امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8746 تاریخ انتشار: شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۳:۳۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران مطرح کرد؛

تلاش برای افزایش ذخایر قابل استحصال نفت کشور/ افزایش ضریب بازیافت از میدانهای نفتی از اولویتهای وزارت نفت است

خبرایران : مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امضای قرارداد مطالعه فناورانه 6 میدان نفتی را گامی اساسی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: از جمله اهداف این قرارداد، افزایش ضریب بازیافت از این میدانها به میزان 5 میلیارد بشکه است
تلاش برای افزایش ذخایر قابل استحصال نفت کشور/ افزایش ضریب بازیافت از میدانهای نفتی از اولویتهای وزارت نفت است

به گزارش خبرایران از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، رکن الدین جوادی ، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران که به عنوان کارفرمای اصلی در مراسم امضای قرارداد واگذاری مطالعات فناورانه میدانهای نفتی اهواز، کرنج، کوپال، منصوری، گچساران و بی بی حکیمه با 6 مرکز علمی و تحقیقاتی کشور حضور داشت، با بیان اینکه امضای این قرارداد یکی از قدمهای دیرهنگام این شرکت به شمار می آید، اظهار کرد: این اقدام در عین حال یکی از گامهای اساسی در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم در این مسیر بیش از پیش صاحب دانش شویم و این توانمندیها افزایش یابد، وابستگی اقتصاد کشور به ویژه صنعت نفت کاهش می یابد و محدودیتهای بیرونی دیگر روی ما اثر نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه برای اجرایی شدن این هدف استراتژیک و ارزشمند باید هر دو طرف به باور این اقدام مهم می رسیدند، افزود: این واگذاری در بزرگترین و مهمترین میدانهای نفتی کشور و در محدوده عملیاتی یکی از قدیمی ترین و پرمسئولیت ترین شرکتهای شرکت ملی نفت ایران پایه ریزی شده است.

جوادی در ادامه افزود: این 6 میدان، 45 درصد مجموع ذخایر نفت کشور و 35 درصد نفت قابل بازیافت کشور را تشکیل می دهد که در مجموع روزانه 1.6 میلیون بشکه تولید نفت دارد و چنانچه این پروژه با همدلی و همراهی هر دو طرف به نتیجه برسد و حتی یک درصد ضریب بازیافت از این میدانها را افزایش دهد، حدود 5 میلیارد بشکه تولید از این میدانها افزایش می یابد که درآمد قابل توجهی به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه اگر این پروژه با مشکلی مواجه شود هر دو طرف مقصر هستند، اظهار کرد: جلسات مستمر مشترک ادامه می یابد و در هر بخشی که لازم باشد شرکت ملی نفت مستقیما ورود پیدا می کند.

وی در عین حال قول داد که با وجود محدودیتهای مالی فعلی، پیش پرداختهای این قرارداد به دانشگاه ها تا قبل از پایان سال 93 انجام می شود تا دانشگاه ها بتوانند اقدامهای اجرایی لازم را انجام دهند.

در این مراسم همچنین محمدرضا مقدم، معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت هم با تاریخی خواندن این روز و این قراردادها ، اظهار کرد: وزارت نفت برای اجرای این طرح تصمیم جدی گرفته است و هدف اصلی هم ارتقای توان علمی است و به همین دلیل تمام اقدامات در این کار متفاوت از گذشته است.

 

بهره گیری بیشتر از کادر حرفه ای دانشگاهها

وی با بیان اینکه مدت این قرارداد بلند مدت است و نظامها، ساختار و تقسیم کار دیده شده در آن بسیار مطلوب است، گفت: تلاش شده تا در این کار از اقدام جزیره ای و موازی کاری جلوگیری شود و من امیدوارم در این پروژه به سطحی بالاتر از ساختار فعلی برسیم.

مقدم تاکید کرد که کار حرفه ای و تخصصی دانشگاه ها باید جدی گرفته شود، افزود: موضوع تفکیک امور مهندسی و علمی در این پروژه مورد تاکید قرار گرفته است و در این روند حتما باید از تجربه شرکتهای خارجی بهره ببریم.

معاون وزیر نفت در ادامه اظهار امیدواری کرد که با اجرای این پروژه و به کار گرفتن نیروهای متخصص و جوان در دانشگاه ها از روند خروج نیروهای متخصص از کشور جلوگیری شود و این نیروها در شبکه های علمی و صنعت نفت کشور خودمان که صنعتی پیشرو است، فعال شوند.

در این مراسم همچنین احمدی، معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در ابتدای پیشنهاد این کار نگران بودیم که چنین طرحی ادامه نیابد، اما با پیگیریهای مستمر مدیران وزارت نفت و پیگیری شخص وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت همه چیز تغییر کرد.

وی با تاکید بر اینکه اجرای این پروژه تعهد زیادی را برای وزارت نفت و علوم ایجاد می کند، افزود: بسیاری از افراد چشم امید به این طرح دوخته اند و باید این پروژه را با اراده ای قوی و جدی پیش ببریم.

احمدی با بیان آماری از رتبه ایران در میان کشورهای دیگر از جهت سودآوری علم و یا درآمدهای نفتی به خصوص در صنایع بالادستی، گفت: روند حرکت کشورمان به سمت علم و فناوری قابل قبول است و همین اقدام در واگذاری تحقیقات فناورانه میدانهای نفتی و ازدیاد برداشت از آنها اقدام بسیار قابل قبول و امیدوار کننده است.

بر اساس این گزارش میدان اهواز به پژوهشگاه صنعت نفت، میدان کرنج به دانشگاه آزاد اسلامی، میدان کوپال به دانشگاه صنعتی شریف ، میدان منصوری به دانشگاه شیراز ، میدان گچساران به دانشگاه صنعت نفت و میدان بی بی حکیمه به پژوهشکده ازدیاد برداشت سپرده شده است تا برای انجام مطالعات فناورانه از جمله مطالعه روی ازدیاد برداشت از آنها اقدام کنند.

میدانهای واگذار شده در دور اول این قراردادها همگی در محدوده عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب قرار دارد و این شرکت به عنوان مجری با دانشگاه های مختلف قرارداد امضا کرده است.

قرارداد واگذاری مطالعه فناورانه 6 میدان منتخب نفتی با 6 دانشگاه و پژوهشگاه امضا شد که میدانهای «اهواز، کرنج، کوپال، منصوری، گچساران و بی بی حکیمه» را شامل می شود؛ مدت اجرای این قرارداد 10 سال است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب