امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9284 تاریخ انتشار: شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۲:۳۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رهبرارکستر سمفونیک تهران اعلام کرد؛

حمید عسگری دیگر رهبر ارکستر کُر نیست/ مشکل نوازندگان ما باید ریشه‌ای حل شود/ اهالی رسانه یک‌طرفه مسائل را بررسی نکنند/ چند نوازنده لوس «مافیا» نیستند

خبرایران : علی رهبری رهبر ارکستر سمفونیک تهران گفت: حمید عسگری دیگر رهبر ارکستر کُر نیست. ما برای گروه کُر نیازمند یک رهبر کارکشته و خوب هستیم که بتواند اُپرا هم اجرا کند.
حمید عسگری دیگر رهبر ارکستر کُر نیست/ مشکل نوازندگان ما باید ریشه‌ای حل شود/ اهالی رسانه یک‌طرفه مسائل را بررسی نکنند/ چند نوازنده لوس «مافیا» نیستند

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری معرفی اعضاء و تشریح برنامه های ۶ ماه آینده ارکستر سمفونیک تهران، ظهر امروز شنبه ۲۲ فروردین ماه ۹۴، با حضور«علی رهبری» مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران و اصحاب رسانه، در سالن جلسات تالار وحدت برگزار و دراین نشست خبری «علی رهبری» مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران، در ابتدای این نشست خبری گفت: سال‌های سال ناشی‌گری و کارهای باری به هر جهت ارکستر را از استانداردهای جهانی دور کرده است؛ اما ما برنامه‌ای منظم طراحی کرده‌ایم تا ارکستر در ۶ ماه آینده براساس آن تمرین‌ها و اجراهایش را پیش ببرد.

وی ادامه داد: هم اکنون نزدیک به ۷۰ هنرمند جوان جذب ارکستر شدند که انتخاب این افراد کار سختی بود و در حال حاضر هم مشغول تمرین سمفونی پنجم بتهوون هستم. شخصا با کارهای هالیوودی و عوام‌فریبانه موافق نیستم من در کشورهای مختلف مدیر ارکستر بودم و در آنجا هم این چنین نیست که همه مردم موسیقی کلاسیک گوش کنند اما به هر ترتیب امیدوارم سطح ارکستر بالا برسد و به جایی برسیم که اهمیت ارکستر درک شود.

مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران، اظهار داشت:‌ نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران در حال حاضر، زیر نظر نادر مرتضی‌پور که دستیار من است مشغول تمرین سمفونی پنجم بتهوون هستند و برنامه شش ماه ارکستر آماده شده است. نمی‌خواهم بگویم این برنامه در حد برنامه ارکسترهای اروپایی است اما تقریباً ۵۰ درصد راه را رفته‌ایم و برای رسیدن به سطح کیفی عالی نیازمند یک پروسه زمانی ۲ساله هستیم و برنامه شش ماه ارکستر آماده شده نمی‌خواهم بگویم به اندازه ارکسترهای اروپایی کار می‌کنیم اما تقریبا ۵۰ درصد راه را رفته‌ایم برای رسیدن به سطح کیفی مطلوب نیازمند یک پروسه زمانی ۲ ساله هستیم.

وی پیرامون برخی رفتارهای نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران اظهار داشت: یک عده‌ای در ارکستر انگار فرمانده بودند خوشبختانه امروز این مشکل حل شده الان کسی دیگر نمی‌تواند به نوازندگان دیگر دستور دهد. ما به سادگی با افرادی که در کار ارکستر سمفونیک تهران اختلال ایجاد می‌کردند شناسایی کردیم و با عده‌ای از آنها در این خصوص صحبت کردیم و عذر برخی‌ها را نیز خواستیم.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران با اعلام اینکه، شخصا تا ۶ ماه آینده رهبری ارکستر را بر عهده خواهد داشت، اظهار داشت: طی برنامه‌ای که برای ارکستر در نظر گرفته‌ایم قرار است تا شش ماه آینده خودم شخصا رهبری ارکستر را انجام بدهم و بعد از آن دیگر از رهبرهای میهمان استفاده می‌کنیم.ارکستر سمفونیک تهران احتیاج به ۱۶ تا ۱۸ رهبر میهمان دارد به همین خاطر از تمام رهبران ایرانی کتبا دعوت‌ کرده‌ایم تا زمانبندی و برنامه‌‌اشان را به ما اعلام کنند تا در مقاطع زمانی مختلف از آنها استفاده کنیم.

رهبری، به سولیست‌هایی که در۶ ماه آینده با ارکستر سمفونیک تهران همکاری می‌کنند، اشاره کرد و گفت: سولیست‌های مطرحی مثل رودین که از نابغه‌های ویالنسل دنیاست به اجرای برنامه خواهند پرداخت به این صورت که سولیست‌ها دو شب رسیتال می‌دهند و دو شب بعد هم در ارکستر سمفونیک حضور خواهند داشت و رسیتال اول را یکی از سولیست‌های بزرگ دنیا به نام رضا ناژفر به عنوان نوازنده فلوت اجرا می‌کند و دو شب بعد هم در جایگاه فلوت‌اولی ارکستر می‌نشیند.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران، با بیان اینکه سختگیری به آن معنا را انجام نمی‌دهد، اظهار داشت: برخی فکر می‌کنند من خیلی سختگیرم اما واقعا این طور نیست من فقط می‌خواهم تمام کارها بر اساس نظم و انضباطی تعریف شده پیش برود. اتفاقات و حواشی که گاهی اوقات در بین نوازندگان ارکستر می‌افتد اتفاقات عجیبی نیست و اتفاقا این موارد خیلی هم معمولی هستند.

رهبری، درباره حاشیه‌هایی که ناصر رحیمی، فلوت اول سابق ارکستر سمفونیک برای او به وجود آورده، گفت: ایشان در بسیاری از مواقعی که ما مشغول تمرین بودیم چرت می‌زدند و به نظر می‌رسید که خمار است. اما اینکه عنوان شد من به او توهین کرده‌ام درست نیست من اصلاً با ایشان هیچ برخوردی نداشتم.

وی ادامه داد: شب قبل از اجرای افتتاحیه و در تمرین اصلی میانه‌های تمرین به ناصر رحیمی گوشزد کردم: «شما خارج شدید» و وقتی من این حرف را زدم دیدم که ایشان سازشان را درون جعبه قرار دادند و بی‌اهمیت نشستند. این رفتار در هیچ جای دنیا قابل پذیرش نیست، البته من معتقدم اشتباه از وزارتخانه بوده که پای افراد این چنینی در ارکستر سمفونیک تهران باز شده است.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران ادامه داد: ما در شب اجرا از همه خواسته بودیم که یک ساعت قبل از اجرا حضور پیدا کنند و این کار معمولی است اما همین طور زمان می‌گذشت و ایشان تنها فرد غایب ارکستر بود. با توجه به اینکه فلوت اول مهم‌ترین ساز من در ارکستر است آن‌چنان فشار و استرسی را متحمل شدم که حتی از فلوت دوم که هیچ‌گاه تجربه نشستن در جایگاه بالاترش را نداشت خواستم که بیاید و جای فلوت اول بنشیند و واقعاً احتمال داشت همه برنامه‌های‌مان برای شب افتتاحیه خراب شود. البته تأخیری که در آغاز برنامه رخ داد موجب شد که با آمدن رحیمی در ساعت ۲۰ و ۴۵ دقیقه بتوانیم کنسرت را به‌خوبی برگزار کنیم.

وی افزود: در هیچ جای دنیا راجع به سوژه‌های این چنینی صحبت نمی‌شود؛ اما من حواهشی که از اهالی رسانه دارم این است که یک‌طرفه مسائل را بررسی نکنند. برای من سن، مقام و جایگاه نوازنده مهم نیست، من فقط کار حرفه‌ای و خوب می‌خواهم. با توجه به اینکه ارکستر ۱۵۰ نوازنده دارد؛ قطعاً‌ باز هم با مشکلات این چنینی روبه‌رو خواهیم شد.

رهبری در ادامه اظهار داشت: مشکل نوازندگان ما باید ریشه‌ای حل شود و باید به سراغ هنرستان‌های موسیقی برویم و پایه‌ای کار را انجام دهیم. به خاطر همین هم ممکن است چند معلم خارجی به همین منظور بیاوریم که هم به نوازندگان جوان ما آموزش دهند و هم در ارکستر سمفونیک تهران حضور داشته باشند و از من پرسیدند که چرا فقط برای مسئولین و خانواده نوازندگان اجرا گذاشتید و سمفونی نهم بتهوون را روی صحنه بردید به همین خاطر من تصمیم گرفتم ۱۲ اجرا برای عموم مردم بگذارم.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران، با اشاره به زمان قراردادهای نوازندگان، اظهار داشت: با آقای ارسلان کامکار مشورت کردیم و در نهایت به مبالغ و دستمزدهایی معقول رسیدیم و برای قرارداد نوازندگان سه درجه تعیین کردیم خوشبختانه همه نوازندگان هم از این رقم راضی هستند. البته قراردادها هنوز امضا نشده و احتمالا تا پایان همین هفته قراردادها امضا می‌شود.

وی ادامه داد: از این پس ارکستر سه کنسرت‌مایستر خواهد داشت. پدرام یوسفی،‌ارسلان کامکار و بردیا کیارس بنا به الزامات اجرا بر روی این جایگاه می‌نشینند و خوشبختانه مشکلی هم با این موضوع ندارند این نشانه احترامی است که آنها برای ارکستر سمفونیک تهران و رهبر آن می‌گذارند.

رهبری پیرامون گروه کر اظهار داشت: حمید عسگری دیگر رهبر ارکستر کُر نیست. ما برای گروه کُر نیازمند یک رهبر کارکشته و خوب هستیم که بتواند اُپرا هم اجرا کند. متأسفانه آقای عسگری توان رهبری گروه کُر در اُپرا را ندارد به همین دلیل دیگر با ایشان ادامه همکاری نمی‌دهیم و من برای رهبری گروه کُر ارکستر سمفونیک تهران سه رهبر خارجی در نظر گرفته‌ام که به ‌زودی یکی از آنان را انتخاب می‌کنم.

وی درباره برخی حاشیه‌ها که نتیجه رفتار برخی از نوازندگان ارکستر بود، گفت: عده‌ای در ارکستر انگار فرمانده بودند و به دیگران دستور می‌دادند. معمولاً در ایران به چنین کسانی «مافیا» می‌گویند، اما من این نام را برای آنها نمی‌پسندم. «مافیا» تنها مختص گروهی در ایتالیا است که کارهای وحشتناکی می‌کردند. اما چند نوازنده لوس که می‌خواهند نقش فرمانده را بازی کنند «مافیا» نیستند.

این مدیر هنری در پایان اظهار داشت:‌ خوشبختانه امروز این مشکل حل شده و دیگر کسی نمی‌تواند به نوازندگان دیگر دستور دهد. من با بررسی تاریخچه و رخدادهای ارکستر در چند سال گذشته به‌راحتی افراد مشکل‌زا را شناسایی کردم و با آنان صحبت کردم و عذر برخی‌ها را نیز خواستم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب