امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8550 تاریخ انتشار: سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مرتضي دانايي خبرداد؛

جشنواره ازدواج ضرورت تشابه فرهنگی خانواده‌ها را گوشزد کند

خبرایران: یک مددکار اجتماعی معتقد است با وجود تحولات فرهنگی هنوز خانواده و فرهنگ‌های خانوادگی نقش مهمی در زندگی افراد دارد. از همین رو جشنواره ملی ازدواج و خانواده جوان باید بی‌توجهی به این عناصر مهم آن هم در امر خطیری مانند ازدواج را به جوانان گوشزد کند.
جشنواره ازدواج ضرورت تشابه فرهنگی خانواده‌ها را گوشزد کند

به گزارش خبرایران از ستاد خبري جشنواره ازدواج و خانواده جوان «مرتضي دانايي فر» با بيان اين مطلب گفت: «بي‌شک ازدواج بزرگ‏‌ترين و مهم‏‌ترين حادثه زندگى هر انساني است و موفقيت يا شکست در آن سرنوشت ساز است. ازدواج و زندگى مشترک وقتى ثمر بخش، سودمند و ماندگار است که روحيه‏‌ها، غرايز و طرز تفکر دو طرف، همسو و نزديک باشد. در غير اين صورت، ريسمان وحدت و يگانگى به ضعف و سستى مى‏گرايد و سرانجام گسسته مى‏شود. اين همسويي، يگانگي و وحدت در روحيات، طرز تفکر و شرايط اجتماعي و خانوادگي، هم کفو بودن نيز ناميده مي‌شود که دين مبين اسلام و تمامي مشاورين نيز در مورد ازدواج بدان (هم کفو بودن دختر و پسر) تاکيد دارند. يکي از مصاديق هم کفو بودن داراي فرهنگ نزديک يا مشابه بودن است. فرهنگ يعني چه؟ فرهنگ يعني بايد‌ها و نبايدهايي که به ما مي‌گويد چه چيزي درست است و چه چيزي غلط. فرهنگ به ‌معناي مجموعه آداب و رسوم، سنت‌ها، اخلاقيات، مراسم‌ها و... يک قوم و ملت است. از آنجا که فرهنگ‌ها با هم متفاوت هستند، بايد‌ها و نبايدهاي آن‌ها نيز فرق مي‌کند. حتي گاهي نبايد يکي، بايد ديگري است.»
وي افزود: «با وجود اين تاکيد و توصيه‌ها در حال حاضر به دليل افزايش سطح تحصيلات دختران و همچنين قبولي دانشجويان در شهر‌هاي ديگر، شاهد افزايش ازدواج‌هاي بين فرهنگي هستيم. همچنين با توجه به تحولات فرهنگي در دهه‌هاي گذشته، بيشتر جوانان به دنبال عدم تبعيت از فرهنگ سنتي والدين خود، در اکثر مسائل زندگي خود به خصوص ازدواج هستند و ازدواج به سبک سنتي را نمي‌پسندند و ترجيح مي‌دهند خود شريک آينده زندگيشان را انتخاب کنند. به همين دليل مراحل آشنايي و حتي قرار و مدارهاي عقد و عروسي توسط خود زوجين گذاشته مي‌شود. اکثر خانواده‌ها نيز پيرو جو روشنفکري جامعه (روشنفکر مآبانه) از اين روند تبعيت نموده و موافق اين نوع آشنايي‌ها هستند و معمولا به گفتن اين جملات معروف و کليشه‌اي مانند: «مهم خودشونن، اين دو تا مي‌خوان با هم زندگي کنن» «خودشون همديگرو بپسندند ما حرفي نداريم» بسنده مي‌کنند. اما از آنجايي که اين تفکرات و اقدامات روشنفکرگرايانه، حبابي بيش نيست پس از ازدواج، خانواده‌ها دخالت‌هاي‌گاه و بيگاه خود را در زندگي زوجين شروع مي‌کنند و اينجاست که نقش فرهنگ پر رنگ‌تر مي‌شود.»
دانايي فر تاکيد کرد: «فراموش نکنيم شخصيت هر فرد در محيط خانواده شکل مي‌گيرد، بنابراين هر خانواده با توجه به زمينه‌هاي فرهنگي و تربيتي خود تاثير متفاوتي روي فرزندان و در نتيجه چهارچوب شخصيتي آن‌ها مي‌گذارد. محيط زندگي، قوم و قبيله، عقايد و باور‌ها، آداب و رسوم و توقعات و انتظارات فرد، از مسائلي است که مي‌تواند زندگي مشترک هر عروس و دامادي را با مشکل روبه‌رو کند. ويژگي‌هاي فرهنگي در تمام مراحل اجرا و برگزاري مراسم ازدواج و آداب و رسوم مربوط به آن تاثيرگذار است؛ اما نقش آن در طول زندگي بيشتر نمايان مي‌شود و اختلافات موجود هر روز بيش از پيش باعث درگيري و بحث در مورد مسائل مختلف زندگي مي‌شود. تصور کنيد در چنين خانواده‌اي، پاي يک کودک نيز به ميان آيد. تربيت و پرورش کودک نيز تبديل به يکي از زمينه‌هاي مهم براي ناسازگاري‌هاي دايمي زن و شوهر خواهد شد. بنابراين هر چه فرهنگ خانواده‌ها به هم نزديک‌تر باشد سوء تفاهم‌هاي ناشي از اختلافات فرهنگي کمتر پيش مي‌آيد. ولي اگر زوجين داراي فرهنگ‌هاي کاملا متفاوتي باشند خانواده‌ها معمولا متوجه حرف‌ها و نيات رفتار و اقدامات يکديگر نمي‌شوند و سوء تفاهم‌ها زيادي پيش خواهد آمد و شکاف‌هاي عميقي را در روابط خانواده‌ها و زوجين ايجاد خواهد کرد.»

خرمشاهی: ازدواج گریزی جوانان در جشنواره ملی ازدواج بررسی شود


یک استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در برخی فیلم‌ها از ازدواج به عنوان دام یاد می‌شود، گفت: «صاحب نظران و متولیان حوزه ازدواج در جشنواره ملی ملی ازدواج و خانواده جوان کم کاری رسانه‌ها در حوزه ازدواج و ازدواج گریزی جوانان را بررسی و نقد کنند.»
به گزارش ستاد خبري جشنواره ملي ازدواج و خانواده جوان، دکتر «ضياء الدين خرمشاهي» با بيان اينکه دين مبين اسلام بر امر ازدواج تاکيد دارد، گفت: «آيات و احاديث فراواني در باب تشويق جوانان به امر به ازدواج وجود دارد، ولي امروز ازدواج تبديل به يک دغدغه و مشکل عمومي شده است.»
اين فعال حوزه ازدواج در ادامه با تاکيد بر نقش مهم رسانه‌هاي ديداري و شنيداري در ترغيب جوانان به ازدواج، اظهار کرد: «متاسفانه امروز در فيلم‌ها از ازدواج به عنوان دام ياد مي‌شود و اين مسئله مي‌تواند جامعه را در معرض مشکلات عديده‌اي قرار دهد، چراکه شور ازدواج را در بين جوانان از بين مي‌برد.»
وي گفت: «بر اساس آموزه‌هاي دين مبين اسلام ازدواج نه تنها دام نيست، بلکه يک امر مبارک است که پرداختن به آن،جامعه را از آسيب‌ها حفظ مي‌کند».
اين مدرس دانشگاه افزود: «گرچه مسائل اقتصادي مي‌توانند نقش مهمي در گرايش جوانان به امر ازدواج داشته باشند، اما بايد اعتراف کرد که جامعه کنوني با پديده شوم ازدواج گريزي مواجه شده است.»
خرمشاهي که از فعالان عرصه ازدواج در کرمانشاه است ادامه داد: «با نگاهي به جامعه در مي‌يابيم که درصد بالايي از مجردين با سن بالا مشکل مالي ندارند، اما گريز از مسئوليت و اجتناب از پذيرش تعهد آن‌ها را از ازدواج دور کرده است.»
وي افزود: «امروز دغدغه ما پايين آمدن آمار ازدواج به دليل دغدغه‌هاي مالي نيست، امروز مشکل اين است که جوانان به ازدواج فکر نمي‌کنند.»
اين صاحب نظر عرضه ازدواج افزود: «بايد پذيرفت که در امر ازدواج اشتباه کرده‌ايم و هنوز هم در حال اشتباهيم و برنامه‌هاي در نظر گرفته شده در ?? سال گذشته يا غلط بوده‌اند و يا کارايي لازم را نداشته‌اند و تحول در اين زمينه نيازمند يک جنبش يا نهضت است.»
وي با اشاره به آمار بالاي طلاق در جامعه گفت: «يکي از مهم‌ترين پيامدهاي آمار بالاي طلاق در جامعه اين است که ترس از طلاق به يکي از اصليترين موانع پيش روي ازدواج تبديل شده است.»

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب