امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8869 تاریخ انتشار: شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱:۵۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس سازمان توسعه تجارت خبرداد؛

واردات خودرو در انحصار نمایندگی‌ها نیست/ صادرات ایران به عراق ۵ میلیارد دلار در سال جاری/ احتمال کاهش تعرفه واردات کالای مصرفی در سال ۹۴

خبرایران : ولی‌الله افخمی راد رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: هر واردکننده عمده‌ای که بتواند گارانتی و خدمات پس از فروش خودروی خارجی را ارائه کند، منعی برای واردات ندارد و انحصاری برای واردات خودرو به ویژه ۳۵ نمایندگی مجاز وجود ندارد.
واردات خودرو در انحصار نمایندگی‌ها نیست/ صادرات ایران به عراق ۵ میلیارد دلار در سال جاری/ احتمال کاهش تعرفه واردات کالای مصرفی در سال ۹۴

به گزارش خبرایران، ولی‌الله افخمی راد رئیس سازمان توسعه تجارت درنشست خبری خود با اصحاب رسانه در مورد ضرورت برگزاری نمایشگاه و ایجاد فرصت‌های تجاری در دو کشور همسایه افغانستان و عراق توضیحاتی ارائه کند که این مسئله فرصتی برای خبرنگاران ایجاد کرد تا سؤالات خود را در مورد علت انحصار واردات خودرو برای چند نمایندگی خاص، آخرین تصمیمات وزارت صنعت برای کاهش یا افزایش تعرفه واردات در سال 94 و حجم تجارت خارجی کشور در سال 93 مطرح کنند.

ولی‌الله افخمی راد در مورد وضعیت تعرفه واردات کالا گفت: همیشه در پایان سال بازنگری‌هایی برای قانون و مقررات صادرات و واردات و تعرفه‌گذاری صورت می‌گیرد، تا در نخستین روزهای سال نو به تصویب هیئت وزیران برسد. به نظر می‌رسد برای سال آینده تغییر چندانی در تعرفه واردات کالاهای مصرفی نداشته باشیم، چرا که زمانی که این تعرفه‌ها تعیین شد، حمایت از تولید نیز در آن دیده شده است.

وی به این نکته اشاره کرد که قرار نیست با تغییر مداوم تعرفه‌ها در بازار داخلی تنش ایجاد کنیم و زمینه سرگردانی تجار را فراهم کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت از کاهش طبقات تعرفه‌ای خبر داد و افزود: اکنون 14 طبقه تعرفه‌ای داریم که قرار است آن را به 10 طبقه کاهش دهیم که هم به نفع تولیدکنندگان و هم به نفع بازرگانان خواهد بود و بیشتر به نظر می‌رسد، روند کاهشی است.

وی در پاسخ به اینکه بالاخره تکلیف تشویق صادراتی برای امسال به کجا رسید، این گونه گفت که از ابتدای امسال تاکنون 3 جلسه شورای عالی صادرات برگزار شده و مشکلات و هم غم صادرکنندگان از جمله مشوق‌های صادراتی در آن مطرح شده است. امروز نیز جلسه‌ای در این زمینه خواهیم داشت که نتیجه آن در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

افخمی‌راد با اشاره به اینکه امسال 100 میلیارد تومان برای تشویق صادرات خدمات فنی مهندسی و صادرات کالاهای با ارزش افزوده و فناوری بالا در دولت تصویب شده است، خاطرنشان کرد: تأییدیه آن مراحل اداری خود را طی می‌کند و موافقت‌نامه را برای انجام نهایی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارسال کرده‌ایم و امیدواریم این رقم در سال 93 اختصاص یابد تا به صادرکنندگان واجدشرایط این رقم داده شود.

قائم مقام وزیر صنعت همچنین در پاسخ به این سؤال که با انحصاری کردن واردات خودرو برای نمایندگی‌های مجاز کار به جایی رسیده که ثبت سفارش‌های قبلی خرید و فروش می‌شود، این گونه توضیح داد که واردات خودرو انحصاری نیست و تصمیمی که گرفته شده این است که هرکس می‌خواهد خودرو وارد کند به شرط آنکه برای ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی چاره‌ای بیندیشد و اگر واردکنندگان عمده برای این مسئله فکری بکنند، مشکلی برای ثبت سفارش نخواهند داشت، چرا که اکنون نیز 35 شرکت نمایندگی خودرو موجود است و ما انحصاری فقط برای این شرکت‌ها ایجاد نکرده‌ایم.

وی در بخش‌های دیگری از سخنان خود به حجم تجارت خارجی کشور در 10 ماهه امسال اشاره کرد و گفت: حجم صادرات غیر نفتی کشور با احتساب میعانات گازی طی 10 ماه 42 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است که رشد 24.2 درصدی را نشان می‌دهد و از نظر وزنی 7.3 درصد رشد داشته است و این نشان می‌دهد که کالاهای کیفی‌تری در این 10 ماهه صادر شده است.

به گفته افخمی‌راد همچنین در مقابل 43 میلیارد و 700 میلیون دلار حجم واردات کشور در 10 ماهه امسال بوده که نشان می‌دهد 15.4 درصد رشد داشته و به لحاظ وزنی 34 درصد افزایش یافته است و امیدوارم در سال آینده نیز حجم تجارت کشور به ویژه صادرات آهنگ رشد خود را طی کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت در مورد بازار صادراتی عراق و افغانستان نیز گفت:‌ در هفته جاری 3 نمایشگاه در خارج از کشور برگزار می‌شود که نخستین آن در بغداد و همزمان در قطر است. نمایشگاه سوم نیز 28 بهمن‌ماه در افغانستان خواهد بود که برگزاری این نمایشگاه‌ها نقش مهمی را در توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه دارد.

افخمی‌‌راد با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و افغانستان در حال حاضر بالغ بر 2 میلیارد و 37 میلیون دلار است، افزود: با دستور وزیر صنعت برای حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی 50 درصد هزینه توسط شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران تقبل می‌شود.

وی همچنین در مورد حجم تجارت ایران و عراق نیز به این نکته اشاره کرد که اگرچه برخی فکر می‌کنند به دلیل شرایط ویژه امنیتی تجارت با این کشور با موانعی روبه‌رو است، اما حضور پررنگ کشورهایی مانند ترکیه در بازار عراق نشان می‌دهد که شرایط آن گونه که وقتی می‌گویند نیست و ما نیز باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم و اکنون صادرات ایران به عراق در ۱۰ ماه امسال حدود 5 میلیارد و 112 میلیون دلار است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب