امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 877 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱:۱۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

روانشناس مسائل اجتماعی ؛

هیچ‌گاه فرزندان طلاق را درگیر قضاوت نکنیم

خبرایران: دکتر جاوید ثمودی روانشناس مسائل اجتماعی گفت: توصیه می‌شود به هیچ عنوان فرزندان را درگیر قضاوت نکرده و از آنها نخواهند که میان والدین به دنبال مقصر بگردند زیرا در هر حال فرزندان به هردوی آنها به یک میزان علاقه و نیاز دارند.
هیچ‌گاه فرزندان طلاق را درگیر قضاوت نکنیم

به گزارش خبرایران ، دکتر جاوید ثمودی روانشناس مسائل اجتماعی درباره چگونگی رفتار با کودکان طلاق گفت: فرزندان و خصوصاً پسران برای مدتی پرخاشگر و عصیانگر جلوه کنند اما اگر والدین رابطه عاطفی خود را با آنها حفظ کرده و حس امنیت را به آنان انتقال دهند این رفتارها شکل منطقی تر و معقول تری به خود خواهد گرفت.  واکنش فرزندان معمولاً با یکدیگر متفاوت است و امکان دارد برخی از فرزندان سکوت اختیار کنند و بعضی از آنها به عکس العمل‌های شدید رفتاری دچار شوند.

 

والدین با مدیریت احساسات اجازه بدهند فرزندان با بحران طلاق کنار بیایند

 

وی همراهی با کودکان برای کنار آمدن با این رویداد بزرگ را ضروری خواند و تصریح کرد: اگرچه پس از طلاق مساله مدیریت احساسات برای زوجین درگیر به قدر کفایت چالش انگیز است اما با این وجود والدین حتماً باید در کنار مدیریت احساسات، به دنبال راهی باشند که به فرزندان خود کمک کنند تا این اتفاق که زندگی شان را تغییر داده است به خوبی کنار بیایند.

ثمودی، توجه به آسیب پذیری فرزندان طلاق را مورد تاکید قرار داد و اظهارداشت: فرزندان طلاق به دلیل زندگی در یک فضای پر تشویش و التهاب که حاصل اختلافات والدین قبل از جدایی، در هنگام جدایی و حتی پس از جدایی است همیشه آسیب پذیری بیشتری دارند.

این روانشناس اجتماعی یادآور شد: این آسیب‌ها در سنین مختلف متفاوتند، بدین معنا که ضربه عاطفی ای که یک کودک دو ساله از جدایی والدین خود متحمل می‌شود با اضطرابی که برادر نوجوانش حس می‌کند هم در شکل ادراکی و هم از نظر شدت و کمیت متفاوت است.

وی پیرامون تفاوت‌های موجود در گروه سنی فرزندان در خصوص برخورد با مساله طلاق والدین گفت: با هریک از گروه‌های سنی باید به نحو ویژه‌ای برخورد کرد زیرا سطوح هیجانی متفاوتی در هر یک از گروه‌های سنی بر فرزندان وارد می شود.

ثمودی با بیان اینکه در این میان نوجوانان بدلیل شرایط سنی ویژه‌ای که دارند بیشتر در معرض آسیب‌های ناشی از طلاق والدین قرار می گیرند، گفت: در این مرحله از زندگی نوجوانان بیشترین فکر و نیروی روانی شان را صرف فرم دادن به فردیت و هویت خود می کنند و در واقع نوجوانان به دلیل دوره بلوغ و میل استقلال طلبی گرایش ویژه‌ای به جدا شدن و دور شدن از هسته خانواده دارند.

وی با ذکر برخی از چالش‌های موجود در دوران نوجوانی در فرزندان طلاق تصریح کرد: طلاق والدین یک وضعیت از هم گسیختگی اجباری در خانواده ایجاد می‌کند و این امر می‌تواند با توجه به استقلال طلبی نوجوانان ایجاد شرایط خطر آفرینی کند که منجر به فرار فرزندان از مکانی شود که پس از طلاق والدین در آن جا با یکی از والدین خود زندگی می‌کنند.

این روانشاس مسائل اجتماعی با بیان اینکه از سوی دیگر نوجوانان به حمایت و امنیت عاطفی بیشتری نسبت به دیگر گروه‌های سنی نیاز دارند، افزود: طلاق موجب می‌شود این نیاز آنان در هم شکسته شود و حس ناکامی به نوجوانان دست می‌دهد که ناشی از خشم و آشوب درونی حاصل از طلاق والدین است.

 

آشوب‌های هیجانی فرزندان طلاق باید به موقع درمان شود

 

وی درمان آشوب‌های هیجانی فرزندان را راهکاری مهم در کنار آمدن فرزندان با وضعیت موجود خواند و اظهارداشت: این آشوب های هیجانی اگر به موقع درمان نشوند در آینده فرزندان نیز تاثیر منفی می گذارد.

به گفته این روانشناس مسائل اجتماعی، میزان احتمال وقوع طلاق برای این نوجوانان در آینده به مراتب بیشتر از فرزندانی است که در خانواده و تحت حمایت والدین پرورش یافته‌اند.

ثمودی خلاء عاطفی، آسیب‌های روحی، ضعف در مهارت‌های ارتباطی به ویژه مهارت حل اختلاف، بی اعتمادی بر هر نوع ارتباط عاطفی، حس عدم امنیت و ضعف در اعتماد به نفس و در برخی موارد زود باوری ناشی از خلا عاطفی و احساسی را از جمله مهمترین چالش‌های فرزندان طلاق ذکر کرد. همچنین برخی از کودکان در این زمینه با احساس گناه و تقصیر در طلاق والدین مواجه هستند آنچه می تواند از میزان آسیب‌های موجود بکاهد اینست که والدین دامنه اختلافات خود را به ارتباطات فرزندانشان نکشانند.

این روانشناس با بیان برخی از توصیه‌های راهبردی به والدین گفت: والدین به عنوان زوجی بالغ همواره در نظر داشته باشند که فرزندان آنها در هر حالتی، همواره فرزندان آنها باقی می‌مانند و طلاق نباید باعث شانه خالی کردن از مسئولیت پدری یا مادری آنها شود.

 

هیچ‌گاه فرزندان طلاق را درگیر قضاوت نکنیم

 

وی اظهار داشت: همچنین توصیه می‌شود به هیچ عنوان فرزندان را درگیر قضاوت نکرده و از آنها نخواهند که میان والدین به دنبال مقصر بگردند زیرا در هر حال فرزندان به هردوی آنها به یک میزان علاقه و نیاز دارند.

جاوید ثمودی دور نگه داشتن فرزندان از کشمکش‌ها را راهی دیگر در جهت ایجاد محیطی امن عاطفی برای فرزندان برشمرد و عنوان کرد: والدین در عین حال که فرزندان خود را از آشوب ناشی از کشمکش‌های حین و بعد از جدایی دور نگه می‌دارند به آنها اجازه دهند هر از گاهی راجع به احساسات خود صحبت کنند و در مورد اندوه خود حرف بزنند.

وی تصریح کرد: آنچه مسلم است وقتی طلاق اتفاق می افتد ثبات روحی، معیشتی و ارتباطی افراد خانواده تغییر می‌کند و به همین علت ضروریست همواره به فرزندان خود اطمینان خاطر بدهید که قادر به کنترل شرایط جدید هستید و از آنان حمایت می کنید.

وی در پایان تاکید کرد: در این میان نکته مهم و قابل توجه این است که هر کودکی با توجه به نوع خلق و خو ممکن است دامنه عکس العمل های متفاوتی داشته باشد و انتخاب یک مشاور خانواده مجرب و گفت‌وگو درمانی می‌تواند بخش عمده‌ای از اضطرابات ناگفته فرزندان را کشف و رفع کند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب