امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8763 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

روحانی درمراسم پایانی جایزه کتاب سال اعلام کرد؛

خردسوزی و کتابسوزی در انقلاب اسلامی وجود ندارد/ اصل اندیشه و فکر دانش هنوز هم در اوراق کتاب نهفته‌ است / برای بهترین نقادان کتاب سال جایزه‌ای اختصاص داده شود/ هر کسی را با یک بهانه کنار نزنیم

خبرایران: رئیس جمهور کشورمان در مراسم پایانی جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب با اشاره به اصول ممیزی کتاب گفت: خردسوزی و کتابسوزی در انقلاب اسلامی وجود ندارد.
خردسوزی و کتابسوزی در انقلاب اسلامی وجود ندارد/ اصل اندیشه و فکر دانش هنوز هم در اوراق کتاب نهفته‌ است / برای بهترین نقادان کتاب سال جایزه‌ای اختصاص داده شود/ هر کسی را با یک بهانه کنار نزنیم

به گزارش خبرایران، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور صبح امروز، 19 بهمن‌ماه در مراسم اختتامیه سی و دومین جایزه کتاب سال و بیست و دومین جایزه جهانی کتاب جمهوری اسلامی ایران که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: خوشحال هستم که در آستانه 22 بهمن‌ماه و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در جمع شما اندیشمندان و صاحبان قلم و فرهیختگان هستم؛ کسانی که همواره در طول تاریخ افتخارآفرین بودند و چراغ راه هدایت انسان‌ها بوده و خواهند بود.

وی افزود: گر چه به ظاهر به نظر می‌رسد که از 150 سال پیش به این طرف رسانه‌ها به رقابت با کتاب ورود پیدا کرده‌اند و مطبوعات، رادیو، سینما، تئاتر، تلویزیون و اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و انواع ابزار و وسایل برای ارتباط انسان‌ها و انتقال اندیشه‌ها به صحنه آمده‌اند، شاید به نظر بیاید دوران کتاب تا حدی به سر آمده است و رسانه‌های دیگر به ویژه دیجیتال می‌توانند جایگزین کتاب شوند، اما واقعیت این است که کتاب به هیچ عنوان جایگاه و ارزش خود را از دست نداده است و همه ابزار و وسایل برای انتقال سریع‌تر مفاهیم جایگاه ویژه‌ای دارند.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: اصل اندیشه و فکر دانش هنوز هم در اوراق کتاب نهفته‌ است. ریشه رادیو، تلویزیون و سینما و همه ابزار ارتباطی امروز در واقع کتاب است. فیلم و تئاتر هم که یک هنر نمایشنامه‌ای است، فیلمنامه آنها نیز کتاب بوده و از کتاب اقتباس شده است.

وی گفت: گاهی انسان از خواندن یک کتاب آنقدر مشعوف و سیراب می‌شود که هیچ چشمه‌سار دیگری نمی‌تواند جایگزین آن باشد؛ البته کتاب به معنای عام به معنی همه خلقت و همه موجوداتی که خداوند آفریده است، کلمة‌الله هستند و همه سرنوشت عالم امروز و دیروز و فردا ام‌الکتاب است و در قیامت نیز با کتاب مواجه می‌شود و از آغاز تا پایان همه کتاب است.

رئیس جمهور تصریح کرد: افتخار ما این است که معجزه پیامبر اسلام(ص) نیز کتاب است و موحدان دیگر را نیز به نام اهل کتاب می‌شناسیم. پس کتاب و مکتوب و قلم جایگاه خاص خود را دارد و آنچه که از روایات برمی‌آید این است که در آن جهان نیز از کتابت و نوشته سخن به میان آمده و بارها در روایات آمده است که «ان الحسین مصباح الهدی و سفینة‌النجاة».

وی گفت: پس کتابت، کتاب و قلم همه جا حضور دارد؛ از عرش خدا تا سنگ‌نوشته‌ها و ابزار و وسایلی که در آنجا می‌توان ثبت کرد. چقدر سخت بود اگر بدون کتاب زندگی می‌کردیم چگونه می‌توانستیم مانند پانصد سال پیش ارتباط برقرار کنیم و از نظریه و دیدگاه آن بهره ببریم، مگر اندیشه انسان چیزی غیر از تکامل است؟

حجت‌الاسلام روحانی در ادامه بیان کرد: کتاب کلید است و باید همه قفل‌ها را باز کند، همه ظلمت‌ها را به نور و روشنایی تبدیل کند. ریشه انقلاب اسلامی که در آستانه سی و هفتمین بهار آن هستیم از کتاب بوده و از قرآن و حدیث و مکتوبات و در رأس آن امام خمینی(ره) نشئت گرفته است که اگر نامه‌ها و اعلامیه‌ها و انتقال سخنان ایشان نبود، چگونه انقلاب پیروز می‌شد و بهترین روز در مکتوبات انقلاب روزی بود که حکومت اسلامی امام(ره) از نجف آمد و در ایران مخفیانه پخش شد و برای نخستین بار نظریه وی در مورد ولایت فقیه منتشر شد و آن کتاب را وارد فاز جدیدی کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: همه سخنان و مکتوبات امام خمینی(ره) پس از پیروزی انقلاب، راه را برای مدیریت جامعه تحت نام حکومت اسلامی باز کرد و امروز مجموعه آثار و وصیت‌نامه‌اش راهنمای ما خواهد بود.

رئیس جمهور در ادامه، خطاب به فرهیختگان و اهل قلم گفت: این بار سنگین را شما بر دوش دارید که طراوت و تازگی انقلاب را تضمین کنید و مفاهیم انقلاب را گسترش دهید و به همه جهانیان بگویید انقلاب ما انقلاب اعتدال بود. و به همگان ابلاغ کنید که در انقلاب ما خردسوزی و کتاب‌سوزی و افراط و تفریط وجود ندارد و عقلانیت، فهم، فقه، تفقه و باز کردن گره مادی و معنوی مردم مطرح است. شما فرهیختگان هستید که باید برای جامعه امروز ما بگویید چگونه بیندیشیم و چگونه نقد کنیم؛ نقد هم شیوه می‌خواهد و کاش یک کتاب هم در مورد سیره نقد و نقادی بود.

وی در ادامه گفت: ای کاش در کنار جایزه کتاب سال، جایزه نوجوان و جوانی قرار داده می‌شد که بیشترین کتاب را در طول یک سال خوانده است و برای بهترین نقادان کتاب سال جایزه‌ای اختصاص داده شود.

وی در تعریف نقد بیان کرد: نقد یعنی، وسایل حرکت و مسیر تصحیح؛ البته نقد در فضای آزاد و امن امکان‌پذیر خواهد بود. اما باید نقد را یاد بگیریم، نه اینکه دو نفر چگونه راه می‌روند، بلکه اینکه قدم را به کجا می‌گذارند اهمیت دارد. در غیر این صورت اینکه تند یا کند راه برویم، مهم نیست. به چه سمت رفتن و به چه مقصود رسیدن مهم است. مقداری هم باید به جوهر بپردازیم نه به اعراض. به ماهیت مسئله بپردازیم، به جای اینکه در کم و کیف صحبت کنیم.

رئیس جمهور در ادامه تأکید کرد: شما فرهیختگان هستید که باید کتاب و مقاله بنویسید و نقد را تجلیل کنید و باید شما بگویید به کتاب چگونه نظارت شود، نه اینکه ما به شما بگوییم. بر این اعتقاد هستم و پای می‌فشارم که در هر زمینه‌ای متخصصان و صاحب‌نظران آن زمینه، بهتر از دولت نظر می‌دهند. تردید نکنید اصحاب قلم و کتاب درباره کتاب بهتر از مدیر یک وزارتخانه نظر خواهند داد؛ چرا باور نمی‌کنیم راجع به هنر اصحاب هنر بهتر می‌توانند سخن بگویند؟

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: این چه جفا و ظلمی است که بر توسعه روا می‌داریم؛ چرا نظر آنها را نمی‌گیریم، مگر آنها که عمری در اقتصاد کار کرده‌اند و هزاران ساعت تدریس داشته‌اند، اقتصاد را بهتر از مدیر معمول که او هم از صاحب‌نظران است، نمی‌داند؟ پس جمع آنها از یک نفر تشخیص بهتری دارد، راه را باز کنیم، سوء‌ظن‌ها را کنار بزنیم و هر کسی را با یک بهانه کنار نزنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه اندیشمندان، تحصیل‌کرده‌ها، حوزویان، کتاب‌خوانده‌ها و کتاب‌نوشته‌ها جزء جواهرات و معادن ما هستند، تصریح کرد: آیا می‌توان به کوچکترین بهانه یک معدن طلا را بست؟ اگر فردی یک بار اشکال داشته است، مشکل را با زبان نرم به او بگوییم؛ چرا سوء ظن پیدا کرده‌ایم؟ چرا سرمایه‌ها را به خاطر یک نقص کوچک تعطیل می‌کنیم؟

وی با اشاره به حوزه ممیزی کتاب گفت: نمی‌گویم ممیزی باشد یا نباشد، می‌گویم صد اصل برای ممیزی پیدا کرده‌ایم، باید دو یا سه اصل قرار دهیم و اخلاق هم به عنوان یک اصل باشد. همچنین مقدسات، ارزش‌ها، امنیت و مصالح ملی هم اصل‌های مهم باشد؛ صد اصل نمی‌شود.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: این خط قرمز که می‌گویید، یا مثلث یا مربع یا ذوزنقه است، هزار ضلع که نداریم، آنقدر کثیرالاضلاع داشته‌ایم، اما چقدر؟ ما باید نظارت کتاب را قدم به قدم به صاحبان امر واگذار کنیم تا آنها و ناشران و نویسندگان برجسته بیایند و آنها نظارت کنند.

رئیس دولت یازدهم در ادامه عنوان کرد: امروزه هزاران و ده‌ها هزار رسانه متولد می‌شود، نباید این اندازه مته به خشخاش بگذاریم، تحریک نکنیم، بلکه توضیح بدهیم، شما برگزیدگان باید بگویید بر امور فرهنگی چگونه باید نظارت شود تا گفته‌های شما آئین‌نامه شده و به قانون تبدیل شود؛ قانونی که ریشه‌اش نظرات صاحب‌نظران باشد که استحکام بیشتری خواهد داشت.

رئیس جمهور افزود: چرا تیراژ کتاب کم و شرح آن تراژدی شده است؟ چرا جوان ما کتاب نمی‌خواند؟ نقص از کجاست، از عرضه کننده یا متقاضی است؟ کتاب ما جاذبه ندارد؟ یا نوجوان تشویق لازم نشده است؟ شما بگویید مشکلات کتاب باید چگونه حل شود.

حجت‌الاسلام روحانی با تأکید بر اینکه ما از دوران مدرسه باید کتابخوانی را بیاموزیم، بیان کرد: در برخی کشورها در مسیر رهگذران در مترو، هواپیما، ماشین و قطار مطالعه می‌شود، اما چرا ما عادت به مطالعه نداریم؟ پس بیایید همه جامعه را به نوشتن کتاب‌های لازم تشویق کرده و نیازهای آنها را شناسایی کنیم و براساس نیاز آنها کتاب بنویسیم.

وی ادامه داد: در کتاب‌های خود درباره انقلاب اسلامی بنویسیم، صدها ابهام در ذهن جوانان ما وجود دارد و حتی مفهوم شعارهای انقلابی نیز باید تبیین شود. هنوز جوانان فکر می‌کنند زبان خارجی حرف زدن، یعنی اینکه گوشه استقلال تراشیده و سایش می‌یابد. در حالی که زبان خارجی یعنی باز شدن باب فهم و فرهنگ و علم. باید استقلال و نه شرقی و نه غربی را معنی کنیم؛ وگرنه انقلاب را به ضدانقلاب برمی‌گردانند.

حجت‌الاسلام روحانی در ادامه گفت: شما اندیشمندان و صاحب‌نظران واقعیت شعارها و مسیر انقلاب را برای نسل جوان تبیین کنید. شما باید اسلام رحمانی را برای جهانیان تبیین کنید. آدم‌کشی، تروریسم و جنایت نه تنها از اسلام نیست، بلکه هیچ رابطه‌ای با اسلام رحمانی و محمدی(ص) ندارد.

وی در پایان یادآور شد: امید و تدبیر را بیشتر کنید. راه تدبیر را به دولت و مردم نشان دهید. شما فرهیختگان هستید که باید وحدت را در کشور بیشتر و تنش را کم کنید.

گفتنی است، پس از پایان سخنان رئیس جمهور از 8 برگزیده داخلی و 7 برگزیده خارجی با اهدای لوح تقدیر و تندیس جایزه کتاب سال تجلیل شد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب