امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8935 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

امضای تفاهم‌نامه بنیاد مسکن و سازمان امور اراضی؛

تابش: امضای این تفاهم نامه سرآغاز همکاری گسترده و مشترک دراستان‌ها و شهرستان‌ها خواهد بود/ هیچ مانعی برای توسعه منطقی روستاها و مناطق گردشگری ایجاد نخواهد شد

خبرایران: تفاهم نامه‌ای میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی توسعه و عمران روستاها و سازمان امور اراضی کشور در ساختمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به امضا رسید.
تابش: امضای این تفاهم نامه سرآغاز همکاری گسترده و مشترک دراستان‌ها و شهرستان‌ها خواهد بود/ هیچ مانعی برای توسعه منطقی روستاها و مناطق گردشگری ایجاد نخواهد شد

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری امضای تفاهم نامه مشترک میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان امور اراضی کشوربا حضور«علیرضا تابش» رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ،«محمدرضا شاملو» معاون روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ،« قباد افشار» رئیس سازمان امور اراضی کشور و اصحاب رسانه صبح امروز سه شنبه 28 بهمن در محل ساختمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار و دراین نشست«علیرضا تابش» رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهارداشت: امضای این تفاهم نامه سرآغاز یک همکاری گسترده و مشترک در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها از امروز خواهد بود و بدین ترتیب به حفظ اراضی کشور و همچنین باغات کشاورزی کمک می‌شود.

تابش با بیان این‌که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی حفظ روستاها و سازمان امور اراضی ، همچنین وزارت جهاد کشاورزی به عنوان حفظ و احیای اراضی کشور عمل خواهند کرد گفت: نهایتا برنامه ریزی برای تولیدات کشاورزی همکاری های مشترک در این زمینه خواهیم داشت.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه گفت:‌ عمده این همکاری‌ها بر این پایه استوار است که بنیاد مسکن برای تغییر کاربری اراضی داخل محدوده‌های طرح هادی استعلام‌های لازم را انجام دهد.

وی تاکید کرد: این استعلام ها در گذشته هم انجام می‌شد اما از این به بعد با همت بیشتری و با تمام قوا برای حفظ زمین‌های کشاورزی و باغات انجام خواهد شدو برای تصویب طرح های جدید هادی در روستاها نیز قبل از این که به کمیسیون‌های مربوطه برویم موارد را در کمیسیون‌هایی با حضور آقایان در سازمان امور اراضی کشور خواهیم برد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به این که با همکاری مشترک هیچ مانعی برای توسعه منطقی روستاها و مناطق گردشگری وجود نخواهد داشت تصریح کرد: با همت در یک چارچوب و قواعد خاص و با حفظ کاربری اراضی کشاورزی به توسعه روستاها کمک خواهیم کرد.این مساله در حالی اتفاق خواهد افتاد که هیچ محدودیتی برای مردم پیش نخواهد آمد.

وی با بیان این‌که در بعضی قسمت‌ها خلاء قانونی و مقررات وجود دارد، گفت: این موارد را بررسی و آسیب شناسی خواهیم کرد و هر جا که خلاء قانونی وجود داشته باشد مشترکا لوایحی تهیه می کنیم و آن ها را به هیات دولت می فرستیم تا مقررات لازم وضع شود.

 

شاملو: ۷۰ درصد اراضی کشاورزی کشور فاقد سند هستند

در این مراسم «محمدرضا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ،«محمدرضا شاملو» معاون روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ،« قباد افشار» رئیس سازمان امور اراضی کشور » معاون روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار کرد: حفظ روستاها‌ به عنوان مهم‌ترین مراکز تولید و اشتغال وظیفه همه است و با توجه به بند "ج" ماده ۶ و ۳ قانون اراضی وظیفه یکپارچه‌سازی این اراضی همچنین تلاش برای جلوگیری از تخریب اراضی زراعی و باغی بر عهده سازمان امور اراضی کشور است.

وی گفت: همکاری در تهیه پیش نویس لوایح قانونی، آسیب‌شناسی تخلفات احتمالی در هر استان، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی در داخل و خارج روستا‌ها و تامین اراضی مورد نیاز برای سکونت و طرح‌های گردشگری روستایی از مهم‌ترین مفاد تفاهم نامه مشترک بنیاد مسکن با سازمان امور اراضی به شمار می‌آید.

شاملو با بیان این‌که به همین منظور قانون حفظ کاربری باغ‌ها به زودی راهی مجلس می‌شود، اظهار کرد: روستا‌ها باید به عنوان مراکز تولید و کشاورزی ساماندهی و از طریق حفظ تولیدات آن‌ها، دست‌اندازی به این اراضی برای ساخت ویلا نیز کنترل شود و طرح کاداستر در هفت میلیون هکتار از اراضی کشاورزی از نیمه دوم سال آینده کلید می‌خورد. در حال حاضر تنها ۳۰ درصد اراضی کشاورزی کشور دارای سند هستند.

افشار : تولید سالیانه ۱۰ میلیون تن محصولات کشاورزی را از دست داده‌ایم

در این مراسم قباد افشار رئیس سازمان امور اراضی کشور در سخنرانی خود اظهار کرد: یکی از اهداف انقلاب اسلامی توجه به محرومان و روستاییان و شعار اصلی آن حمایت از بخش کشاورزی است که در همین راستا وزارت جهادکشاورزی گام نخست خود را برای حفاظت از اراضی و عرصه‌های طبیعی برنامه‌ریزی کرده است. طی پنج دهه اخیر یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی از بین رفته و در واقع ما تولید سالیانه ۱۰ میلیون تن محصولات کشاورزی را از دست داده‌ایم.

به گفته افشار، هم اکنون سه و نیم میلیون هکتار از اراضی کشور در حریم شهر‌ها در معرض تهدید جدی قرار دارند و باید منتظر کاهش شدید تولید محصولات کشاورزی باشیم.

این تفاهم‌نامه به منظور حفظ زمین‌های کشاورزی به عنوان اصلی‌ترین ضامن تامین امنیت غذایی جامعه منعقد شد. با توجه به وظایف ذاتی بنیاد مسکن به عنوان متولی توسعه و عمران روستاها، تصویب و اجرای طرح‌های هادی و تعیین تکلیف کاربری اراضی داخل محدود روستایی کشور و همچنین نقش سازمان امور اراضی کشور به عنوان متولی حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی و جلوگیری از تخریب اراضی زراعی و باغات در کشور این تفاهم‌نامه سه ماده‌ای به امضای طرفین رسید.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب