امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9191 تاریخ انتشار: شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱:۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

جلالی در مراسم هفته منابع طبیعی مطرح کرد؛

تخریب سرزمین فقر به دنبال دارد/ جامعه‌نگری برای احداث سد وجود نداشته است/ امروز برای تامین منابع آب کشور راهی جزء آبخیزداری و آبخان‌داری وجود ندارد/ ما۱۴ شهید و ۱۵ جانباز در راه حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی داده‌ایم

خبرایران: رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت:برای بیش از ۹۰ سدی که در کشور وجود دارد، تنها ۳۰ سد ارزیابی زیست‌محیطی دارد و این نشان می‌دهد که جامعه‌نگری برای احداث سد وجود نداشته است.
تخریب سرزمین فقر به دنبال دارد/ جامعه‌نگری برای احداث سد وجود نداشته است/ امروز برای تامین منابع آب کشور راهی جزء آبخیزداری و آبخان‌داری وجود ندارد/ ما۱۴ شهید و ۱۵ جانباز در راه حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی داده‌ایم

به گزارش خبرنگارخبرایران، مراسم دومین روز از هفته منابع طبیعی با نام «منابع طبیعی، فرهنگ و رسانه ها»، صبح امروز، شنبه ۱۶ اسفند ماه ۹۳ با حضور«خداکرم جلالی» رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، مدیران و میهمانانی همچون علی دایی، عادل فردوسی پور و جمع کثیری از اصحاب رسانه، در سالن همایشهای سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار و دراین مراسم «خداکرم جلالی» رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور طی سخنانی اظهارداشت: فقر مهمترین عامل تخریب سرزمین است و تخریب سرزمین هم فقر به دنبال می آورد و یکی از مشکلات این موضوع، نگاه انتزاعی و بخشی نگری در مدیریت سرزمین است.

جلالی، با تاکید بر اینکه، فرهنگ‌ منابع طبیعی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود، اظهار داشت: موضوع آب، خاک، هوا و پوشش گیاهی مجموعه ای به هم پیوسته است که برای مدیریت مطلوب باید به صورت جامع مدیران سرزمین، مسایل اقتصادی و اجتماعی را در کنار هم دید.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، ادامه داد: در حوزه دریاچه ارومیه باید کلیه مسایل حوزه آبخیز را مد نظر قرار داد. همچنین در حوزه رودخانه زاینده رود باید مسایل بالادست و پایین دست را در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه برخی از بهره‌برداری‌های نامناسب که براساس هدف مشخصی انجام نمی‌شود، مشکلاتی را ایجاد می‌کند، گفت: ما درخصوص آب خان‌ها بهره‌برداری‌هایی متفاوت با ظرفیت موجود داریم که این خود مشکلاتی را ایجاد می‌کند.برای بیش از ۹۰ سدی که در کشور وجود دارد، تنها ۳۰ سد ارزیابی زیست‌محیطی دارد و این نشان می‌دهد که جامعه‌نگری برای احداث سد وجود نداشته است و در این خصوص همه ما مسئول هستیم.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، با تاکید بر اینکه مسائل منابع طبیعی از مسائل آب، خاک و هوا جدا نیست، گفت: نمی‌توانیم با یک نگاه انتزاعی مدیریت کنیم؛ بلکه باید برای ابعاد مختلف مسائل برنامه‌ریزی داشته باشیم و به صورت ریشه‌ای موضوعات را مورد توجه قرار دهیم. وقتی تالابی خشک می‌شود ما یک مرکز تولید گرد و غبار ساخته‌ایم و طبیعی است که مشکلات دیگر را نیز به وجود می‌آورد.

وی به مساله آب و بحران آب به عنوان یک موضوع مهم و اساسی اشاره کرد و ادامه داد: امروز برای تامین منابع آب کشور راهی موثر جز آبخیزداری و آبخان‌داری وجود ندارد.

جلالی با اشاره به شوری و قلیایی شدن آب‌های زیرزمینی افزود: این موضوع باعث می‌شود که منابع آب‌های زیرزمینی از حیز انتفاع خارج شود و این موضوع مهمی است اما چون دیده نمی‌شود، به آن توجه نمی‌کنیم.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، با تاکید بر اینکه مجلس و دولت باید با هم برای حل مسائل مربوط به منابع طبیعی همکاری داشته باشد، گفت: تغییر اقلیم و گرم شدن زمین تاثیر زیادی در منابع طبیعی دارد، به این شکل که با افزایش یک درجه سانتیگراد دما، نیاز گیاهی ۱۷ درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد کشور ما بیابانی است، گفت: حدود 5/7 میلیون هکتار از کشور جزو کانون‌های بحرانی بیابان‌زاست و باید این کانون‌ها را کنترل کنیم.

جلالی با اشاره به سیر نزولی کارکرد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری عنوان کرد: این موضوع به دلیل عدم توجه دولت و مجلس از برنامه دوم به بعد است که باید برای جبران آن تلاش کنیم.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، درباره حفاظت از منابع طبیعی کشور گفت: ما در سازمان جنگل‌ها ۱۴ شهید و ۱۵ جانباز در راه حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی داده‌ایم، این در حالی است که برای حفاظت از منابع طبیعی نیاز به امکانات بیشتری وجود دارد. محافظان جنگل در حال حاضر به ازای هر ۴۵ هزار هکتار یک نفر است، در حالی که استاندارد جهانی حفاظت ۱۰ هزار هکتار توسط هر محافظ جنگل است که با وجود همین کمبود گاهی اوقات حتی ابزار کافی نیز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه براساس گزارش ای ‌پی‌ آی ایران رتبه شانزدهم را در حفظ جنگل دارد، گفت: شاید ایران در هزاران سال قبل دو برابر جنگل‌های فعلی را دارا بوده است، اما اکنون درخصوص حفاظت از جنگل‌ها عملکرد قابل قبولی داریم، چراکه در دنیا نیز جنگل‌تراشی از فجایعی است که تغییر اقلیم را سبب شده است.

جلالی با بیان اینکه در کهگیلویه و بویراحمد ۲۵ هزار هکتار تولید پوشش گیاهی با کاشت درخت بادام تلخ داشتیم، تصریح کرد: این موضوع باعث شده است تا هم زمین‌ها حفظ شود و هم توسعه و احیا داشته باشیم که طرح بسیار موفقی است و امسال نیز ۴۵ هزار هکتار معادل سه برابر سال‌های گذشته نیز جنگل‌کاری در دستور کار داشته‌ایم.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، از ایجاد ۵ میلیون هکتار جنگل‌کاری در کشور طی ۱۰ سال آینده خبر داد و افزود: سه میلیون هکتار جنگل بیابانی و دو میلیون هکتار جنگل غیربیابانی در این برنامه کاشته خواهد شد، اما باید وضعیت اقتصادی کشور نیز در نظر گرفته شود، ولی باید برای اجرای این برنامه تلاش کنیم که در این راستا از مجلس نیز همکاری می‌خواهیم تا سیاست‌ها به نتیجه برسد.

محمد درویش، مدیر دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، در ادامه این مراسم گفت: چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در گرگان دیدم و ایشان به من گفت به خانم ابتکار بگویید اگر اجازه ساخت جاده ابر را بدهد، به ازای هر درختی که قطع می‌شود، ما ۱۰۰ درخت خواهیم کاشت.

وی ادامه داد: این در حالی است که هفته گذشته از سوی یکی از نمایندگان مجلس تالاب میقان به صورت رسمی از سوی جمهوری اسلامی ایران برای اضافه شدن به سیاهه تالاب‌های جهان در کنوانسیون رامسر پیشنهاد شد.

درویش، با بیان اینکه باید نمایندگان دوستدار محیط زیست در مجلس بیشتر شود، ادامه داد: در شرایطی که در بحرانی‌ترین وضعیت ممکن در حوزه محیط زیست به سر می‌بریم، ۱۴۰ نفر از نمایندگان پیشنهاد ادغام سازمان حفاظت محیط زیست را با سازمان جنگل‌ها،‌مراتع و آبخیزداری را داده‌اند و این به معنی تنزل سازمان حفاظت محیط زیست از معاونت ریاست جمهوری به معاونت وزیر است و این نشان می‌دهد که ما نتوانستیم به درستی اهمیت وضعیت محیط زیست را شرح دهیم.

مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه براساس گزارش از رسوب‌برداری دریاچه ارومیه، در وضعیتی بی سابقه در ۱۲ تا ۲۵ هزار سال گذشته هستیم، گفت: مهم‌ترین سرشاخه سفیدرود با مشکل مواجه شده است. ۱۸ میلیون بلوط را از دست داده‌ایم و ۲۵ استان کشورمان درگیر گردو غبار هستند. این تنها بخشی از مشکلات زیست‌محیطی در کشور ماست و در این وضعیت باید همگی برای این مشکل دست به دست هم دهیم.

وی در ادامه، با اشاره به وضعیت فریدون‌شهر اظهار کرد: ما در ایران شهری داریم که طی ۴۰۰ سال گذشته هیچ قتلی در آن اتفاق نیفتاده است. با وجود ۶ قوم مختلف ایرانی در آن شهر، بیشترین امنیت و بیشترین گردش اقتصادی را داریم، چراکه در این شهر طبیعت به مردم لبخند می‌زند. در جامعه‌ای که شاخص امنیت اجتماعی بالا باشد، ریسک سرمایه‌گذاری پایین می‌آید و این شهر به توسعه پایدار دست پیدا می‌کند.

درویش، با اشاره به طرح موضوع ایران‌رود از سوی مجلس عنوان کرد: بدون ارزیابی زیست‌ محیطی طرح احداث کانال اتصال دریای خزر به خلیج فارس پیشنهاد می‌شود. چطور مجلس پیشنهادی می‌دهد که سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها، برای آن ارزیابی زیست‌محیطی انجام نداده است.

مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به سد خرسان ۳ عنوان کرد: هنوز این سد مجوز ارزیابی زیست‌محیطی ندارد، اما طی اجرای آن ۱۴۰۰ درخت قطع شده، ده‌ها جاده احداث شده است و کارشناس محیط زیست تهدید می‌شود، این نشان‌دهنده این است که سازمان حفاظت محیط زیست اقتدار کامل ندارد.

دکتر حسین‌نژاد، استاد دانشگاه، نیز در ادامه این مراسم، با تاکید بر اینکه ابزار دفاع از منابع طبیعی ادبیات عاطفی است، گفت: آموزش راز آرامش است و در زمانی که ما مدافع آموزش نباشیم، صاحبان اصلی طبیعت نمی‌توانند از آن محافظت کنند.

وی با اشاره به موفقیت طرح همیار پلیس در نیروی انتظامی گفت: به جای آموزش بزرگسالان باید به کودکان آموزش دهیم، چراکه دو چیز برای انسان دشوار است، اولی ساختن عادت خوب و دومی شکستن عادت‌های بد است. بی‌تفاوتی، مرگ تغییر است و امیدواریم هر یک از ما در نقش استاد دانشگاه، NGO و مسوول دچار بی‌تفاوتی نشویم.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب