امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8389 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۲:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

علیرضا قزوه مطرح کرد؛

مشفق كاشانی پیر شاعران انقلاب بود/ تشییع پیكر استاد، فردا صبح از رو به روی تالار وحدت

خبرایران: در پی درگذشت استاد مشفق كاشانی شاعر پیشكسوت انقلاب اسلامی، علیرضا قزوه در سخنانی درباره شخصیت ادبی این شاعر ملی و آیینی گفت: مشفق كاشانی شاعر ملی، انقلابی و اسلامی بود و تمام نسل های شاعران انقلاب او را به استادی قبول داشتند.
مشفق كاشانی پیر شاعران انقلاب بود/ تشییع پیكر استاد، فردا صبح از رو به روی تالار وحدت
علیرضا قزوه مدیر مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان این كه مرحوم مشفق كاشانی به حق پیر شاعران انقلاب بود، اظهار كرد: در بین شاعران پیشكسوت انقلاب اسلامی یك استاد مشفق كاشانی داشتیم و یك حمید سبزواری داریم كه هر دو هم متولد 1304 هستند. حمید سبزواری شاعر بزرگ شعر و ترانه انقلاب است و استاد مشفق كاشانی نیز با موضوعات مختلف انقلاب اسلامی شعر دارند.
وی ادامه داد: هر وقت می خواستم با موضوعات انقلاب از 15 خرداد گرفته تا پیروزی آن و رحلت امام (ره) و دفاع مقدس شعری انتخاب كنم به سراغ كتاب «آذرخش» ایشان می رفتم. چرا كه استاد مشفق كاشانی در تمام مسائل انقلاب ورود كرده بود و شعر داشت. او شاعر ملی، انقلابی و اسلامی بود و تمام نسل های شاعران انقلاب او را به استادی قبول داشتند.
قزوه خاطرنشان كرد: همیشه در دیدار با مقام معظم رهبری، شعرخوانی شاعران با ایشان یا استاد حمید سبزواری شروع می شد و این موضوع به دلیل بزرگی و اهمیت این شاعران بوده است.
این شاعر كشورمان همچنین گفت: از قول فرزند استاد مشفق كاشانی شنیدم كه تشیع ایشان فردا صبح از روبه روی تالار وحدت انجام می شود و همه شاعران انقلاب و حوزه هنری وظیفه خود می دانند فردا در مراسم تشیع ایشان شركت كنند و ما هم در این مراسم شركت خواهیم كرد.
مدیر مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری با بیان این كه استاد مشفق كاشانی وظیفه خود را به عنوان یك شاعر ملی، انقلابی و مسلمان به خوبی انجام داد، عنوان كرد: ایشان در روزهای آخر عمر خود نیز با عصا و شرایط سخت جسمانی كه داشت در شورای شعر و جلسات شعر شركت می كردند.
وی افزود: مقام معظم رهبری نیز چندین بار درباره ایشان صحبت كرده اند و فردا برای مراسم تشیعشان پیام خواهند داد. همه شاعران انقلاب كشور خود را شاگرد مشفق كاشانی می دانند.
قزوه یكی از بهترین شعرهای مشفق كاشانی را شعر «بهمن » وی دانست و گفت:روز گذشته در صحبتی كه برای جمعی از كارمندان آموزش و پرورش داشتم، این شعر را خواندم.
علیرضا قزوه در ادامه شعر «بهمن» مشفق كاشانی را خواند كه به شرح زیر است:
بهمن آمد و گل ریخت، باغبان به دامانش
چلچراغ مهر افروخت، لاله در خیابانش
سرزمین ایران را، با ستاره آذین بست
چون درخت فروردین، از شكوفه بارانش
فجر صادق است آنك، كز فروغ یزدانی
در طلوع آزادی، سر زد از گریبانش
پرده ی شفق گلگون، دامن فلق،در خون
بر سپهر نیلی فام، شاهد شهیدانش
زآستین ابراهیم، دست حق برون آمد
در نبرد تنگاتنگ، بت شكست و بنیانش
شور او خدایی بود، نغمه آسمانی بود
كز سروش غیب آمد، آفرین ز یزدانش
هم زمین به تكریمش، هم زمان به آیینش
هم فلك ثناگویش، هم ملك ثنا خوانش
قزوه همچنین با اشاره به شعری كه مرحوم مشفق كاشانی برای رحلت امام خمینی (ره) سروده بود، بخش هایی از این شعر را خواند كه به شرح زیر است:
با تو آن عهد كه بستیم خدا می داند
بی تو، پیمان نشكستیم، خدا می داند
با تو، سرلوحه انصاف گشودیم به عدل
بی تو، دیباچه نبستیم، خدا می داند
با تو، هر بند گره گیر گشودیم ز دست
بی تو، از پا ننشستیم، خدا می داند
با تو، بستیم به هم سلسله صبر و ثبات
بی تو، هرگز نگسستیم، خدا می داند

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب