امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 895 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

رئيس بنياد مسكن خبرداد؛

آسیب یک ميليون و 200 هزار واحد مسكوني در جريان سوانح طبيعي

خبرایران : رئيس بنياد مسكن در گزارش دهمين سالگرد حادثه زلزله بم با بیان اینکه خودداري از مداخله گسترده دولت در زندگي خصوصي آسيب ديدگان يكي از دست آوردهاي بازسازي بم بود، گفت: از ابتداي انقلاب تاكنون بيش از يك ميليون و 200 هزار واحد مسكوني در جريان سوانح طبيعي به طور كلي و يا جزئي آسيب ديده اند كه مورد بازسازي قرار گرفته اند.
آسیب یک ميليون و 200 هزار واحد مسكوني در جريان سوانح طبيعي

به گزارش خبرایران ، در هفتمين جلسه شورايعالي معماري و شهرسازي در دولت يازدهم كه با حضور وزير راه و شهرسازي برگزار شد، در ابتدا به مناسبت دهمين سالگرد حادثه زلزله بم، علیرضا تابش رئيس بنياد مسكن گزارشي از جريان بازسازي بم و بازسازي ساير مناطق آسيب ديده از حوادث طبيعي از گذشته تاكنون به شورايعالي معماري و شهرسازي ارائه كرد.

وي اظهار داشت: از ابتداي انقلاب تاكنون بيش از يک ميليون و 200 هزار واحد مسكوني در جريان سوانح طبيعي به طور كلي و يا جزئي آسيب ديده اند كه مورد بازسازي قرار گرفته اند.

رئيس بنياد مسكن تصريح كرد: هر چند زلزله بم از نظر بزرگي از زلزله رودبار- منجيل كمتر بوده، ليكن به دليل عمق كم كانون آن و نزديكي به مركز شهر بم، تلفات انساني و فيزيكي آن بسيار زياد بود و در جريان آن بيش از 31 هزار و 800 نفر از هموطنان عزيز جان باختند. در جريان اين زلزله، بم به عنوان يك شهر تاريخي با فرهنگ غني، بافت شهري و بناهاي با ارزش دچار تخريب كلي شد.

تابش بيان داشت: اعتبارات تخصيصي براي بازسازي بم‌ اعم از بلاعوض و تسهيلات ، 1600 ميليارد تومان بود. در جريان اين زلزله بيش از 58 هزار واحد مسكوني شهري و روستايي آسيب كلي ديدند. ولي از آن مهمتر آسيب هاي رواني و ذهني بود كه به مردم وارد شد و سازمان اجتماعي دچار گسيختگي شد.

وي اظهار داشت: از آموزه هاي اين بازسازي، ضعف كارآيي اسكان موقت به صورت اردوگاهي و موفقيت اسكان موقت در واحدهاي مسكوني پيشين به عنوان بخشي از بازسازي دائمي و همچنين اولويت بازسازي اقتصادي و اجتماعي مناطق آسيب ديده بازسازي فيزيكي بود. نكته ديگر يافتن بهينه تقسيم كار بين دولت و بخش خصوصي و مشاركت اين دو بخش در بازسازي بود.

رئيس بنياد مسكن تصريح كرد: از جمله اقدامات مفيد اين بازسازي، ساماندهي خدمات مشاوره فني در حوزه شهرسازي، معماري و ساختماني از سوي ستاد بازسازي كه در كيفيت بازسازي بم با ارزش بود و اثر آن بازسازي فضاهاي اداري، ورزشگاه، كتابخانه مركزي، واحدهاي آموزشي و ساختمان هايي از اين دست بود.

در هفتمين جلسه شورايعالي معماري و شهرسازي در دولت يازدهم در ادامه مباحث جلسه قبل، گزارش بهسازي بافتهاي با ارزش روستايي توسط بنياد مسكن ارائه شد. تأكيد شورا بر هم گرايي بين الگوي معيشت اقتصادي، معماري، ارتقاي كيفيت زندگي و افزايش استحكام بناها بود.

در اين جلسه ضمن تقدير از اقدامات بهسازي در حوزه روستاهاي واجد ارزشهاي كالبدي، با تاكيد بر ادامه حركت ياد شده باتوجه به حفاظت علمي و داوم ارزشهاي كالبدي بومي و لزوم بررسي شرح خدمات طرحهاي هادي روستايي در روستاهاي واجد ارزش را مورد توجه قرار داد و براي ارائه شرح خدمات ويژه روستاهاي واجد ارزشهاي معمارانه موضوع را به كميته فني ارجاع كرد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب