امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9069 تاریخ انتشار: شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲:۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

خسروآبادی خبر داد؛

افتتاح نمایشگاه خلاقیت‌های هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی۱۲ اسفند / ایجاد پایانه صنایع دستی / نمی‌توانیم هنرمندان جدید صنایع دستی را بیمه کنیم

خبرایران:مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفتت: نمایشگاه خلاقیت‌های هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی۱۲ اسفند ماه افتتاح و تا ۱۸ اسفند ماه ادامه خواهد داشت.
افتتاح نمایشگاه خلاقیت‌های هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی۱۲ اسفند / ایجاد پایانه صنایع دستی / نمی‌توانیم هنرمندان جدید صنایع دستی را بیمه کنیم

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری تشریح برنامه های «نخستین نمایشگاه هنرمندان پیشکسوت و شاخص صنایع دستی استان تهران»صبح امروزبا حضور«رجبعلی خسروآبادی» مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان تهران،«شهرام مریخی» معاون صنایع دستی استان تهران و اصحاب رسانه در ساختمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان تهران برگزار و دراین نشست خبری «رجبعلی خسرو آبادی» مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران درخصوص برنامه های نخستین نمایشگاه هنرمندان پیشکسوت و شاخص صنایع دستی استان تهران اظهارداشت: ما در ۱۲ اسفند ماه نمایشگاه خلاقیت‌های هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی را افتتاح خواهیم کرد که تا ۱۸ اسفند ماه نیز ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: نمایشگاه هنرمندان پیشکسوت و شاخص صنایع دستی استان تهران اولین نمایشگاهی هنرمندان پیشکسوت است که برگزار می‌شود، زیرا خیلی از افراد در این عرصه که در خیلی از فضاهای نمایشگاهی حضور پیدا نمی‌کنند و برای خود اعتباری قائلند در این نمایشگاه به ارائه آثار خواهند پرداخت.

خسروآبادی با اعلام این‌که افتتاحیه این نمایشگاه ساعت ۱۰ صبح ۱۲ اسفند ماه در باغ موزه قصر برگزار می‌شود، عنوان داشت:  هدف از برگزاری این نمایشگاه این بوده تا به افراد پیشکسوت کمک شایانی شود و جوانان انگیزه بیشتری برای کار کردن به دست آورند. ما در این نمایشگاه ۳۵ غرفه خواهیم داشت و در برگزاری آن بر این اعتقاد بودیم که محصولات متفاوتی ارائه کنیم، چرا که هنرمندان شرکت کننده آن از برند و اعتبار دیگری برخوردار هستند که شاید امکان ارائه آثارشان در دیگر فضا‌ها وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: می‌توان گفت مجموعه محصولات خاص به صورت یکجا در این نمایشگاه ارائه خواهد شد و طبیعی است که جاذبه بیشتری برای دیدن ایجاد خواهد کرد و ما درصدد ایجاد پایانه صنایع دستی هستیم و در حوزه صنایع دستی هفته گذشته در کارگروه اقتصادی استان توانستیم مصوبه‌ای برای ایجاد پایانه صنایع دستی بگیریم و این از این جنبه حائز اهمیت است که آثار در استانداردهایی قرار دارد که می‌تواند مورد حمایت قرار گیرد و حتی هزینه تجهیزات را می‌تواند فراهم کند. همچنین در فصل‌بندی و ارائه کمک کننده است و در گمرکات نیز تاثیرات زیادی دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان تهران تاکید کرد‌:  تهران از یک جنبه ایران کوچک محسوب می‌شود و این پایانه می‌تواند شرایطی فراهم کند تا کارکرد هنرمندان بهتر شود. همچنین این شرایط موقعیتی به وجود می‌آورد تا صنایع دستی با حجم بیشتر و سیستم روان‌تر صادر شود. من امیدوارم در ایام عید هم با چند نمایشگاه کارکردهای خوبی را شاهد باشیم.

درادامه این نشست خبری«شهرام مریخی» معاون صنایع دستی استان تهران معاون   اظهارداشت:  نخستین نمایشگاه پیشکسوتان شاخص تهران شامل هنرمندانی می‌شود که از ما مجوز دارند و از نشان ملی و درجه هنری برخوردار هستند و به عنوان هنرمندان شاخص استان محسوب می‌شوند و در این نمایشگاه ۳۵ غرفه به هنرمندان صنایع دستی اختصاص داده شده که با حضور ۶۵ هنرمند برگزار می‌شود. آثار ارائه شده در آن نیز کارهایی هستند که هنرمندان آن ترجیح دادند در گالری‌ها و نمایشگاه‌های عمومی به معرض دید قرار ندهند.

وی ابرازداشت: در گام اول ما قصد داشتیم تا اعتبار خود را محک بزنیم بنابراین از اکثریت هنرمندان پیشکسوت تهران دعوت کردیم که خوشبختانه با استقبال خوبی نیز روبرو شد و حتی یک یا دو هنرمند که امکان حضور نداشته‌اند چند نمونه کاری ارائه کرده‌اند.

مریخی ادامه داد: تلاش ما بر این بود تا از افرادی خاص دعوت کنیم چرا که می‌خواهیم اعتبار و کلاس صنایع دستی را به آن بازگردانیم البته طبیعی است که در گام اول این امر با کم و کاستی‌هایی روبه‌رو خواهد بود اما ما تلاشمان را می‌کنیم تا به بهترین شکل برگزار شود و این نمایشگاه صرفا یک نمایشگاه نیست و تنها به منظور فروش برگزار نمی‌شود بلکه ما در پی نشان دادن توانمندی‌های اساتید و استادان تهران هستیم.

وی خاطرنشان کرد:ما ۳۲۰ رشته صنایع دستی در کل کشور داریم که بیش از ۸۰ درصد آن به صورت حرفه‌ای در تهران کار می‌شود. نمایشگاهی که قرار است برگزار شود گروه سنین کرد متفاوتی را شامل می‌شود که می‌توان از ۳۰ سال به بالا آن را معرفی کرد زیرا ما محدودیت سنی در برپایی آن نداریم.

وی  عنوان داشت: این نمایشگاه از ۱۲ تا ۱۸ اسفند ماه هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۹ میزبان علاقه مندان به صنایع دستی خواهد بود. این نمایشگاه غیر از فرش به زیور آلات، گلیم و دیگر صنایع دستی اختصاص خواهد داشت اگر چه ممکن است برخی پیشکسوتان تولیدات انبوهی داشته باشند ولی در این عرضه کارهای خاص هنری خود را ارائه خواهند کرد.

معاون صنایع دستی و گردشگری استان تهران همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر افزایش صادرات صنایع دستی تشریح کرد:  پایانه صادراتی برای این است که این امر تسهیل شود و بحث صادر کنندگان صنایع در گمرکات دچار معطلی نشود و در همین تهران موارد رفع شود. در صادرات صنایع دستی نسبت ۱۰ ماهه اول سال در کشور ۱۷ درصد افزایش داشته است.

وی درباره فعالان حوزه صادرات صنایع دستی گفت:  صادر کننده صرف صنایع دستی در کل کشور نداریم و با توجه به مشکلات پیش آمده خیلی از افراد نیز که صنایع دستی هم صادر می‌کردند کنار کشیدند اما امسال ۸ یا ۹ نفر را به بیمه معرفی کرده‌ایم که حجم بالایی از صنایع دستی را صادر می‌کنند.

معاون صنایع دستی استان تهران در خصوص بیمه هنرمندان صنایع دستی هم تاکید کرد: ما نمی‌توانیم افراد جدیدی به بیمه معرفی کنیم و درباره کسانی هم که بیمه شده‌اند نیزباید بگویم در حال حاضر بیمه به دنبال کوچک‌ترین مشکل برای متوقف کردن بیمه‌هایشان است چرا که دولت مبلغی به بیمه بدهی دارد و سازمان بیمه در حال غربالگیری است البته مسعود سلطانی‌فر قول‌هایی داده که این مسائل در سال جدید رفع شود. به طور کل ۴ هزار نفر در استان تهران بیمه شده‌اند.

 

 بنابراین گزارش،  نمایشگاه خلاقیت‌های هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی۱۲ اسفند ماه افتتاح و تا ۱۸ اسفند ماه ادامه خواهد داشت. 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب