتی بخاطر وظایف و ماموریت های متمایز با سایر سازمانها و دستگاههای اجرایی و غیر دولتی باید با سیاستها ، مقررات و دستورالعملهای متناسبی اداره شوند و برنامه ریزان و سیاست گذاران در وضع مقررات برای اداره بانکها به حساسیت و اهمیت ماموریت بانکها عنایت داشته باشند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب