امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9432 تاریخ انتشار: دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱:۳۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

قائم مقام سازمان نظام پرستاری خبرداد؛

عدم وابستگی و جهت‌گیری سیاسی/ ناموفق بودن اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاران/ افزایش فشار کاری پرستاران با طرح تحول سلامت/نقد نظام پرداخت در سریال «در حاشیه»

خبرایران: احمدنجاتیان با اشاره به سریال جنجال برانگیز«در حاشیه» گفت: در این سریال حقیقتی در مورد نظام پرداخت مبتنی خدمات وجود داشت و به صورت کامل آن را مورد نقد قرار داده بود، لذا ما هم باید برای این موضوع فکر کنیم.
عدم وابستگی و جهت‌گیری سیاسی/ ناموفق بودن اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاران/ افزایش فشار کاری پرستاران با طرح تحول سلامت/نقد نظام پرداخت در سریال «در حاشیه»

 به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری «احمد نجاتیان» قائم مقام سازمان نظام پرستاری صبح امروز 7 اردیبهشت‌ماه به مناسبت پایان دوره سوم فعالیت این سازمان با حضور اصجاب رسانه درسازمان نظام پرستاری برگزار و دراین نشست خبری «احمد نجاتیان» قائم مقام سازمان نظام پرستاری اظهارداشت: تفکر اخلاقی بر اساس آموزه‌های اسلامی وایرانی را درجامعه پرستاری نهادینه کرده‌ایم و عمده فعالیت‌های سازمان نظام پرستاری در دوره سوم شامل اجرای ارتقای بهره‌وری در آیین‌نامه پرستاری بود که علی رغم تصویب آن درسال 88 به مشکل برخورده بود.

وی تصریح کرد: کاهش ساعات کاری پرستاران به میزان 15 درصد در بیمارستان‌های دولتی، ابلاغ استخدام 23 هزار نفر و جذب 17 هزار نفر از آنها یکی از اقدامات بی‌نظیر این سازمان در دوره سوم فعالیت خود بود و از دیگر اتفاقات خوب دوره سوم فعالیت‌های سازمان نظام پرستاری ابلاغ معاونت پرستاری در وزارت بهداشت بود که علی‌رغم مخالفت برخی ارگان‌ها این مهم صورت پذیرفت.

  قائم مقام سازمان نظام پرستاری از دیگر اقدامات این سازمان صنفی را آموزش کمک بهیاران خواند و خاطرنشان کرد: در نظام پرستاری توانستیم 9 هزار کمک بهیار را که سالها مورد فراموشی قرار گرفته بودند آموزش دهیم، همچنین توانمند سازی پرستاران به دانش مدیریت و رهبری دیگر برنامه موفق این سازمان بود که در این راستا 17 نفر به عنوان متخصص تربیت شدند که امید می‌رود با اجرای این برنامه‌ها 300 نفر دیگر نیز به این جمع بپیوندند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری یکی از شاخصه‌های این سازمان را عدم سیاسی کاری و وابستگی به احزاب سیاسی دانست و عنوان کرد: یکی از اصول این سازمان عدم وابستگی سیاسی بوده به احزاب و دولت‌های مختلف است. علیرغم آن در این 12 سال با دولت‌های مختلف همکاری داشته‌ایم که می توان نقاط مشترک همه آنان را اهمیت به جامعه پرستاری خواند.

وی با اشاره به انتخابات سازمان نظام پرستاری عنوان کرد: در دوره قبل اعضای هیئت مدیره 102 نفر بود که پیش‌بینی می شود این تعداد به 128 نفر برسد همچنین 2000 نفر در این انتخابات شرکت کرده بودند که انتظار می‌رود 1150 جایگاه برای هیئت مدیره‌های سراسر کشور در نظر گرفته شود، خوشبختانه در هر دوره 50 درصد اعضای هیئت مدیره تغیر پیدا می کنند که این نشان از پویایی سازمان دارد.

نجاتیان با مثبت خواندن طرح تحول سلامت اظهار کرد: خارج از ابعاد خیلی خوب و مثبت طرح تحول سلامت باید این انتقاد را داشته باشیم این طرح به دلیل افزایش مراجعات مردم فشارکاری شدیدی به جامعه پرستاری تحمیل کرده است و باید اذعان کرد که در این طرح به نیروی انسانی و توانمند سازی آنان به عنوان یکی محورهای سلامت توجهی نشان داده نشده است.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران یکی از بهترین سیستم‌های آکادمیک آموزش پرستاری در سطح منطقه را دارا است، گفت: بیکاری در میان پرستاران وجود ندارد هر پرستاری بخواهد کار کند برای وی کار و شغل وجود دارد.

این عضو جامعه پرستاری رضایت‌مندی از سوی مردم را یکی از چالش‌های جامعه پرستاری خواند و اذعان کرد: در این رابطه ما دچار مشکل هستیم و باید کارهای بیشتری در این رابطه صورت گیرد، یکی از دلایل این عدم رضایت‌مندی ناشی از کمبود نیروی و فشار‌کاری و روانی بر آنان است.

وی دیگر چالش پیش روی سازمان نظام پرستاری را مهاجرت پرستاران و درخواست کشور‌هایی مانند آلمان و کانادا برای استفاده از نیروی کار پرستاران ایرانی در بیمارستان‌های خود دانست و گفت: در سالهای گذشته سالیانه 500 پرستار به کشورهای خارجی مهاجرت می کردند که این میزان در سال گذشته به 350 نفر رسید این عدد نگران کننده ای نیست ولی باید بستر‌هایی فراهم آورد که با توجه به کمبود نیروی پرستار این افراد را به ماندن در کشور تشویق کرد.

نجاتیان همچنین اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاران را از اقدامات ناموفق دوره سوم خواند و اظهار کرد: نظام پرداخت مبتنی بر خدمات در نظام سلامت یکی از ناکارامدترین و تبعیض آمیزترین نظام های پرداخت است که مشکلات آن در سراسر دنیا مشخص شده است و به این نتیجه رسیده اند که باید این مشکل عمومی را حل کنند.

وی با اشاره به سریال جنجال برانگیز «در حاشیه» گفت: در این سریال حقیقتی در مورد نظام پرداخت مبتنی خدمات وجود داشت و به صورت کامل آن را مورد نقد قرار داده بود، لذا ما هم باید برای این موضوع فکر کنیم.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: در برنامه های پنجم توسعه دولت باید نظام پرداخت را بر اساس شیوه‌های خرید راهبردی سلامت مبتنی بر تشخیص عمل کند. در این سیستم دیگر خدمات پرداخت صورت نمی گیرد بلکه بر اساس تشخیص متخصصان در رابطه با بیماری پرداخت ارائه می‌شود، این خواست جامعه پرستاری است که به این سمت حرکت شود و از هرگونه تغیری در این رابطه استقبال می کنیم.

وی با اشاره به قول‌های مساعد رئیس جمهور و تصویب مجلس شورای اسلامی در رابطه ورود تعرفه‌های خدمات پرستاری به کتاب ارزش گذاری خدمات بیمه ای عنوان کرد: در این رابطه دو وزیر تعاون و بهداشت قول‌هایی برای تعیین 250 تعرفه پرستاری دادند ولی متأسفانه این اتفاق نیفتاد و موج نگرانی در بین پرستاران به وجود آمد، تعرفه‌های پرستاری قبل از این‌که تعیین شود استانداردسازی آن صورت می‌گیرد.

نجاتیان ادامه داد: تعرفه‌های پرستاری نسبت به دیگر تعرفه‌ها از استانداردهای بالایی برخوردار است البته وزیر بهداشت در این‌باره تلاش‌هایی کرده است ولی بدنه کارشناسی وزارت بهداشت در معاونت درمان و شورای عالی بیمه با تعرفه‌های پرستاری مخالفند و عنوان می‌کنند در دنیا چنین چیزی وجود ندارد نظام پرستاری این پرسش را مطرح می‌کند مگر در دنیا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کنونی به شکل کشور ما وجود دارد و در نهایت برخی کارشناسان این طرح را که مجلس تصویب کرده است را غیرکارشناسی عنوان می‌کنند.

وی همچنین با اشاره اختلافات معنادار درآمدی بین نیروهای متخصص و پرستاران اظهار کرد: ما اختلاف 5 برابری را می پذیریم این در حالیست که متوسط اختلاف در آمد 20 برابر است ما در خواست می‌کنیم نهادهای بی طرف برای بررسی این موضوع وارد عمل شوند

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب