امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8379 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲:۳۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی خبرداد؛

همایش چهارم بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با سه دوره قبل تفاوت چشمگیری دارد/ 2 میلیون کارت اعتباری داریم/ مشکلات چکاوک به خاطر فرایندهای داخلی است/ رقم دقیقی در مورد کارمزد کارتخوانها نمی توان گفت

خبرایران: مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در ارتباط با پیشنهاد بانک مرکزی برای رقم نهایی کارمزد کارتخوان ها گفت: رقم دقیقی نمی توانم اعلام کنم چون رقم دقیقی وجود ندارد. کارمزد فیکس نیست و براساس مبلغ و تعداد تراکنش ها تعیین خواهد شد.
همایش چهارم بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با سه دوره قبل تفاوت چشمگیری دارد/ 2 میلیون کارت اعتباری داریم/ مشکلات چکاوک به خاطر فرایندهای داخلی است/ رقم دقیقی در مورد کارمزد کارتخوانها نمی توان گفت

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت صبح امروز با حضور«ناصر حکیمی» مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی،« فرهاد نیلی» رئیس پژوهشکده پولی و بانکی واصحاب رسانه در ساختمان مرکزی بانک مرکزی ایران برگزار و دراین نشست خبری «ناصر حکیمی» مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی اظهارداشت: نقشه راه بانک مرکزی الگویی است که سایر بانک ها و موسسات اعتباری در چارچوب تحول در نظام بانکی برای خودشان تهییه کنند. این در چارچوب برنامه محور کردن سیستم بانکی است و یکی از نگاه های مردم به سیستم بانکی این است که ما خدمت خاصی به آنها ارائه نمی دهیم و پولشان را می گیریم و همان پول را به تسهیلات و ... میدهیم. این دیدگاه منفی در جامعه ایجاد شده هرچند در دنیا هم بوده است.

وی با بیان اینکه نیاز برای دریافت وام و ... در تمام مردم وجود دارد و سیستم بانکی به راحتی به این نیاز جواب نمی دهد،گفت: این باید آسیب شناسی می شد از همین رو بررسی کردیم که چرا بانک ها سپرده های کلان می گیرند ولی تسهیلات خرد نمی دهند درحالی که در دنیا اینطور بانک ها به مردم خدمت می دهند. ماحصل این بررسی ها و این موضوع در دنیا کارت های اعتباری است.

  مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی ادامه داد: کارت اعتباری یکی از در دسترس ترین خدماتی است که براحتی و سریع می توان در سیستم بانکی آنرا پیاده سازی کرد. البته برای این موضوع بررسی های کارشناسی در تمام ابعاد انجام شده است و در همین خصوص گزارش هایی در همایش ارائه خواهد شد و به این سمت حرکت می کنیم که مردم با توجه اموالی که دارند چطور می توانند از تسهیلات خرد بهره مند شوند؛ در کارت های اعتباری گیر اساسی نداریم بحث سر سازو کار و اطلاع رسانی است.

وی تصریح کرد: سال 86 هیات دولت مصوبه ای را داد که کارت های اعتباری باید به اندازه خاصی برسد ولی اجرایی نشد؛ بدون آنکه دانش این کسب و کار را ارتقاء دهیم تمام فعالیت ها در سطح صوری متوقف می شود و قرار بود 80 میلیون کارت اعتباری دست مردم باشد اما الان 2 میلیون کارت اعتباری داریم و باید دید که چرا این طرح اجرا نشد؟

حکیمی درخصوص اینکه آیا امسال این طرح به سرانجام می رسد یا خیر هم عنوان داشت: ان شاءالله امسال در شورا مطرح می شود هرچند من نمی توانم زمان را بگویم، این را دبیرخانه شورای پول و اعتبار تعیین خواهد کرد. اما اینکه بگوییم از دستور شورا خارج شده است، درست نیست.

وی در ارتباط با پیشنهاد بانک مرکزی برای رقم نهایی کارمزد کارتخوان ها تصریح کرد: رقم دقیقی نمی توانم اعلام کنم چون رقم دقیقی وجود ندارد. کارمزد فیکس نیست و براساس مبلغ و تعداد تراکنش ها تعیین خواهد شد. کارمزد در مقابل مبلغ رقم بسیار ناچیزی است و بنابراین کارمزد دیگر برای تمام تراکنش ها ثابت نخواهد بود و براساس نوع کسب و کار، نوع تراکنش، مبلغ تراکنش، تعداد تراکنش تعیین می شود. 10 تا 12 فاکتور مختلف برای تعیین مبلغ تراکنش مد نظر قرار می گیرد.اما در نهایت مبلغ کارمزد تراکنش ها به میزانی ناچیز است که خریدار و فروشنده را با مشکلی مواجه نمی کند اما مجموعه این کارمزدها امکان ایجاد ساختارهای مناسب را در سیستم بانکی فراهم می کند.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در پاسخ به اینکه آیا شورا و بانک می خواهند در روزهای پایانی سال این طرح را اجرا کنند؟ گفت: زمان بندی اجرایی شدن آن با توجه ملاحظات و تصمیم شورا خواهد بود.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در ارتباط با کارت های اعتباری نیز گفت: کارت های اعتباری قرص و شربت نیست که به بانک ها تجویز کنیم بلکه این را باید در دیدگاه بانک و مردم فرهنگ سازی کنیم. بنابراین بحث تغییر ذهنیت آدم هاست که این موضوع در زمان کوتاه میسر نیست ولی تمام تلاش و برنامه بانک مرکزی این است که تسهیلات خرد در قالب کارت های اعتباری به عنوان نقشه راه بانک مرکزی و اهداف این بانک باشد. از امسال برنامه را برای توسعه این کارت ها شروع خواهیم کرد.

حکیمی البته این را هم گفت که کارت های اعتباری با شرعیات مختلف در کشورهای دیگر استفاده می شود بخاطر اینکه استاندارد است؛ اما مدلی که ما در ایران طراحی و استفاده کردیم شبهه داشت چراکه کارت اعتباری استاندارد نیست. از همین رو قرار است که در همایش مذکور مشکل شرعی این کارت ها بررسی شود.

وی همچنین در خصوص چکاوک و مشکلات این طرح تصریح کرد: مقدار زیادی از مشکلاتی که در چکاوک به وجود آمد بخاطر فرایندهای داخلی بود؛ خیلی از مشکلات فرایندها در 13 استان حل شد اما در تهران چون قطب اقتصادی کشور است مشکلات بیشتر شد و حالت های استثنایی در تهران رخ داد.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: اصلاح فرایندها را در تهران انجام دادیم و روز جمعه به صورت اضطراری سامانه قبلی را بالا آوردیم تا چک های که در راه مانده بود را درست کنیم. تا الان مشکل خاصی نداشتیم و واگذاری ها و تعیین وضعیت ها به خوبی انجام می شود.

وی در بخش دیگری در ارتباط با نفوذ و هک در سیستم بانکی گفت: نفوذ و هک در سیستم بانکی اتفاق نیفتاده است ولی معضلات ما در کلاهبرداری هاست و در این کلاهبرداری های رفتاری به طرف زنگ می زنند و می گویند کربلا یا مکه برنده شده اند و در همین جا مردم خودشان با دست خودشان پولشان را خالی می کنند. هیچ جای دنیا پول مفت را از طریق یک تماس تلفنی به هدیه نمی دهند.

وی در بخش دیگری در ارتباط با نفوذ و هک در سیستم بانکی گفت: نفوذ و هک در سیستم بانکی اتفاق نیفتاده است ولی معضلات ما در کلاهبرداری هاست و در این کلاهبرداری های رفتاری به طرف زنگ می زنند و می گویند کربلا یا مکه برنده شده اند و در همین جا مردم خودشان با دست خودشان پولشان را خالی می کنند. هیچ جای دنیا پول مفت را از طریق یک تماس تلفنی به هدیه نمی دهند.

 

نیلی: ما ۲۰۰ میلیون بدهی دست مردم داریم

درادامه این نشست خبری فرهاد نیلی رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در خصوص انحلال شورای پول و اعتبار اظهارداشت: شورای پول و اعتبار جزو ارکان و قانون بانک مرکزی است. خبر انحلال را نشنیده ام و چنین چیزی در دستور نیست و دوشنبه و سه شنبه هفته آینده (ششم و هفتم بهمن ماه) این همایش در برج میلاد برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه راهبری نظام های پرداخت در تمام دنیا از وظایف اصلی بانک های مرکزی است، گفت: همایش سال جاری با سال های قبل تفاوت چشم گیر دارد؛ در این همایش در حوزه تلاقی فناوری و بانکداری اقداماتی انجام شده است، تاکید رئیس کل بانک مرکزی این بود که این همایش را به بانکداری تبدیل کنیم بنابراین در این همایش بانکداری تقویت شده است.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با تاکید براینکه اکوسیستم بانکداری در این همایش تقویت شده است، ادامه داد: بنابراین مرکز ثقل همایش امسال بانکداری است. علاوه بر آن وجه تجاری و حرکت بانک ها نیز در این همایش مهم است. چالش ها را در این همایش در قالب گفت وگو مطرح خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ساختار درآمدی بانک ها و تعیین جایگاه کارمزد از دیگر موضوعات گفت وگوهای همایش مذکور است، افزود: باید سهم کارمزد را مشاهده کنیم و به این برسیم که در این حوزه به کجا خواهیم رفت؟

نیلی ضمن اشاره به اینکه چشم انداز نظام مالی کشور یکی از گفت وگوهای چالشی و کلیدی کشور است که در این همایش با حضور رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: همچنین در خصوص کارت های اعتباری نیز گفت وگوهایی خواهیم داشت؛ ما ۲۰۰ میلیون بدهی دست مردم و ۱٫۵-۲ میلیون کارت دست مردم داریم درحالی که باید تسهیلات خرد را در قالب کارت های اعتباری به مردم بدهیم.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب