امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9524 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲:۴۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون فرهنگی دانشگاه تهران خبر داد؛

کوتاهی درحوزه فرهنگ/کمک دانشگاه به دولت با نقدهای منصفانه و علمی/برگزاری سمینار میراث امام و مقام معظم رهبری/ راه‌اندازی خبرگزاری دانشگاه تهران/ حمایت از تشکل‌ها و انجمن‌ها

خبرایران: دکترمجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت : ‌دانشگاه محلی برای تضارب آرا است و افراد باید آزادانه حرف‌های خود را به زبان آورد و بحث کنند. دانشگاه مکانی است که با نقدهای منصفانه و علمی می‌تواند به دولت کمک کند.
کوتاهی درحوزه فرهنگ/کمک دانشگاه به دولت با نقدهای منصفانه و علمی/برگزاری سمینار میراث امام و مقام معظم رهبری/ راه‌اندازی خبرگزاری دانشگاه تهران/ حمایت از تشکل‌ها و انجمن‌ها

به گزارش خبرنگار خبرایران نشست خبری «دکترمجید سرسنگی» معاون فرهنگی دانشگاه تهران صبح امروز 15 اردیبهشت ماه با حضور اصحاب رسانه برگزار«دکترمجید سرسنگی» معاون فرهنگی دانشگاه تهران با تشکر از محمود نیلی احمدآبادی سرپرست دانشگاه تهران اظهارداشت:  چندی پیش این توفیق را پیدا کردم که به عنوان معاون فرهنگی دانشگاه آزاد انجام وظیفه کنم، البته قبلاً سابقه همکاری با نیلی احمدآبادی را نداشتم ولی وی را می‌شناختم و ارتباطات هیأت علمی با هم داشتیم و در دو هفته‌ای که با وی ارتباط برقرار کرده‌ام، او را فردی متواضع، عالم و دانشگاهی به معنای واقعی کلمه، خوش فکر و ملتزم به ارزشهای نظام و ولایت شناخته‌ام. برای من باعث افتخار است که با محمود نیلی احمدآبادی همکاری کنم.

سرسنگی تصریح کرد: ‌معتقدم در دوران مسئولیت وی جهش‌های خوبی به لحاظ علمی و فرهنگی در دانشگاه تهران خواهیم داشت. مسئله فرهنگ در دانشگاه مسئله جدی و مهمی است و به عقیده من فرهنگ روح دانشگاه است و ما نمی‌توانیم به دانشگاه توسعه یافته فکر کنیم اما مسئله فرهنگ را در آن مورد غفلت قرار دهیم. فرهنگ باعث می‌شود دانشجویان کنار تعلیم‌هایی که می‌بینند با تربیتم آشنا شوند.

وی عنوان داشت: فرهنگ در محیط دانشگاه و در کنار بحث دانشجویان باید با نگاهی به وضعیت استادان، دانشجویان و کارکنان باشد. اگر معتقدیم دانشگاه بالنده اسلامی و سکویی برای پرتاب افراد به سمت تعالی داشته باشیم باید این نکته را در نظر داشته باشیم که تنها آموختن صرف علوم کافی نیست و دانشگاه تهران دانشگاه مادر است و هر اتفاقی که در این دانشگاه رخ دهد می‌تواند توسط دیگر دانشگاه‌ها الگوبرداری شود. به عقیده من علیرغم همه کارهای خوبی که در دانشگاه تهران شده نسبت به توقعی که از دانشگاه تهران می‌رود ما نتوانسته‌ایم وظیفه خود را در حوزه فرهنگ انجام دهیم بنابراین باید به این وجه به طور جدی نگاه شود.

سرسنگی ابرازداشت: امیدوارم امسال سرآغازی برای نگاه مجدد و اصولی به مسئله فرهنگ در دانشگاهباشد . همچنین اهمیت فرهنگ بیش از پیش در دانشگاه درج شود و مسئولان بدانند کار دانشگاه یک بخش آموزشی دارد و مسئولیت بعدی‌اش این است که افرادی تحویل جامعه دهد که فرهنگی باشند.

وی با همکاری دوستان دیگر در واحدهای مختلف اصولی را تدوین کرده‌ایم که تحت عنوان توسعه فرهنگی پایدار است. توسعه فرهنگی پایدار به عقیده من کاری است که به صورت پایدار در دانشگاه استمرار پیدا کند که برخی از آن بدین شرح است: ‌

گسترش و تعمیق فرهنگ ایرانی و اسلامی در دانشگاه، ایجاد زمینه انس بیشتر دانشگاهیان با قرآن و عترت، ترویج ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس، ارتقای سطح فرهنگی دانشگاهیان بر مبنای اصول فرهنگی نظام و منویات مقام معظم رهبری، تلاش در جهت پر کردن اوقات فراغت دانشگاهیان با برنامه‌های فاخر فرهنگی، ایجاد نشاط در محیط دانشگاه، حمایت از فعالیت‌های دانشگاهیان، استفاده از ابزار هنر برای ارتقای فعالیت‌های فرهنگی، فرهنگ‌سازی عمومی در جهت خدمت شایسته‌تر استادان و کارکنان دانشگاه، فعال سازی کانون‌ها و انجمن‌های دانشجویی و حمایت شایسته‌تر از تشکل‌های رسمی دانشجویی، گسترش فیزیکی فضاهای فرهنگی و هنری، توسعه فعالیت‌های ورزشی در جهت سالم‌سازی جسم دانشگاهیان و حضور مؤثر‌تر در عرصه‌های ورزش قهرمانی در سطوح دانشگاهی- ملی و بین‌المللی، مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی در دانشگاه اعم از بدحجابی- اعتیاد- رفتارهای شخصی و گروهی و... از طریق برنامه‌های فرهنگی و هنری، ایجاد زمینه تعامل فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه با سایر نهاد‌ها و سازمان‌های فرهنگی هنری، تلاش برای شناسایی و معرفی الگوهای مناسب در دانشگاه و تکریم مفاخر علمی و فرهنگی دانشگاه، کشف استعداد‌ها و فعالان فرهنگی و هنری دانشگاه و حمایت از آن‌ها، ایجاد روحیه همدلی و همکاری مشترک بین تشکر‌ها و اقوام دانشگاهی از طریق برنامه‌های فرهنگی و هنری، تلاش در جهت تولیدات فرهنگی و هنری فاخر و متناسب با فضای دانشگاه در مقابل تولیدات فرهنگی و هنری دیکته شده از سوی فرهنگ‌های بیگانه، توجه هرچه بیشتر به ایثار گران دانشگاه، تبدیل دانشگاه تهران به یک الگوی فرهنگی شایسته و دانش بنیان برای سایر مراکز و مؤسسات آموزش عالی کشور، کوشش برای تعاملات فرهنگی بین‌المللی، ترویج اخلاق‌گرایی علمی در میان دانشگاهیان، ایجاد وحدت رویه در فعالیت‌های فرهنگی بین پردیس ها- دانشکده‌ها و مراکز دانشگاه در جهت هم‌افزایی فرهنگی، ارتقای سطح دانش مدیریت فرهنگی در میان مدیران و مسئولان فرهنگی دانشگاه، برقراری رابطه منطقی بین فعالیت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه با فضای فرهنگی و هنری غیر دانشگاهی، تلاش برای همدلی و همزبانی با سایر نهادهای دانشگاه که موظف به فعالیت‌های فرهنگی هستند، آشناسازی دانشگاهیان با ادبیات- هنر و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی، تغییر چهره فیزیکی دانشگاه با عناصر فرهنگی و هنری با همکاری واحدهای ذیربط، ایجاد زمینه تضارب آرای دانشگاهیان با تکیه بر اصول نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و حمایت از فعالیت‌های دولت از طریق نقدهای علمی و منصفانه.

سرسنگی اضافه کرد: ‌دانشگاه محلی برای تضارب آرا است و افراد باید آزادانه حرف‌های خود را به زبان آورد و بحث کنند. دانشگاه مکانی است که با نقدهای منصفانه و علمی می‌تواند به دولت کمک کند. من معتقدم کار فرهنگی بر سیاست اولی است بنابراین هیچ وقت سیاست را درگیر کارهای فرهنگی نکرده‌ام. فرهنگ همیشه بالا‌تر از حوزه‌های دیگر قرار دارد بنابراین تلاش دارم تا با تنش‌ها و اختلاف نظرهای سیاسی کار فرهنگی را درگیر سیاست بازی نکنیم. ما می‌توانیم با کار فرهنگی سیاست را نقد کنیم ولی اینکه آن را عجین با سیاست کنیم کار غلطی است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به اجرای چند طرح ابرازداشت: ‌برگزاری سمینار میراث امام خمینی رحمت الله علیه و مقام معظم رهبری در آستانه رحلت امام خمینی ۵ خرداد ماه در غالب ۳ بخش سیاست، فرهنگ و دانشگاه برای اولین بار با همکاری تمام تشکل‌های دانشجویی که حتی با هم اختلاف سلیقه‌هایی هم دارند برگزار می‌شود و در سالروز آزادسازی خرمشهر مسابقه هنری جنگ زیبا سوم خرداد ماه در رشته‌هایی مثل داستان، نقاشی و نمایش نامه برگزار خواهد شد که برگزیدگانش در هفته دفاع مقدس معرفی می‌شود. همچنین برپایی جشنواره ورزش‌های همگانی و بازنشت مجله برگ فرهنگ در کنار دیگر مجلات که با سلایق افراد مختلف منتشر خواهد شد از دیگر برنامه‌ها است.  

سرسنگی در خصوص تالار مولوی نیز اعلام کرد: ‌«پروژه تئا‌تر مولوی به طور جدی در حال پیگیری است و امیدوارم در مهرماه سال جاری اجراهای آن آغاز شود. مشکلات زیادی در راه اندازی این سالن نمایشی بود که از جمله آن می‌توان به مسایل مالی نیز اشاره کرد که امیدوارم با حمایت دانشگاه و نهادهای بیرونی دانشگاه مجموعه تالار به بهره‌برداری برسد. کار آزمایشی تئا‌تر مولوی از تابستان سال جاری آغاز می‌شود.

وی درباره طرح مجتمع‌های فرهنگی هنری تشریح کرد: ‌امیدوارم با کمک شهرداری، وزارت مسکن و نهادهای مربوط به دانشگاه تهران بتوانیم مجتمع بزرگ فرهنگی هنری بسازیم که بخشی از نگرانی‌های ما را از میان بردارد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران همچنین در معرفی دیگر برنامه‌هایش اعلام کرد: ‌۲۱ اردیبهشت ماه جلسه گرامیداشت و تکریم از ملک الشعرای بهار در باغ نگارستان از ساعت ۱۹ تا ۲۱ برگزار خواهد شد. همچنین در داخل دانشگاه خبرگزاری علمی و فرهنگی تأسیس می‌کنیم که برنامه‌های علمی و فرهنگی دانشگاه را پوشش دهد و بتواند منبع خوبی برای گزارش عملکرد و برنامه‌های دانشگاه تهران به مخاطبان و اصحاب رسانه ارائه کند و ایجاد دبیرخانه اسلامی، ایجاد بانک ایده‌های فرهنگی و دبیرخانه دانشگاه تهران بخصوص برنامه شبیه به استاد از دیگر طرح‌هایی است که اجرایی خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر برنامه‌هایی که برای پر کردن اوغات فراغت دانشجویان دارد و شکل ایده آل‌گرایانه اهداف وی عنوان کرد:  با توجه به تجربه‌هایی که دارم فکر می‌کنم طرح‌ها و اهدافی که مورد توجه قرار خواهم داد قابل اجرا است. اگرچه آنچه گفته شد کاملاً ایده آل است اما نباید در میان کارهاییکه دنبال می‌کنیم تنها به دنبال برنامه‌های رئالیستی باشیم،به عقیده من ما نباید ایده آل‌ها را فراموش کنیم. با توجه به تجربه ۲۸ ساله‌ای که دارم فکر می‌کنم این طرح‌ها قابل تحقق است اما نیاز به برنامه ریزی دارد. بخشی از این برنامه توسعه فضاهای فرهنگی هنری است که هرچه توسعه پیدا کند امکان پر کردن اوقات فراغت دانشگاهیان را بیشتر خواهد کرد ضمن اینکه برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات نیز در این امر تأثیر گذار خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگاران مبنی بر حمایت از تشکل‌ها و انجمن‌ها تشریح کرد: ‌تشکل‌ها چند مسئله دارد یکی بحث مجوز‌ها است که ما سعی می‌کنیم آنرا تسهیل کنیم و مسیر اخذ مجوز را به کوتاه‌ترین زمان ممکن تبدیل کنیم تا انجمن‌ها بدانند که در یک بخش آیا توانسته‌اند مجوز کسب کنند یا نه. نکته بعدی حمایت دانشگاه برای برگزاری برنامه‌ها به لحاظ مالی است که‌گاه تشکل‌ها برنامه‌هایی دارند که امیدواریم در این بخش کمک کننده باشیم. امیدوارم میزان حمایت مادی و معنویمان را از تشکل‌ها بیشتر کنیم.

وی درباره ناهنجاری‌های اجتماعی که قرار است در دانشگاه با آن مقابله شود نیز گفت: ‌«پژوهش‌هایی در این باره صورت گرفته که به تفکیک دانشکده‌ها است و ما می‌دانیم در چه دانشکده چه ناهنجاری‌هایی وجود دارد لذا کار کور نخواهیم کرد و براساس آمار و ارقام پیش خواهیم رفت. برای مقابله با شیوع مصرف داروهای روان گردان نیز به طور جدی کارمان را آغاز می‌کنیم اگرچه وظیفه ما کار فرهنگی کردن است اما من قول می‌دهم بحث مقابله با ناهنجاری در دانشگاه را در اولویت کار‌هایم قرار دهم همچنین امیدوارم سال آینده بتوانم آماری در این باره به شما ارائه کنم.»

معاون فرهنگی دانشگاه تهران درباره برنامه‌های فرهنگی برای دانشجویان خارجی نیز اظهار کرد: ‌دانشگاه در حال حاضر دارای معاونت بین‌الملل است و مسئولیت دانشجویان خارجی با آن است البته ما هم کارهایی انجام می‌دهیم و با همکاری معاونت برنامه‌هایی خواهیم داشت. برای مثال ۱۳ خردادماه همزمان با روز بین‌الملل جشنی در کنار برگزیدگان حوزه بین الملل خواهیم داشت که در آن برنامه‌های فرهنگی اجرا می‌شود. در این جشن دانشجوی افغانی که بیشترین تعداد را در میان دانشجوان خارجی دارم برنامه‌هایی با هدف معرفی فرهنگ آن‌ها برگزار می‌کنند اقوام مختلف ایرانی هم در طول سال بصورت جشنواره برنامه‌های فرهنگی هنری خواهند داشت.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران درباره آزاد اندیشی دانشجویان و بیان آزادانه نیز عنوان کرد: باهمکاری نهاد مقام معظم رهبری و سایر تشکل‌هایی که در دانشگاه است از جمله بسیج در حوزه دانشجویی و کارکنان و اساتید بحث کرسی آزاداندیشی را مهیا می‌کنیم و از ترم آینده برنامه‌های مدونی برای آن خواهیم داشت و اگرچه سیاست، بازی رایج شده و می‌تواند باعث تأثیرات سوء شود اما باید این ظرفیت را در دانشگاهیان بالا ببریم که حرف‌ها و نظرات مخالف را بتوانند بدون هیچ مشکلی بشنوند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب