امروز: سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/30]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8665 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱:۵۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

با حضور مسئولان برگزاری همایش؛

برنامه های برگزاری «کنگره ملی اقتصاد مقاومتی» اعلام شد

خبرایران: نشست خبری «کنگره ملی اقتصاد مقاومتی» امروز با حضور رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی،رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، دبیرکنگره ملی اقتصاد مقاومتی ، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی و دبیرعلمی بخش راهبردی برگزارشد.
برنامه های برگزاری «کنگره ملی اقتصاد مقاومتی» اعلام شد

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «کنگره ملی اقتصاد مقاومتی» امروزبا حضور«ابراهیم حسن‌بیگی» رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی ،«حجت‌الاسلام والمسلمین داوود رنجبران» رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی،«سیدمحمود شمس‌دولت‌آبادی» دبیر «کنگره ملی اقتصاد مقاومتی»،«عباس عرب‌مازار»رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی،« الله‌مراد سیف» دبیرعلمی بخش راهبردی این کنگره و اصحاب رسانه  در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار و دراین نشست خبری«ابراهیم حسن‌بیگی» رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با تبریک ایام دهه فجر به مقام معظم رهبری و ملت ایران اظهارداشت: دومین روز از دهه فجر با عنوان روز اقتصاد مقاومتی نامگذرای شده است و اکنون در آستانه برگزاری کنگره ملی اقتصاد مقاومتی هستیم که در روزهای 28 و 29 بهمن‌ماه در سالن‌همایش‌های صداو سیما برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی تصریح کرد: برگزار کنندگان این همایش، نهادهای نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها،  پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، دانشگاه شهید بهشتی، مرکز پژوهش‌های اسلامی صدرا و دانشگاه عالی دفاع ملی هستند و ما در یک تقسیم کاری که با توجه به گستردگی ابعاد مختلف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی وجود داشت، محور راهبردی به دانشگاه دفاع ملی و محور نظری به سایر همکاران واگذار کردیم.

وی خاطرنشان کرد: این کنگره با تشکیل شورای سیاستگذاری، اقدام به طراحی اهداف مورد نظر کرد و بر اساس اهداف تعیین شده در شورای سیاستگذاری، محورهایی تعیین شده است که همگی مبتنی بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و تاکنون تعداد چکیده مقاله‌هایی که به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است 520، اصل مقالات 408 مورد، مقالات ارزیابی شده، 316، مقالات آماده چاپ 184 و مقالات برگزیده برای ارائه در کنگره 60 مقاله است .

حسن‌بیگی  عنوان داشت: تعداد 11 جلد کتاب آماده شده است که شش جلد آنها مربوط به مجموعه مقالات است که در این همایش ارائه خواهد شد و در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، وظیفه همه دستگاه‌ها مشخص شده است و همه موظفیم نتایج عملکرد را به عرض ملت ایران برسانیم و یکی از اهداف این کنگره، این است که به همه دستگاه‌ها کمک کنیم که این سیاست‌ها را هرچه بهتر اجرایی کنیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رنجبران: این کنگره پاسخی به فراخوان رهبری است

درادامه این نشست خبری «حجت‌الاسلام والمسلمین داوود رنجبران» رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، سخنران بعدی این نشست بود که ضمن تبریک به مناسبت دهه فجر اظهار کرد: درباره این کنگره، چند نکته لازم است گفته شود که نکته اولی این است انقلاب ما با مشارکت حداکثری مردم اتفاق افتاد، نکته دوم، بصیرت ویژه‌ای بود که در میان ملت ما وجود داشت و مردم، هدفشان را تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قرار دادند، سوم روحیه مقاومت و ایستادگی در میان ملت ایران است که این انقلاب را به پیروزی رساند و در نهایت، رهبری حضرت امام (ره) چهارمین رکن موفقیت انقلاب اسلامی بود.

وی افزود: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب بر ضرورت توجه به مقوله اقتصاد مقاومتی، لازم بود بسترسازی مورد نیاز صورت گیرد و نخبگان اقتصادی نیز از این حرکت پشتیبانی کنند و این کنگره پاسخی به فراخوان رهبری است و امید داریم با برگزاری این همایش، این رسالت سنگین به درستی انجام شده و نتیجه آن پشتیبانی برای مدیران ارشد کشور باشد.

 

شمس‌دولت‌آبادی: امیدواریم به پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کمک کنیم

 

سیدمحمود شمس‌دولت‌آبادی، دبیر «کنگره ملی اقتصاد مقاومتی» در ادامه گفت: این کنگره، یک همایش معمول دانشگاهی یا یک کنگره در سطح ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی نیست بلکه یک همایش، علمی، پژوهشی و نتیجه تلاش‌های مدیران اجرایی کشور با همکاری ارگان‌های مختلف نظام و مراکز علمی متعدد است.

وی افزود: طبق معمول، افتتاحیه و اختتامیه این همایش با حضور یکی از رؤسای سه‌قوه و حضور اساتید اقتصادی در پنل‌های مختلف برگزار خواهد شد. روز اول در نوبت صبح، چهار سخنران و در نوبت بعد از ظهر پنل‌های تخصصی در زمینه‌های اقتصاد مقاومتی خواهیم داشت.

دبیر «کنگره ملی اقتصاد مقاومتی» در پایان عنوان کرد:‌ صبح روز دوم این همایش، سخنرانی یکی از مسئولان نظام و پنل‌های تخصصی را خواهیم داشت و در پایان روز دوم این کنگره، راهبردها و نتایج آن اعلام خواهد شد و امیدواریم به پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کمک کند.

 

عرب‌مازار: نیاز به هم‌اندیشی درحوزه اقتصاد مقاومتی داریم

 

عباس عرب‌مازار، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی، سخنران بعدی این نشست بود که اظهار کرد: از سال 89 که واژه اقتصاد مقاومتی از جانب مقام معظم رهبری مطرح شد، واژه جدیدی در حوزه اقتصاد و علوم اجتماعی کشور مطرح شد و تاکنون اظهار نظرهای مختلفی در این زمینه صورت گرفته است که لازم است یک هم‌اندیشی در این حوزه داشته باشیم.

وی افزود:‌ از یک سال پیش مقدمات اجرای این کنگره پایه‌ریزی شده است و مباحث به دو حوزه راهبردی و نظری تقسیم شد. در حوزه نظری، اقتصاد مقاومتی ابعاد ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد اما به علت محدود بودن همایش، بر روی اقتصاد مقاومتی از دیدگاه اقتصاد و از دیگاه فرهنگ متمرکز شدیم و تاکنون 232 اصل مقاله توسط دبیرخانه بخش نظری این همایش دریافت شده است که 88 مورد از این مقالات مناسب چاپ تشخیص داده شده است.

عرب‌مازارتبیین مبانی علمی اقتصاد مقاومتی، تجربیات داخلی و خارجی در حوزه اقتصاد مقاومتی، شناسایی بخش‌های آسیب‌پذیر اقتصاد کشور، شفاف‌سازی و مبارزه با فساد در اقتصاد مقاومتی و خودباوری عمومی به اجرای اقتصاد مقاومتی را از محورهای برگزاری همایش اقتصاد مقاومتی دانست.

 

سیف: فشار تحریم، ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی را بیشتر کرده است

الله‌مراد سیف، دبیرعلمی بخش راهبردی این کنگره در ادامه عنوان کرد: تحولات موسوم به جهانی شدن، موجب گره زدن سرنوشت ملت‌ها به تحولات جهانی شده و اهمیت مرزها را کمرنگ کرده است. در شرایط حاضر وجود تکانه‌ها بخشی از واقعیت زندگی بشریت است که موجب اثرگذاری منفی بر اقتصاد کشورها و مختل شدن زندگی اقتصادی افراد و بنگاه‌ها شده و خواهد شد.

وی عنوان تأکید کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که مسئولان باید تصویر درستی از این حرکت بزرگ را نشان دهند تا گفتمان‌سازی شده و مردم بخواهند که اقتصاد مقاومیت عملی شود و بنده معتقدم که فشار تحریم، ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی را بیشتر کرده است و تحقق اقتصاد مقاومیی هم ضرورت دارد و هم امکان‌پذیر است.

سیف در پایان اظهار کرد:‌ ما در برگزاری این کنگره، به الزامات راهبردی این حرکت بزرگ توجه کردیم و سعی کردیم به الگوهای عملی نزدیک شویم و امیدواریم توانسته باشیم رسالت خود را در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری به انجام برسانیم.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب