امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8239 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲:۲۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

گزارش نشست رسانه‌ای سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر/1؛

رضاداد: در بخش بین الملل نقاط ضعف‌مان در سال اول بیشتر دیده می‌شود/ حضور سه فیلم برای بخش خارج از مسابقه/ تجمیع در بخش مسابقه اقلام تبلیغاتی/دخالت نداشتن مجلس در انتخاب فیلم ها

خبرایران: دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجرگفت: رویکردهایی در تغییر مقررات و فاصله‌گذاری بین بخش بین‌الملل و سینمای ملی داشتیم که با هدف زمینه‌سازی برای تحقق رویکردهای سازمان سینمایی در حوزه بین‌الملل سینمای ایران، بهتر دیده شدن بخش بین‌الملل و... صورت گرفته است.
رضاداد: در بخش بین الملل نقاط ضعف‌مان در سال اول بیشتر دیده می‌شود/ حضور سه فیلم برای بخش خارج از مسابقه/ تجمیع در بخش مسابقه اقلام تبلیغاتی/دخالت نداشتن مجلس در انتخاب فیلم ها

به گزارش خبرنگارخبرایران، اولین نشست خبری سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجرصبح امروز با حضور«علیرضا رضاداد» دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر،«سیداحد میکائیل‌زاده» معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر و اصحاب رسانه در هتل انقلاب تهران برگزار و دراین نشست خبری «علیرضا رضاداد» دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجربا تبریک میلاد مسعود پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) اظهارداشت: در دو ماه گذشته چهار تن از عزیزان سینمای ایران به رحمت خدا پیوستند که امروز ترجیح می دادم در مراسم تشییع استاد احمد رسول‌زاده شرکت کنم که عدم برگزاری این برنامه امکان پذیر نبود و از جشنواره سی و دو تاکنون اتفاقاتی رخ داده و اقداماتی رخ داده که کما بیش اطلاعاتی را در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌ایم.

وی تصریح کرد: جناب آقای دکتر ایوبی، رییس سازمان سینمایی وظیفه ای را به من محول کرد که جزئیاتی را از برگزاری ۳۲ دوره قبل در اختیار ایشان بگذارم که این ماموریت به جهت تغییرات ۱۰ سال اخیر جشنواره فجر بود و مقرر شد سازمان سینمایی پس از مرور تغییرات، خود را با رویکردهای جدید تنظیم کند. به همین دلیل و پس از دستور آقای ایوبی، مدیران جشنواره در دبیرخانه ستاد کارنامه ۳۲ ساله جشنواره فجر را مرور کردند و نهایتا به پیشنهاداتی در این زمینه رسیدند.

رضا داد خاطرنشان کرد : پس از ارائه پیشنهادات، در فرصت ماه مبارک رمضان، آن‌ها را با جمعی از مسئولان و سینماگران طرح موضوع کردیم و اوایل مردادماه به پیش‌نویس اولیه برای مقررات امسال رسیدیم که می‌تواند مبنایی برای سال‌های آتی باشد.

وی با اشاره به کاهش جوایز جشنواره گفت: یکی از بحث در این دوره، کاهش جوایز جشنواره فیلم فجر بود که نهایتاً برای آن به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم. بحث ما این بود که همچنان باید به کارکردهای تشویقی و ارتقای صنعت سینما که جشنواره فجر می‌تواند در آن موثر باشد برسیم. ضمن آنکه، گرایش دیگر این بود که می‌توان آرام آرام این کاهش جوایز را به جریانات تخصصی و تشکلهای حرفه‌ای واگذار کنیم و اگر بتواند این اتفاق بیفتد، این بار از روی دوش جشنواره برداشته می‌شود.

دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر درباره تغییرات بخش بین‌الملل جشنواره گفت: ما رویکردهایی در تغییر مقررات و فاصله‌گذاری بین بخش بین‌الملل و سینمای ملی داشتیم که با هدف زمینه‌سازی برای تحقق رویکردهای سازمان سینمایی در حوزه بین‌الملل سینمای ایران، بهتر دیده شدن بخش بین‌الملل و... صورت گرفته است.

وی ادامه داد: طبیعی است که در سال های اول، نقاط ضعف‌مان در بخش بین الملل بیشتر دیده می‌شود اما به نظر ما اشکالی ندارد چرا که باید این ضعف ها را برطرف کرده تا این بخش به قوام خوبی برسد.ضمن اینکه سامانه اینترنتی ثبت‌نام آثار (دبیرخانه مجازی) نیز ایجاد شد و مجموعا ۲۸۷ عنوان فیلم در سه بخش جشنواره از طریق «سامانه ثبت نام آثار»، متقاضی شرکت در جشنواره شدند.

رضا داد درادامه عنوان داشت: از مجموع ۸۵ اثر که برای حضور در بخش سودای سیمرغ ثبت‌نام کرده‌اند که این بخش و بخش مستند پالایش زیادی احتیاج نداشت اما در بخش نگاه نو تعدادی از آثار ویدئویی و نیمه بلند ثبت‌نام کرده بودند. نهایتا از میان ۸۵ عنوان اثر متقاضی حضور در بخش سودای سیمرغ که ۵۷ عنوان آن مورد بازبینی قرار گرفت، ۲۲ فیلم به بخش مسابقه سینمای ایران راه پیدا کردند و دو فیلم برگزیده جشنواره کودک و سه فیلم در خارج از مسابقه نیز به آن‌ها اضافه شدند.

وی ابرازداشت: در بخش نگاه نو از میان ۷۳ عنوان فیلم ثبت نام شده، پس از حذف فیلم‌های ویدئویی و نیمه بلند، تنها ۴۰ اثر واجد شرایط بودند که در نهایت ۱۱ فیلم به بخش مسابقه فیلم اولی‌ها و دو فیلم در بخش خارج از مسابقه انتخاب شدند.

 دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر افزود: دو فیلم کودک در میان فیلم‌های بخش سودای سیمرغ حضوردارند و در مقررات جشنواره امسال، بندی پیش بینی شد که خودمان هم قصد آزمایش آن را داشتیم. سبد جشنواره کودک امسال، سبد قابل قبولی بود و پیشنهاد شد که مانند بخش مستند، دو فیلم برگزیده این جشنواره به صورت مستقیم وارد بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر شوند. از آنجا که سینمای کودک از اولویت‌های سازمان سینمایی است، این پیشنهاد مورد قبول شورای سیاست‌گذاری قرار گرفت و ان‌شالله نتیجه‌ای که از این اتفاق در جشنواره خواهیم گرفت، برای دوره‌های آتی تصمیم خواهیم گرفت.

وی همچنین درباره سه فیلم بخش خارج از مسابقه گفت: تاکنون سه فیلم برای بخش خارج از مسابقه قطعی شده و امیدواریم که در روزهای آتی تغییراتی در بخش سودای سیمرغ نداشته باشیم و ظرفیت تولید در سینمای ایران بالاست و تعدادی از آثاری که ساخته می‌شوند، قابلیت دیده شدن دارند. به همین دلیل هیات انتخاب پس از دیدن فیلم‌ها گفت که تعداد و کیفیت آثار هنر و تجربه قابل توجه است و شورای سیاست گذاری هنر و تجربه تشکیل و از میان لیست ۲۰ فیلمی که هیات انتخاب پیشنهاد داده بود، تعدادی از آثار را انتخاب کردند که قرار است به ۲ اثر جوایزی اهدا شود.

دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر درباره آثار بخش مستند نیز عنوان کرد: متقاضیان بخش مستند با ۱۲۷ عنوان اثر در این بخش شرکت کردند و بعد از بازبینی ۷۸ اثر، در نهایت ۱۱ عنوان برگزیده شد و داوران جشنواره در گذشته پوستر، عکس و آنونس و تیزر فیلم‌ها را برای اهدای سه جایزه ارزیابی می‌کردند اما در فضای تبلیغاتی امروز سینمای ایران، این انفکاک دیگر معنی ندارد. به عنوان مثال سال قبل پوستری برگزیده شد که داوران اعتقاد داشتند این پوستر در هیچ جا به نمایش در نیامده است.

وی ادامه داد: امروز تبلیغات در دنیا حرف اول را می‌زند و ما نیز با همین رویکرد، سعی کردیم بازنگری‌ای را در این بخش انجام دهیم. نکته قابل توجه این است که تبلیغات، پوسترها و کار عکاسان این بخش خیلی سازمان یافته نیست و فیلم ها هنوز مدیر تبلیغات به معنای واقعی ندارند.

دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر سپس با اشاره به انتقاد عکاسان از حذف جایزه عکاسی فیلم در این دوره از جشنواره، گفت: جمع بندی ما این بود که عکاسی را در حوزه تبلیغات بیاوریم نه در حوزه تفکیک شده‌ عکاسی فیلم. البته برخی عکاسان نظرات دیگری داشتند که در جلسه‌ای با حضور آن‌ها تعاملات و بحث‌هایی را مطرح کردیم. یکسری از نظراتی که عکاسان داشتند، به فوریت قابل اجرا نیست ولی می‌خواهیم که این حرفه رشد کند و تبلیغات معنا و مفهوم پیدا کرده و در جهت جذب مخاطب و ارتقای سطح کیفی فیلم‌ها حرکت کند.

رضاداد با اشاره به آماده‌سازی فنی فیلم‌ها گفت: در این بخش آقای علیزاده بسیار خوب عمل کرده‌اند و همه چیز خوب پیش می‌رود. تاکنون جمع‌بندی فیلم‌ها به جز دو یا سه فیلم انجام شده و نگرانی‌ای وجود ندارد. اگر آماده‌سازی فیلم‌ها از زمان قانونی تجاوز نکند، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت و پنج لابراتوآر در حال فعالیت شبانه روزی برای آماده سازی فیلم ها هستند که باید از زحمات دست‌اندرکاران آن‌ها تشکر ویژه‌ای کنم.

وی پیرامون تعداد سینماهای امسال جهت نمایش آثار افزود: سینماهای نمایش دهنده فیلم در جشنواره فیلم فجر سال جاری تعداد ۲۹ سالن سینما (۲۵ سالن نمایش مردمی و ۴ سالن هنر و تجربه و مستند) طی ۱۱ روز، هر روز ۳ تا ۴ نوبت در نقاط مختلف شهر برای گروه های مختلف برای نمایش فیلم های جشنواره همکاری خواهند داشت و در نکوداشت های این دوره از جشنواره، از چهره های شاخص و برگزیده سینمای ایران تقدیرخواهد شد و استاد محمدعلی کشاورز بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما و استاد حسین جعفریان فیلمبردار پیشکسوت سینما و همچنین به پاس یک عمرخدمت به سینمای ایران از همکاران لابراتوارهای سینما در جشنواره سی و سوم قدردانی بعمل خواهد آمد.

وی با اشاره به برنامه های جشنواره بیان کرد: همزمان با آغاز جشن های پیروزی انقلاب اسلامی، جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلم محمد(ص) آغاز بکار خواهد کرد و آئین نکوداشت ها روز ۱۴ بهمن خواهد بود و کاخ جشنواره از اهالی رسانه برای حضور در کاخ جشنواره از طریق سامانه اینترنتی ثبت نام بعمل آورده است و منتقدان، نویسندگان سینمایی و اهالی رسانه ها، به اتفاق هنرمندان، کارشناسان و فعالان سینما و همچنین صاحبان آثار در کاخ جشنواره حضور خواهند داشت.

دبیر جشنواره فیلم فجر عنوان داشت: برای افرادی که در هنگام ثبت نام سالنی غیر از برج میلاد را انتخاب کرده اند یک صندلی ثابت برای کلیه سانس های های نمایش در سینماهای انتخاب شده در نظر گرفته شده است و کارت های اهالی رسانه از ۵ بهمن برای آنها ارسال خواهد شد و آرای مردمی مانند سال گذشته بصورت دستی با مراجعه حضوری تماشاگران انجام می شود. به جز سانس اول در همه سالن ها رای گیری انجام خواهد شد و جزئیات اجرایی این بخش در آئین نامه جداگانه ای از سوی خانه سینما منتشر خواهد شد و پیش فروش مردمی بلیط ها از اول بهمن و تحویل بلیط ها از هشتم بهمن خواهد بود و نشست معرفی فیلم ها از ۲۳ تا ۳۰ دی برگزار خواهد شد.

بنابراین گزارش، پوستر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر صبح امروز، ۲۱ دی‌ماه در نشست خبری جشنواره و با حضور علیرضا رضاداد و اهالی رسانه رونمایی شد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب