امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8654 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۹:۲۵:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

پنجمین نشست هنر و توسعه برگزار شد؛

حجت‌الاسلام والمسلمین زم: هنر، فصل مشترک انسان‌هاست

خبرایران : حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی زم اظهار كرد: هنر می‌تواند عنصر اصلی برای تخاطب جهانی، مذاكرات بین‌المللی و گفت و گوهای صلح باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین زم: هنر، فصل مشترک انسان‌هاست

به گزارش خبرایران از حوزه هنری، پنجمین نشست از سلسله‌نشست‌های هنر و توسعه با موضوع «هنر و توسعه؛ مناسبات جهانی، صلح و محیط زیست» روز یك شنبه دوازدهم بهمن ۹۳ در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی زم گفت: پیش از آن كه به هنر، صلح، محیط زیست و روابط جهانی بپردازیم، باید این را بدانیم كه محور تمام این مسائل انسان است و بنابراین اول از همه باید تكلیفمان را درباره انسان مشخص كنیم. باید بدانیم انسان كیست و چیست و تعاریف گوناگونی را كه از انسان در مكاتب مختلف ارائه شده، بشناسیم.

حجت‌الاسلام زم در ادامه با ارائه تعاریفی از هنر، توسعه، صلح و محیط زیست گفت: توسعه به معنی فراخی و گشایش است و در تعریف آن این طور بیان شده كه توسعه یافتنی و پیدا كردنی است. با این نگاه، جوامعی كه نیاز به توسعه داشته باشند می‌توانند توسعه پیدا كنند یا می‌توان به آن جوامع از طرق مختلف توسعه بخشید.

این پژوهشگر همچنین درباره مفهوم توسعه اظهار كرد: توسعه به معنای امروزی دو هدف دارد؛ یكی افزایش دانش و دیگری ایجاد زمینه فعالیت بیشتر. عده‌ای از نظریه‌پردازان توسعه را صرفا اقتصادی، كالبدی و مادی می‌دانند، برای عده دیگری توسعه اجتماعی مقدمه رسیدن به توسعه اقتصادی و كالبدی است. با این حال، درباره این كه توسعه شامل مسائل معنوی هم می‌شود زیاد بحث می‌شود.

وی تاكید كرد: برای مفهوم توسعه در قرآن، دو واژه به عنوان معادل می‌توان به كار برد؛ رَشَد و ر‍ُشد. ر‍ُشد توسعه‌ای است كه نیاز مادی انسان را پاسخ گو باشد و بعد دنیوی مانند نیاز انسان به خورد و خوراك و پوشاك و ... را شامل می‌شود ولی رَشَد ابعاد معنوی را نیز شامل می‌شود یعنی تمام آنچه ر‍ُشد دارد به علاوه فطرت، روح، متافیزیك و ...

این نویسنده همچنین گفت: ما به عنوان یك جامعه دینی باید كدام مفهوم را انتخاب كنیم؟ عقل و اندیشه به ما می‌گوید رَشَد را انتخاب كنیم كه مفهوم كامل تری را در بر دارد و در كنار توجه به زندگی دنیوی، توجه به آخرت را نیز با خود به همراه دارد.

حجت‌الاسلام زم با تاكید بر این كه باید تكلیفمان را با این دو مفهوم روشن كنیم، اشاره كرد: در تمام سال‌هایی كه از انقلاب می‌گذرد، همواره بین این دو مفهوم در بین سیاست گذاران و مسئولان اختلاف نظر وجود داشته؛ چرا كه عده‌ای بر این تصور بوده‌اند كه باید ابعاد مادی را در نظر گرفت و عده‌ دیگری به ابعاد مادی و معنوی هم زمان توجه داشتند و در این میان خواسته‌ها و حقوق مردم بوده كه محقق نشده است. در بین این درگیری‌هاست كه سینما، موسیقی، تئاتر، داستان و ... جایگاه خودشان را پیدا نكرده‌اند.

 

وی همچنین گفت: توسعه در آغاز باید شامل توسعه انسانی باشد و انسان در این راه نیازمند معنویت است، نیازمند محیط زیست سالم، امنیت و صلح و ادراك هنری است. مهم ترین منبع الهام هنر، محیط زیست است و مهم ترین عامل دوری از خشونت، استفاده از حس زیبایی‌شناسی و زیبایی‌خواهی انسان است. بنابراین هنر در اینجا نقش مهم خودش را نشان می‌دهد.

این تهیه‌كننده و سینماگر با بیان این كه هنر، فصل مشترك انسان هاست، توضیح داد: یك تابلو یا یك قطعه موسیقی می‌تواند ما را با دنیایی از معرفت آشنا كند كه شاید با هزینه‌های گزاف و انرژی و وقت بیشتر نتوان همان مفهوم را به جهانیان عرضه كرد. هنر می‌تواند عنصر اصلی برای تخاطب جهانی، مذاكرات بین‌المللی و گفت و گوهای صلح باشد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب