امروز: یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9238 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۷:۴۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی خبرداد؛

تشخیص تنبلی چشم ۱۵ هزار کودک در سال ۹۳/ برنامه پیشگیری از معلولیت ناشی از انفجار مواد منفجره باقیمانده از جنگ برای 5 استان مرزی کشور

خبرایران : مینو رفیعی معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی از تشخیص تنبلی چشم در ۱۵ هزار کودک ۳ تا ۶ سال در طی اجرای طرح غربالگری بینایی خبر داد.
تشخیص تنبلی چشم ۱۵ هزار کودک در سال ۹۳/ برنامه پیشگیری از معلولیت ناشی از انفجار مواد منفجره باقیمانده از جنگ برای 5 استان مرزی کشور

به گزارش خبرایران، مینو رفیعی در نشست خبری معاون مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی اظهار داشت: یکی از وظایف ما خدمات رسانی به معلولان است و ما در سه حوزه فعالیت‌های ارتقایی با افزایش آگاهی مردم، پیشگیری اولیه با فعالیت‌های مشاوره ژنتیک و پیشگیری ثانویه با فعالیت شناسایی و مداخله به هنگام فعالیت می‌کنیم.

رفیعی افزود: در حوزه آگاه‌سازی عمومی هدف ما زنان در سن باوری یعنی از 15 تا 45 سال هستند که عمدتاً این طرح در روستاها و محله‌های بی‌بضاعت انجام می‌شود. در بخش پیشگیری از معلولیت ناشی از حوادث ترافیکی نیز طرح ویژه‌ای برای نوروز امسال داریم، و با شعار با آرامش رانندگی کنیم ایمن بمانیم این طرح را انجام می‌دهیم.

وی تصریح کرد: برنامه پیشگیری از معلولیت ناشی از انفجار مواد منفجره باقیمانده از جنگ برای 5 استان مرزی کشور، فعالیت آموزشی برای والدین، کشاورزان، دامپروران و دانش‌آموزان داریم.

رفیعی با اشاره به انجام فعالیت‌های مشاوره ژنتیک نیز گفت: این طرح برای بارداری در سنین بالای 35 سال زنان دارای مرده‌زایی و یا سقط جنین، ازدواج‌های فامیلی و... انجام می‌شود. این طرح به صورت پایلوت در شهرهای آبادان، بوشهر، میبد و شاهرود برای تمام ازدواج‌های 3 ماهه آخر سال انجام شد و در صورت کارآمد بودن آن این طرح را توسعه می‌دهیم.

وی افزود: در سال 93، یک صد هزار مشاوره ژنتیک در مراکز دولتی و غیردولتی انجام شد. ضمن اینکه در مدت پیشگیری ثانویه با مداخله به موقع می‌توان از مواردی مثل نابینایی، عقب‌ماندگی و ناشنوایی جلوگیری کنیم چرا که این موارد باید در 6 ماهه نخست زندگی تشخیص داده شوند. براساس این طرح در سال 93 یک میلیون 950 هزار نوزاد که حدود 65 درصد از متولیان سال 93 بودند طرح غربالگردی در مورد آنها انجام شد. و در سال 92 نیز 2 هزار کودک اختلال شنوایی نیز شناسایی شدند.

 

رفیعی خاطرنشان کرد: برای غربالگری بینایی نیز کودکان 3 تا 6 سال مورد سنجش قرار می‌گیرند که اختلاف بینایی یا تنبلی چشم آنها بررسی می‌شود. در سال 93، بالغ بر 15 هزار کودک دچار تنبلی چشم شناسایی شدند.

وی در پایان گفت: ما تمام برنامه‌های غربالگری را برای بیماران پیگیری و مدیریت می‌کنیم و برای افرادی که توان هزینه درمان خود را ندارند نیز تامین هزینه می‌کنیم.

همچنین در ادامه این نشست مجید رضازاده معاون مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی اظهار داشت: پیشگیری برنامه‌ای منطقی، خلاق و هوشمندانه است که با نگاه به آینده فعالیت می‌کند و ضمن انتخاب کم‌عارضه‌ترین فعالیت‌ها براساس کرامت انسانی و عدالت اجتماعی اقدام می‌کند.

 

راه اندازی سامانه نظام رصد آسیب‌های اجتماعی

وی در ادامه نشست خبری خود با اشاره به رویکردهای حوزه پیشگیری در آسیب‌های اجتماعی گفت: بر همین اساس سامانه نظام رصد آسیب‌های اجتماعی طراحی و به زودی رونمایی خواهد شد و با فعال شدن این سامانه می‌توانیم گام‌های مؤثری را در کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری برداریم.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی تنها دستگاه تخصصی در حوزه رفاه است که خود را موظف به پیشگیری از آسیب و معلولیت‌ها می‌داند و ما در معاونت توسعه پیشگیری به عنوان یکی از متولیان به سلامت جسم،روان و سلامت اجتماعی می‌پردازیم.

رضازاده تصریح کرد: از جمله رویکردهای مدنظر ما رویکرد اجتماع و جامعه‌محور به جای فردمحور و مرکزمحور است و مبنای کار ما براساس آینده‌پژوهشی و آینده‌نگری خواهد بود. براین اساس در حال طراحی سامانه‌ای هستیم تا بتوانیم از برون‌داد آن کمک بگیریم.

معاون مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه افزایش کیفیت برنامه‌ها یکی از اهداف ماست، افزود: به دنبال ارتقای سیستم ارجاع در سازمان به مراتب مختلف پیشگیری هستیم و معتقدیم که باید با شرکای بیرونی تعامل داشته باشیم؛ مشتری‌محوری مدنظر ماست و به نظر می‌رسد باید برای انجام بهتر فعالیت‌های خود شریک‌یابی کنیم.

وی همچنین با اشاره به فعالیت سازمان بهزیستی کشور در امر پیشگیری از ایدز و کنترل آن گفت: هم اکنون 23 باشگاه مثبت توسط سازمان بهزیستی راه‌اندازی شده است و این سازمان از افراد مبتلا به ایدز حمایت‌های معیشتی و آموزشی می‌کند.

معاون مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی افزود: در بحث اشتغال افراد مبتلا به HIV که مراحل درمانی خود را سپری می‌کنند، سازمان بهزیستی اقدامات گسترده‌ای را انجام داده است.

رضازاده همچنین به اقدامات انجام شده از سوی سازمان پیشگیری بهزیستی کشور در خصوص زنان پرخطر نیز گفت: در این زمینه نیز اقدامات گسترده‌ای تحت عنوان برنامه‌های مشارکت اجتماعی انجام شده است.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب