امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9189 تاریخ انتشار: شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۴:۴۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

ملانوروزی درنشست خبری جشنواره «خیام» اعلام کرد؛

سیاست‌های وزارت ارشاد حمایت از بخش خصوصی است/ واگذاری جشنواره‌ها به انجمن‌ها و موسسات تخصصی هنری / جایگاه مناسب جشنواره خیام در فضای جشنواره‌ای و بین‌المللی

خبرایران : مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی گفت: جشنواره خیام در همین مدت کوتاه توانسته جای خود را در فضای جشنواره‌ای و بین‌المللی باز کند و حضور عکاسانی از 75 کشور نشان می‌دهد که این جشنواره از بسیاری از جشنواره‌های چند ساله دولتی جلوتر است.
سیاست‌های وزارت ارشاد حمایت از بخش خصوصی است/ واگذاری جشنواره‌ها به انجمن‌ها و موسسات تخصصی هنری / جایگاه مناسب جشنواره خیام در فضای جشنواره‌ای و بین‌المللی

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری دومین جشنواره عکس بین‌المللی خیام بعدازظهر امروز با حضور«مجید ملانوروزی» مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی ،«علی سامعی» دبیر جشنواره عکس خیام ،«علی دلاوری» عضو شورای سیاست‌گذاری این جشنواره ه و اصحاب رسانه در برج میلاد تهران برگزار وردیان نشست خبری «مجید ملانوروزی» مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی اظهارداشت: سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی در دولت یازدهم حمایت از بخش خصوصی است. چراکه فرهنگ جامعه و نگاه دولتی و خصوصی به این سمت رفته است که از رویدادهایی که در بخش خصوصی برگزار می‌شوند، حمایت شود. این رویدادها وقتی در قالب دولتی باشند، بودجه مشخصی دارند و آماری در پایان آن ارائه می‌شود که سال آینده نیز درست یا غلط، باز هم جشنواره برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی تصریح کرد: در بخش خصوصی، حساسیتی که روی ارائه کمیت و کیفیت و چاپ آثار وجود دارد، باعث می‌شود اگر این موارد به‌درستی در نظر گرفته نشود و هنرمندان جواب درستی به آن ندهند، جشنواره شکست بخورد. به همین دلیل، کار در این زمینه معمولا جدی‌تر است.ما تا جایی که امکان دارد در نظر داریم تصدی‌گری برگزاری جشنواره‌ها را به انجمن‌ها و موسسات تخصصی هنری واگذار کنیم و به‌عنوان سیاست‌گذار، بخش خصوصی را ترغیب و تشویق کنیم.

ملانوروزی درخصوص برگزاری دومین دوره جشنواره بین‌المللی عکس خیام هم تاکید: این جشنواره با این‌که دومین دوره خود را برگزار می‌کند و یک جشنواره جوان است، یکی از بهترین رویدادهای هنری کشور توسط کارشناسان دانسته می‌شود. اگر این‌گونه رویدادها در این مسیر حرکت کنند، دیگر نیازی به وارد شدن وزارت ارشاد و دولت به حوزه‌های تخصصی هنر نیست و بخش خصوصی می‌تواند بار حوزه فرهنگ و هنر را به دوش بکشد.

وی عنوان داشت: جشنواره خیام در همین مدت کوتاه توانسته جای خود را در فضای جشنواره‌ای و بین‌المللی باز کند و حضور عکاسانی از 75 کشور نشان می‌دهد که این جشنواره از بسیاری از جشنواره‌های چند ساله دولتی جلوتر است. امیدوارم جشنواره خیام با کمک شهرداری و ارشاد و دیگر نهادهای مرتبط سر پا بماند و به سمت و سویی برود که در تعالی هنر عکاسی ایران موثر باشد.

در بخش دیگری از این نشست خبری«علی سامعی» دبیر جشنواره عکس خیام با ارائه توضیحاتی درباره‌ این رویداد عکاسی اظهارداشت: جشنواره خیام تنها جشنواره ایرانی است که زیر نظر فیاپ (فدراسیون بین‌المللی هنر عکاسی) و PFA (انجمن عکاسی آمریکا) و با مجوز وزارت ارشاد برگزار می‌شود. فیاپ و PFA دستورالعمل‌هایی برای برگزاری جشنواره در تمام کشورها دارند که یک استاندارد کلی دارد و در آن برگزاری هر جشنواره دو سال طول می‌کشد. شرکت‌کنندگان از زمان گرفتن مجوز، شش‌ماه فرصت دارند آثار خود را ارسال کنند. سپس دو هفته داوری آثار طول می‌کشد و بعد نتایج اعلام می‌شود. 77 روز بعد هم کاتالوگ آثار برای شرکت‌کنندگان ارسال می‌شود.

وی ابرازداشت: فراخوان دومین جشنواره بین‌المللی عکس خیام سال 92 منتشر شد و 25 هزار عکس از دوهزار و 800 شرکت‌کننده از 75 کشور به دبیرخانه رسید. در دور اول جشنواره که سال‌های 91 و 92 برگزار شد، این آمار 16 هزار عکس از دوهزار و 400 عکاس از 76 کشور دنیا بود. عکس‌های دوره دوم در 32 شهر ایران و تاجیکستان به نمایش گذاشته می‌شود. نخستین نمایش آثار، در تهران و در دو مرکز برج میلاد و گالری ایده پارسی خواهد بود. پس از ایران، آثار این جشنواره در مرکز نمایشگاه‌های فیاپ در خاورمیانه که مستقر در عمان است به‌نمایش درمی‌آید.

سامعی بیان کرد: این جشنواره در چهار بخش آزاد رنگی، آزاد تک‌رنگ، سفر و خلاقه پذیرفته شده‌اند. در بخش سفر یک بخش نجوم به‌خاطر نام خیام در نظر گرفته شده است. در بخش خلاقه هم عکاسان آزاد هستند که هر مونتاژی را روی عکس‌ها انجام دهند. خیام چهره شناخته‌شده‌ای در دنیا است و در کنار فردوسی از شخصیت‌هایی است که حتی مردم غیرهنرمند کشورهای دیگر هم او را می‌شناسند. قرار است در دور سوم این جشنواره بخشی با عنوان «مادر زمین» با ارائه عکس‌هایی از تخریب کره زمین و جاذبه‌های آن در نظر گرفته شود.

علی دلاوری عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره خیام نیز در این نشست با اشاره به منحصربه‌فرد بودن تعداد مخاطبان خارجی، اظهار کرد: با وجود این‌که ما در زمینه تبلیغات این جشنواره با نوعی تحریم ناخواسته روبه‌رو هستیم، اما تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره نشان می‌دهد که کار بی‌سابقه‌ای انجام شده است.

دلاوری درخصوص اهداف جشنواره خیام افزود: یکی از این اهداف، مطرح کردن برند بین‌المللی هنر ایرانی است. چشم‌انداز نماینده فیاپ در ایران این است که جشنواره خیام را به بهترین جشنواره عکس در منطقه و بعدها در جهان تبدیل کند. همچنین معرفی هنرمندان عکاس ایرانی در حوزه بین‌الملل از دیگر اهداف جشنواره است که دادن کتاب جشنواره به نفرات برگزیده و هزار نفر از مخاطبان خارجی می‌تواند زمینه‌ای برای این معرفی باشد.

وی اضافه کرد: شناسایی و جذب هنرمندان جوان در حوزه عکاسی از دیگر اهداف این جشنواره است. ما برگزیده‌هایی داریم که به‌عنوان هنرمندان جوان پیش‌رو از طرف نهادهای مرتبط حمایت می‌شوند. همچنین عکاسان برگزیده می‌توانند در سه طرح کارت هوشمند، شناسایی هنرمندان جوان، دفترچه خدمات درمانی برای آن‌ها یا بیمه عمر و بازنشستگی ثبت نام کنند. این جشنواره به‌عنوان یک جشنواره خصوصی می‌تواند شاخص مناسبی برای ارتقای سطح این هنر باشد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب