امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 819 تاریخ انتشار: دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱:۵۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

با غلبه بر دیگر نامزدهای زن2013 ؛

جایزه ادبی «کاستا» به «هیلاری منتل» اعطا شد

خبرایران: با برگزاری مراسم اعطای جایزه ادبی کاستا، اکنون «هیلاری منتل» تنها نویسنده تاریخ ادبیات است که در یک سال موفق به دریافت جایزه بوکر و کاستا می‌شود.
جایزه ادبی «کاستا» به «هیلاری منتل» اعطا شد

به گزارش خبرایران، «هیلاری منتل»، نویسنده و منتقد ادبی سرشناس انگلیسی شب گذشته (یکشنبه) در مراسمی در لندن، با غلبه بر دیگر نامزدهای زن، جایزه ادبی معتبر "کاستا" را درحالی دریافت کرد که تاکید داشت به خاطر این موفقیت بی‌نظیر، قصد عذرخواهی از منتقدانش را ندارد.

به گزارش دیلی تلگراف، هیات داوران جایزه ادبی کاستا به ریاست «جنی مورای» درحالی این جایزه 30 هزار پوندی را به هیلاری منتل اعطا کرد که آثار وی را آشکارا برتر از دیگر نامزدها دانست.

هیلاری منتل در سخنرانی پس از دریافت این جایزه گفت: منتقدان من را فردی می‌دانند که از نویسندگی تنها به دنبال پول هستم، اما من همچنان به نوشتن ادامه خواهم داد و قصد عذرخواهی از منتقدانم را ندارم.

وی اظهار کرد: در اینجا باید از هیأت داوران تشکر کنم که بدون توجه به جوسازی‌های منتقدان، کارشان را به درستی انجام دادند و سعی می‌کنم در آینده نیز کتاب‌هایی بنویسم که ارزش کسب جوایز ادبی را داشته باشند.

منتل ادامه داد: بر این باورم که کسب جوایز معتبر ادبی اعتماد به نفس انسان را افزایش داده و برای من بسیار دلگرم‌کننده است که می‌بینم انسان‌های زیادی مشتاق خواندن کتا‌ب‌های من هستند.

او همچنین اعلام کرد، آرزو دارد در آینده نیز یک نمایشنامه بنویسند و آن را روی صحنه ببیند و در مسیر تحقق این آرزو قصد دارد از «مایک پولتر» که در گذشته تعدادی از داستان‌های او را به نمایشنامه تبدیل کرده کمک بگیرد.

«جنی مورای»، رئیس هیأت داوران جایزه کاستا با اشاره به اینکه برای اعطای جایزه امسال از میان شش نامزد نهایی بین تمامی اعضای هیأت داوران بر روی «هیلاری منتل» اتفاق نظر وجود داشته، صحبت‌های منتقدان درباره اعطای این جایزه به منتل را کاملا بی‌مورد خواند. وی همچنین اعلام کرد از حضور پنج زن در میان نامزدهای نهایی بسیار خشنود است، اما این امر هیچ تأثیری روی انتخاب برنده نهایی توسط هیأت داوران نداشته است.

منتل که طی دو سال گذشته تقریبا در تمام جوایز ادبی نامزد اصلی بوده، برنده‌ جایزه ادبی «دیوید کوهن» 2013 ملقب به «نوبل ادبیات انگلیس» شده است. هیلاری منتل طی 28 سال فعالیت فرهنگی خود 13 کتاب در ژانر‌های رمان،‌ مجموعه داستان کوتاه‌، خاطرات و .... به نگارش درآورده است.

منتل که امسال با کتاب «بالا آوردن اجساد» برنده جایزه کاستا شد، در سال 2009 نیز با کتاب «تالار گرگ‌ها» برای اولین‌بار برنده جایزه ادبی بوکر شد. «بالا آوردن اجساد» داستان زندگی فردی به نام «توماس کرامول» را روایت می‌کند که در دوران حکومت هنری چهارم در انگلیس زندگی می‌کرد. وی با این کتای برای دومین‌بار موفق به دریافت جایزه بوکر شد.

جایزه ادبی کاستا هر ساله در پنج بخش شامل بهترین رمان، رمان اول، بهترین زندگینامه، بهترین مجموعه شعر و بهترین کتاب کودک اعطا می‌شود که در این میان برنده هر یک از پنج بخش 5 هزار پوند و برنده جایزه اصلی یا اثر برتر نیز 30 هزار پوند دریافت می‌کند که در بیشتر مواقع برنده اثر برتر از میان برندگان دو بخش بهترین رمان و رمان اول انتخاب می‌شود. نامزدهای امسال جایزه ادبی کاستا از میان 617 اثر ارسالی انتخاب شد که رکوردی در ادوار برگزاری این جایزه است.

جایزه کاستا یکی از معتبرترین و مشهورترین جایزه‌های ادبی در انگلیس است که کتاب‌ها و نویسندگان مطرح در انگلیس و ایرلند بر اساس این جایزه شناخته می‌شوند. این جایزه از سال 1971 کار خود را به عنوان جایزه ادبی «وایت برد» آغاز کرد و سپس در سال 2006 به جایزه کتاب کاستا تغییر نام داد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب