امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 95 تاریخ انتشار: شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱:۵۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

از 28 آذر تا یکم دی‌ماه سال جاری؛

بیستمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران برگزار می شود

خبر ایران: بیستمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران از 28 آذر تا یکم دی‌ماه در 10 سالن محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.
 بیستمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران برگزار می شود

 به گزارش خبرنگار خبر ایران، نشست خبری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران صبح امروز شنبه 2 آذر با حضور علی نیکوسخن، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، حسین میرمیری، عضو هیئت مدیره مجمع امور صنفی تهران، جلیل غفاری، رهبر رئیس اتحادیه صحافان و رئیس شرکت نمایشگاهی نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران، احمد ابوالحسنی، نایب رئیس اتحادیه لیتوگرافان تهران و عضو ستاد اجرایی این نمایشگاه و اعظمی مدیرعامل انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق در محل مجمع امور صنفی تهران برگزار ودراین جلسه علی نیکوسخن رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با بیان اینکه امسال هفتمین سالی است که شرکت صنوف تولیدی و خدمات فنی تهران با همکاری اتحادیه صنف چاپخانه داران، اتحادیه لیتوگرافان، اتحادیه صحافان و انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق، نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران را برگزار می‌کند، اعلام کرد: این نمایشگاه از 28 آذر تا یکم دی‌ماه در 10 سالن محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

به گفته وی متراژ تمام فضای سرپوشیده این نمایشگاه 35 هزار متر مربع و متراژ کلی فضای داخلی آن 13 هزار و 130 متر مربع است.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران یکی از مشکلاتی را که هر ساله نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی با آن روبرو است، بحث انتقال ماشین‌آلات چاپ به محل برگزاری نمایشگاه و استقرار آنها در سالن‌های نمایشگاه عنوان کرد و گفت: غرفه‌داری که می‌خواهد یک دستگاه چاپ گرانقیمت را در غرفه‌اش نصب کند، هم نیازمند حمایت معنوی و هم نیازمند حمایت مادی است؛ ماشینی که قیمت آن بالای چند میلیارد تومان است، بسیار سخت می‌تواند وارد نمایشگاه شود.

نیکوسخن همچنین در مورد نحوه بازدید از بیستمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران هم گفت: کسانی که کارت ورود را از ستاد نمایشگاه دریافت کردند، بدون پرداخت هرگونه وجهی می‌توانند وارد نمایشگاه شوند و از بخش‌های مختلف بازدید کنند، اما بازدیدکنندگان غرفه‌ها که به صورت آزاد اقدام به این کار می‌کنند، الزاما باید وجه مربوط به بازدید از نمایشگاه را پرداخت کنند.

در این نشست خبری همچنین احمد ابوالحسنی نایب رئیس اتحادیه لیتوگرافان تهران از افزایش 120 درصدی فضای واگذار شده در این نمایشگاه به کمپانی‌ها و شرکت‌کنندگان خارجی در قیاس با سال قبل خبر داد و گفت: سال گذشته متراژی که به شرکت کنندگان خارجی واگذار شده بود تنها 700 متر مربع بود، اما امسال و تا همین لحظه بالغ بر 1500 متر مربع فضا در بخش خارجی واگذار شده است.

بنا بر اعلام این عضو ستاد اجرایی نمایشگاه چاپ و بسته بندی، تاکنون حضور کشورهای چین، امارات متحده عربی، آلمان، ترکیه، تایوان، اسپانیا، ایتالیا، کره جنوبی، هند، اتریش، فرانسه، ژاپن، مالزی و سوئیس در بیستمین دوره این نمایشگاه قطعی شده است که از این میان کشورهای آلمان، فرانسه، چین و ترکیه به صورت کشوری حضور یافته‌اند.

ابوالحسنی زمان فعالیت نمایشگاه را هم در چهار روز برگزاری آن از 9 صبح تا 16 عنوان کرد و گفت: تاکنون 40 کمپانی خارجی و 376 کمپانی داخلی ثبت نام خود را برای حضور در این نمایشگاه قطعی کرده‌اند که از این میان، 35 درصد در حوزه ماشین‌آلات و خدمات چاپ، 30 درصد در حوزه ماشین آلات و خدمات بسته‌بندی، 10 درصد در حوزه چاپ و بسته بندی، 10 درصد در حوزه مواد اولیه و صنایع وابسته و 15 درصد در حوزه صحافی و بسته‌بندی فعالیت خواهند کرد.

وی نیز به دشوار بودن شرایط برای استقرار ماشین آلات چاپ در این دوره از نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس چیزی که شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی به ما اعلام کرده است تنها دو روز قبل از شروع نمایشگاه فرصت داده شده است که غرفه‌داران، ماشین‌های چاپ خود را در محل‌های اختصاص داده شده، نصب کنند و 24 و یا نهایتا 48 ساعت بعد از پایان نمایشگاه هم، محل آن را شسته و رفته تحویل مسئولان نمایشگاه بدهند.

این عضو ستاد اجرایی نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی همچنین حضور متراکم شرکت‌های خارجی در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران را اینگونه توجیه کرد: صنعت چاپ ما از صفر تا 100 وابسته است؛ چه در حوزه مواد اولیه، چه در حوزه تولید، چه در حوزه عرضه و حتی در حوزه صادرات. علاوه بر این قبلا شرکت‌های خصوصی مجبور به حضور در این نمایشگاه بودند، اما متاسفانه به دلیل اینکه بازار صنعت چاپ و بسته‌بندی ما توسط شرکت‌های دولتی قبضه شده است، شرکت‌های دولتی دیگر حس رقابتی برای شرکت در این نمایشگاه نمی‌بینند و متاسفم که بگویم شرکت‌های دولتی به ناحق این بازار را گرفته‌اند.

نایب رئیس اتحادیه لیتوگرافان تهران همچنین با اشاره به وعده‌هایی که سال گذشته برای دائمی شدن دبیرخانه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران داده شد، گفت: متاسفانه این وعده پیگیری نشد که امیدواریم این مساله امسال در دستور کار ما قرار گیرد.

در این نشست همچنین اعظمی مدیرعامل انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق با اشاره به وضعیت کنونی فعالیت این انجمن گفت: در حال حاضر 108 واحد بزرگ کارتن سازی پروانه ساخت دارند و عضو انجمن هستند و 4500 واحد تبدیلی از آنها تغذیه می‌شوند.

وی حضور کارتن‌سازها را در نمایشگاه امسال چاپ و بسته‌بندی خوب توصیف کرد اما با اشاره به اشباع بازار تولید کارتن در کشور گفت: کشور ما به بیش از 700 هزار تن کارتن در سال نیاز ندارد، اما این در حالی است که بیش از این میزان کارتن در کشور تولید می‌شود.

در این جلسه همچنین حسین میرمیری عضو هیئت مدیره مجمع صنوف تولیدی و خدمات فنی تهران و عضو اتحادیه کشباف تهران در سخنانی گفت: ما نمی‌توانیم همه کاستی‌های نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی را در هر سال برطرف کنیم؛ چرا که برخی از این نواقص محل برگزاری این نمایشگاه مربوط می‌شود؛ نمایشگاه را تنها سه روز قبل از شروع آن به ما تحویل می‌دهند و دو روز بعد هم شسته رفته از ما می‌خواهند ما حتی راضی شده ایم ماشین‌های چاپ را در فضای باز قرار دهیم، اما زمان بیشتری به ما بدهند که این امکان هم در اختیار ما قرار نگرفت.

وی با ابراز امیدواری نسبت به از بین رفتن تفکیک میان بخش ارزی و ریالی در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی سال آینده گفت: امسال با اینکه تعداد شرکت‌های داخلی و خارجی حاضر در نمایشگاه کمتر شده اند، متراژ و فضای آنها افزایش یافته است.

میرمیری در بخش دیگری از سخنانش و در پاسخ به سئوالی انتقادی در مورد اینکه چرا نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی توسط مجامع و تشکل‌های غیرمرتبط از جمله اتحادیه کشباف برگزار می‌شود، نوک پیکان پاسخ به این سئوال را متوجه جلال ذکایی مدیرکل سابق دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد کرد و گفت: این انتقاد هرساله از سوی آقای ذکایی مطرح می‌شود و من فکر می‌کنم به این خاطر است که خود ایشان می‌خواستند در ستاد برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی عضو شوند که دوستان موافقت نکردند که بعد از این آقای ذکایی رفتند و نمایشگاه چاپ و نشر رومیزی را برگزار کردند.

عضو هیئت مدیره مجمع صنوف تولیدی و خدماتی فنی تهران با بیان اینکه 66 شرکت عضو ستاد اجرایی نمایشگاهایی هستند که در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود، تاکید کرد: تنها نمایشگاهی که خود صنف مربوطه در برگزاری آن مشارکت دارند، نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران است.

وی همچنین گفت: ما امسال علاوه بر نمایشگاه فعلی (نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران) مجری نمایشگاه کفش و نمایشگاه عکاسی هم بودیم. سال گذشته هم نمایشگاه طلا، نمایشگاه مبلمان و نمایشگاه ابزارآلات و یراق مبلمان را برگزار کردیم.

همچنین جلیل غفاری رهبر، رئیس اتحادیه صحافان تهران با تایید اظهارات میرمیری در مورد نحوه تعامل مدیرکل سابق دفتر امور چاپ با نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تاکید کرد: شرکت نمایشگاه‌های تولیدی از همه اتحادیه‌ها و مجامع تولیدی تشکیل شده است؛ کما اینکه اتحادیه‌های چاپخانه‌داران، لیتوگرافان و صحافان عضو آن هستند و لذا اگر ما نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی را می‌گیریم، این بدان خاطر است اگر شرکت دیگری بیرون از این مجمع قرار دارد و می‌تواند در برگزاری نمایشگاه مشارکت کند، امکان این مشارکت را برای آن فراهم کنیم.

در ادامه میرمیری از اینکه زمان اندکی در اختیار غرفه‌داران قرار می‌گیرد، تا ماشین آلات چاپ خود را در آن مستقر کنند، انتقاد کرد و گفت: در چهاردهمین و پانزدهمین دوره نمایشگاه چاپ و بسته بندی، تعویض سالن هفت روز قبل از شروع نمایشگاه انجام می‌شد و این فرصت قبل از آن 15 روز هم فراهم بود، اما الان این مدت به دو روز کاهش یافته؛ تنها به این دلیل که تعداد نمایشگاه‌هایی که در محل دائمی برگزار می‌شود، بیشتر شده است.

وی همچنین در مورد احتمال تمدید مجوز مجمع صنوف تولیدی برای برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی پس از پایان مدت سه ساله که اکنون به پایان رسیده است، گفت: مجوز نمایشگاه سال به سال از سوی سازمان توسعه تجارت صادر می‌شود با توجه به اینکه ما چهار سال متوالی نمایشگاه را برگزار کرده ایم و اینها مجوز سه ساله به ما داده اند، هنوز موید تمدید این مجوز نرسیده است زمانی که موعد آن برسد ما برای تمدید آن اقدام خواهیم کرد.

در این جلسه همچنین حجلیل غفاری رهبر، عضو ستاد اجرایی نمایشگاه درباره حضور هیئت‌های تجاری در بیستمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی هم گفت: ما از شرکت فناپ ترکیه برای حضور در این نمایشگاه دعوت کرده‌ایم. همچنین برخی از غرفه‌داران از تعدادی از هیئت‌های خارجی برای شرکت در نمایشگاه دعوت کرده اند که اینها با هماهنگی ستاد اجرایی نمایشگاه انجام شده است.

غفاری رهبر، همچنین از ارائه یک نسخه کتاب و لوح فشرده مربوط به نمایشگاه امسال به بازدیدکنندگان، لوح یادبود به کلیه غرفه‌داران، برگزاری سمینار علمی در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی و حضور وزیر ارشاد در افتتاحیه این نمایشگاه در روز 28 آذر و در محل دائمی آن خبر داد.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب