امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8933 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۳:۴۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رییس قطب علمی جغرافیای سیاسی کشوراعلام کرد؛

انتقال پایتخت به استان دیگری امکان پذیر نیست/از بین رفتن منابع آبی مثل دریاچه ارومیه محصول ۶۰ سال عملکرد مسئولان است/ همایش تمرکز زدایی و ساماندهی پایتخت برای ارائه راهکاربرگزار می شود

خبرایران: دکترمحمدرضا حافظ‌ نیا رییس قطب علمی جغرافیای سیاسی کشورگفت:همایش تمرکز زدایی و ساماندهی پایتخت فقط برای بسترسازی بحث تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت و ارائه راهکار برگزارمی‌شود .
انتقال پایتخت به استان دیگری امکان پذیر نیست/از بین رفتن منابع آبی مثل دریاچه ارومیه محصول ۶۰ سال عملکرد مسئولان است/ همایش تمرکز زدایی و ساماندهی پایتخت برای ارائه راهکاربرگزار می شود

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری «همایش تمرکز زدایی و ساماندهی پایتخت» با حضور «سید یحیی رحیم صفوی» دبیرهمایش تمرکز زدایی و ساماندهی پایتخت، «دکتر محمدرضا حافظ‌ نیا» رییس قطب علمی جغرافیای سیاسی کشور،«دکتر محمدحسین پاپلی یزدی» دبیر علمی همایش و استاد سابق دانشگاه سوربن فرانسه و اصحاب رسانه ظهر امروز سه شنبه ۲۷ بهمن ماه ۹۳در سالن شهدای علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار و دراین نشست خبری«دکترمحمدرضا حافظ‌ نیا» رییس قطب علمی جغرافیای سیاسی کشوراظهارداشت: سیاست وزارت علوم مبنی بر تاسیس یک قطب علمی برای رشته‌های مختلف دانشگاهی، از جمله رشته جغرافیای سیاسی، درباره دلایل محول‌شدن برگزاری همایش مذکور به دانشگاه تربیت مدرس است و به علت پیشقدمی، سابقه و آمادگی دانشگاه تربیت‌ مدرس در رشته جغرافیای سیاسی قطب علمی این رشته در این دانشگاه تاسیس شد.

رییس قطب علمی جغرافیای سیاسی کشوربا تاکید بر اینکه سایر دانشگاه‌های معتبر ایران هم در زمینه جغرافیای سیاسی فعال هستند اما دانشگاه تربیت‌مدرس به عنوان قطب علمی در این حوزه انتخاب شده است، عنوان داشت: هر قطب علمی از جمله قطب علمی جغرافیایی سیاسی موظف است برای ارتقای سطح علمی رشته مورد نظر و همچنین ارائه راه‌حل‌های مسائل اساسی کاربردی کشور ایفای نقش کند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع پایتخت در حوزه جغرافیایی سیاسی قرار دارد و قطب جغرافیای سیاسی کشور در این مورد قبول مسئولیت کرده و آن را در دستور کارش قرار داده است و سال گذشته یک نشست در زمینه جابه‌جایی پایتخت با حضور استادان و مبتکران اصلی طرح برگزارشد که نتیجه آن، این شد که امکان انتقال پایتخت به استان دیگری وجود ندارد.

دکترحافظ‌ نیا ادامه داد: به تدریج با صرفنظر دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور از ادامه بررسی طرح انتقال پایتخت، قطب علمی جغرافیای سیاسی هم محور مطالعات و همایش خود را بر تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت به جای انتقال آن قرار داد.

وی عنوان داشت: این همایش فقط برای بسترسازی بحث تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت و ارائه راهکار برگزارمی‌شود وامیدواریم با همکاری شورای شهر و شهرداری تهران، وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادهای ذی‌ربط ، آمایش درونی پایتخت برای فراهم‌کردن زندگی بهتر برای شهروندان صورت گیرد.

دکتر حافظ‌ نیا در پاسخ به پرسشی، مبنی بر اینکه، چرا در سایر کشورها از جمله آلمان هر شهر به عنوان مرکز فعالیت‌های یک صنعت خاص شناخته شده و تمام سازمان‌های مربوط به آن صنعت در همان شهر متمرکزاند؟، گفت: این موضوع به مدل آمایشی این کشور و سرزمین‌های مشابه برمی‌گردد.

رییس قطب علمی جغرافیای سیاسی کشور، با توضیح اینکه، سیستم سیاسی هر کشور با سیستم آمایشی آن ارتباط تنگاتنگ دار، افزود: شگل‌گیری ساختار شهری وابسته به سیستم سیاسی یک کشور است و در ایران به علت وجود سیستم سیاسی تک‌ساختی و ذات متمرکزگرای آن، نمی‌توان ساختار شهری‌ای چون آلمان داشت.

سردبیر فصلنامه بین‌المللی ژئوپلتیک با نقد نظریات غیرعلمی برخی افراد، در رسانه‌های کشور مبنی بر امکان انتقال پایتخت ایران، اظهار داشت: ایران با کشورهایی مثل آلمان که اقدام به تغییر پایتخت کرده‌اند، قابل قیاس نیست؛ در واقع به بحث‌های فرامنطقه‌ای و فراسیستمی برای ایران در این حوزه نیاز وجود دارد.

دکتر حافظ نیا در مورد چرایی واکنش دیرهنگام مسئولین کشور در مورد مسئله مهمی چون بحران و چالش آب به عنوان یکی از سرفصل‌های همایش پیش رو، گفت: بحث‌های مربوط به کمبود و بحران آب از زمانی که من دانشجو بودم از سال ۵۲ از سوی استادان مطرح شده بود و جغرافی‌دانانی مثل پرویز کردوانی نیز از ۳۰ سال پیش تا به الان در مورد بحران آب هشدارهای متعددی داده‌اند و در همین ارتباط، از بین رفتن منابع آبی مثل دریاچه ارومیه، را محصول ۶۰ سال عملکرد مسئولان دانست.

 دکتر محمدحسین پاپلی یزدی، دبیر علمی همایش و استاد سابق دانشگاه سوربن فرانسه، در پایان این نشست خبری، با اشاره به محدودیت مالی برای دعوت از اندیشمندان خارجی گفت: از ۱۸ کشور دنیا برای حضور در این همایش اعلام آمادگی شد، اما به علت کمی اعتبارات تنها از دانشمندان کشورهای آلمان، فرانسه، هند و افغانستان دعوت شده است.

وی با تاکید بر اینکه، از دو ماه پیش در سطح داخلی و خارجی برای ارسال مقالات و حضور اندیشمندان فراخوان داشته‌ایم، گفت: از مجموع مقالات دریافتی حدود ۱۲۶ مقاله پذیرفته شده که طی آن دانشمندان ایرانی مسائل تهران را از جوانب مختلف بررسی کرده‌اند.

دبیرعلمی همایش محتوای مقالات مختلف را در حوزه‌های مربوط به مسائل درونی و پیرامونی تهران، روابط تهران با مناطق دوردست کشور و روابط تهران در سطح بین‌المللی برشمرد و گفت: اگر همه نظر دانشمندان ایرانی را جمع‌بندی کنم می‌توانم بگویم توسعه و ساماندهی تهران بدون توجه به مسائل کل کشور امکان‌پذیر نیست. برای مثال اگر نتوانیم استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و… را توسعه دهیم، مهاجرت بی‌رویه انسانی و سرمایه‌ای به طرف تهران ادامه خواهد یافت.

استاد سابق دانشگاه سوربن فرانسه، با انتقاد از آنچه پیگیرنبودن آنها در چنین مسائلی خواند به دو نمونه تاریخی ماجرای استعفای نیکسون رئیس‌جمهور وقت آمریکا در قضیه واترگیت و عذرخواهی کلینتون دیگر رییس‌جمهور این کشور در نتیجه پافشاری و پی‌گیری رسانه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: شما ارباب رسانه بعد از پرداختن موقت به یک پدیده بدون آنکه با پی‌گیری‌هایتان آن را به نتیجه برسانید، مسئله را رها می‌کنید.

دکتر پاپلی یزدی در پایان گفت: باید مسئله تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت را پی‌گیری کنید تا بعد چند سال به نتیجه برسد. نود درصد به ثمر نشستن همایش به پی‌گیری شما بستگی دارد.

بنابراین گزارش، همایش تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت، طی روزهای 4 و 5 اسفندماه سال جاری برگزار می شود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب