امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8930 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱:۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رخساره فضلی خبرداد؛

استخدام مربیان پیش‌دبستانی در حوزه کاری ما نیست/ درسند تحول بنیادین سن آموزش رسمی ۵ سال است/می‌توانیم آسیب‌های آینده را مدیریت کنیم/جذب۶۶۷ هزار نوآموز پیش‌دبستان در کلاس‌های درس کشور

خبرایران: مدیرکل دفتر آموزش پیش ‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: یافته‌های علمی نشان می دهد که گذراندن دوره پیش ‌دبستانی به عنوان یک دوره حساس و مهم که شاکله شخصیت را تشکیل می‌دهد، ضرورت غیر قابل اجتنابی دارد.
استخدام مربیان پیش‌دبستانی در حوزه کاری ما نیست/ درسند تحول بنیادین سن آموزش رسمی ۵ سال است/می‌توانیم آسیب‌های آینده را مدیریت کنیم/جذب۶۶۷ هزار نوآموز پیش‌دبستان در کلاس‌های درس کشور

 به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری به مناسبت سالگرد بازگشت دفتر پیش ‌دبستانی به معاونت آموزش ابتدایی  با حضور«رخساره فضلی» مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی آموزش و پرورش و اصحاب رسانه صبح امروز سه شنبه ۲۸ بهمن ماه ۹۳  در سالن جلسات معاونت پرورشی و فرهنگی ساختمان علاقمندان وزارت آموزش و پرورش برگزار و دراین نشست خبری «رخساره فضلی» مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت استخدام مربیان پیش‌دبستانی اظهارداشت: معاونت‌های آموزشی فقط مجری هستند؛ استخدام مربیان پیش‌دبستانی در حوزه کاری ما نیست و معاونت‌ها در حوزه برنامه آموزشی، سیاست‌گذار هستند و جذب نیرو، حوزه‌های خاص خودش را دارد؛ نیروهای رسمی، غیر رسمی، مدارس غیر دولتی، مدارس دولتی و مدارس پیش‌دبستانی ضمیمه دولتی در این حوزه برای ما دارای اهمیت است.

فضلی با بیان اینکه در نظر داریم تا این نیروها را تعیین سطح و بانک اطلاعاتی از آنها تهیه کنیم، خاطرنشان کرد: اکنون ۳۵ هزار و ۵۰۰ مربی در همین تعداد کلاس درس کشور مشغول تدریس پیش‌دبستانی هستند و آموزش پیش‌دبستانی دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای است وجایگاه کنونی پیش‌دبستانی در برنامه‌های ملی و بین‌المللی قابل اهمیت است که این موضوع حاصل یافته‌های علمی دنیا است.

وی تصریح کرد: این یافته‌ها مورد حمایت فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و همچنین یافته‌های علمی دنیا قرار دارد و دوره پیش‌دبستانی براساس اسناد بالادستی و بند دوم سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری دارای جایگاه با اهمیتی است که این نهاد را تولیدکننده سرمایه اجتماعی و به عنوان نهادی حاکمیتی می‌شناسد.

فضلی با بیان اینکه، در تلاش هستیم سیاستهای مقام معظم رهبری را اجرایی کنیم، گفت: در سند تحول بنیادین، سن آموزش رسمی ۵ سال است و در سند برنامه درسی ملی، دوره پیش‌دبستانی دو ساله و به صورت رسمی غیراجباری است و دفتر آموزش پیش‌دبستانی بهمن‌ماه سال گذشته به معاونت آموزش ابتدایی بازگشت، در یکسال اخیر ۳ محور برنامه را اجرایی می‌کنیم که نخست مدیریت یکپارچه آموزش پیش‌دبستانی در کشور، دومین مورد توسعه کمی دوره پیش‌دبستانی با تاکید بر نقاط محروم و لازم‌التوجه است و سومین موضوع توسعه کیفی دوره پیش‌دبستانی است.

وی افزود: یافته‌های علمی نشان می‌دهد دوره پیش‌دبستانی سرمایه‌گذاری پربازده و کم ریسکی است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در دوره پیش‌دبستانی از چالش‌ها عبور و گلوگاه را احصاء کردیم، در دنیا گلوگاه‌ها بسیار مهم هستند و نظام برنامه‌ریزی اهمیت دارد و در نهایت با انجام این فعالیت‌ها برنامه راهبردی پیش‌دبستانی طراحی و نقشه مفهومی استقرار دوره پیش‌دبستانی ترسیم شد.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی آموزش و پرورش ابرازداشت: در سال تحصیلی جاری ۵۳ دهستان کشور اولویت نخست پیش‌دبستانی بودند ولازم بود دولت در این مکان‌ها حمایتی داشته باشد و با توجه به اهمیت اهمیت عدالت محوری توجه به این دهستان‌ها انجام شد زیرا معتقد هستیم می‌توانیم آسیب‌های آینده را مدیریت کنیم و۳۲ تفاهم‌نامه نیز در حوزه پیش‌دبستانی و در سراسر کشور با تمام استان‌ها منعقد شد که ۱۲ مؤلفه شاخص در این‌خصوص وجود داشت تا مدیریت فعالیت‌های پیش‌دبستانی را اجرایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه باتوجه به گذشت ۵ ماه از سال تحصیلی به یافته‌های هم‌اندیشی‌های مختلف در این خصوص اشاره و اظهار داشت: اکنون ۶۶۷ هزار نوآموز پیش‌دبستان در کلاس‌های درس کشور جذب شده‌اند و از این تعداد ۱۴۶ هزار نفر در مناطق روستایی و ۳۵ هزار و ۵۰۰ نفر در مناطق محروم جذب شده‌اند که در نهایت ۴ برابر پیش‌بینی جذب رخ داد.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی آموزش و پرورش ادامه داد: تقریباً ۵۱٫۹ درصد نرخ پوشش دوره پیش‌دبستانی است که در سال گذشته این عدد ۳۸٫۲ درصد بود که ۱۳٫۷ درصد نرخ پوشش پیش‌دبستان در یک سال افزایش داشته است که این عدد در مناطق روستایی ۲۲ درصد بوده است.

وی در خصوص تشکیل دوره پیش‌دبستانی در کلاس‌های درس چند پایه خاطرنشان کرد: کلاس‌های چند پایه در روستاهایی که جمعیت دانش‌آموزی پایین دارد تشکیل می‌شود و براساس ابلاغ دستورالعمل سال گذشته با ۳ شرط کلاس با جمعیت کم، کلاس با حداکثر ۳ پایه و ترجیحاً در دوره اول تا سوم دبستان نوآموزان می‌توانند در این کلاس‌ها حضور داشته باشند و اکنون ۵ هزار و ۴۰۰ کلاس چند پایه پذیرای بیش از ۲۰ هزار نوآموز در کشور هستند.

فضلی با بیان اینکه ۱۶۳ نشست تخصصی پیش‌دبستانی در مراکز استان‌ها برگزار شده است، اظهارداشت: تاکنون ۱۰۲ تفاهم‌نامه با ۲۴ نهاد، مرکز و موسسه منعقد شده است تا مدیریت یکپارچه برای کودکان انجام شود.

وی با اشاره به رأی اخیر معاونت حقوقی ریاست جمهوری درخصوص دوره پیش‌دبستانی گفت: پاسخ معاونت حقوقی ریاست جمهوری این است که آموزش و پرورش در قبال دوره پیش دبستانی وظیفه حاکمیتی دارد.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی آموزش و پرورش به ضرورت حضور بچه‌ها در دوره پیش‌دبستانی اشاره و تصریح کرد: یافته‌های علمی مبین این موضوع است که گذراندن این دوره به عنوان یک دوره حساس و مهم که شاکله شخصیت آنها را تشکیل می‌دهد ضرورت غیر قابل اجتنابی دارد و این دوره تخصصی است و باید اجازه ندهیم هرکسی در کلاس پیش‌دبستان حضور پیدا کند؛ نخستی کار طرح سنجش بدو ورود به دبستان بود که یک‌سال به عقب بازگشت و برای گروه سنی ۵ سال تمام که ثبت‌نام شده‌اند به طور آزمایشی در حال اجرا است که در این مرحله ۹۰ هزار نوآموز تحت انجام غربالگری قرار گرفتند و در یک‌سال گذشته ۵ استان خراسان شمالی، ایلام، سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی افزایش نرخ پوشش دوره پیش‌دبستان را داشته‌اند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب