امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8167 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی خبر داد؛

وام ۳۰ میلیونی برای ۵۰۰هزار مسکن‌مهر/ افزایش وام خرید خودرو و کالا در دستور کار/ سود ۱۲درصدی تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده

خبرایران : علی اصغر میرمحمدصادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از نوسازی یک میلیون و ۸۰۰ هزار مسکن در بافت‌های فرسوده طی ۶ سال خبر داد و گفت: افزایش وام خرید خودرو و کالا در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد.
وام ۳۰ میلیونی برای ۵۰۰هزار مسکن‌مهر/ افزایش وام خرید خودرو و کالا در دستور کار/ سود ۱۲درصدی تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده

به گزارش خبرایران، علی اصغر میرمحمدصادقی در نشست خبری امروز با اشاره به مصوبه شب گذشته شورای پول و اعتبار درخصوص افزایش وام مسکن مهر اظهار داشت: در دولت یازدهم حوزه اعتبارات بانک مرکزی بیشترین وقت کارشناسی خود را برای حوزه مسکن مهر گذاشت. براساس 3 رویکرد گزارش کارشناسی را به شورای پول و اعتبار ارائه کرد.

وی افزود: رویکرد اول تکمیل طرح‌های مسکن مهر در حدود 500 هزار واحد مسکونی بود، برآوردها نشان می‌دهد که حدود 800 هزار واحد مسکونی نیمه تمام مسکن مهر باقی مانده که اولویت اصلی اتمام 500 هزار واحد مسکونی است و وزارت راه و شهرسازی هم با آن موافق بود.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه هدف وزارت راه و شهرسازی اتمام طرح‌های مسکن مهر تا پایان سال 94 است، گفت: اولویت پرداخت تسهیلات 30 میلیون تومانی با طرح‌هایی است که از پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردار هستند.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی رویکرد دوم بانک مرکزی را بازسازی بافت‌های فرسوده عنوان کرد و گفت: در این راستا طی برنامه شش ساله یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده ساخته خواهد شد که نرخ سود تسهیلات آن 22 درصد است و 10 درصد آن توسط دولت و 12 درصد دیگر توسط متقاضی پرداخت خواهد شد.

به گفته وی، سالانه 300 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده باید نوسازی شوند که سهمیه هر بانک مشخص شده است.

میرمحمد صادقی در خصوص منابع افزایش وام مسکن مهر برای این 500 هزار واحد مسکونی گفت: قرار نیست هیچ منبع جدیدی تزریق شود و سقف خط اعتباری بانک مرکزی در همان 50 هزار میلیارد تومان باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: براساس تصمیم شورای پول و اعتبار 5 هزار میلیارد تومان از محل دریافت باز پردات تسهیلات مسکن مهر در مدت 3 سال در اختیار بانک مسکن قرار می‌گیرد که با این حساب هر سال 1800 میلیارد تومان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی ایجاد تحرک در بخش مسکن را رویکرد دیگر گزارش ارائه شده به شورای پول و اعتبار که مورد موافقت شورا قرار گرفت عنوان کرد و اظهارداشت: صندوق پس‌انداز مسکن سقف تسهیلات فردی را 25 میلیون تومان در نظر می‌گرفت، اما تسهیلاتی که در اختیار متقاضی قرار می‌گرفت 25 میلیون تومان بود و به همین دلیل فرد باید مابه‌التفاوت 25 تا 30 میلیون تومان را به صورت یکجا پرداخت می‌کرد.

وی با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار گفت: در بافت‌های فرسوده در شهرهای کوچک، تسهیلات 30 میلیون تومان، در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 40 میلیون تومان و کلان شهرها 50 میلیون تومان اختصاص می‌یابد و همچنین با توجه به اینکه دارندگان منزل در واحدهای مسکونی فرسوده به طور موقت باید در جای دیگری اسکان یابند، وام ودیعه مسکن برای آنها در نظر گرفته شده است.

میرمحمد صادقی افزود: برای شهرهای کوچک ودیعه مسکن 10 میلیون تومان، شهرهای بالای 200 هزار نفر 15 میلیون تومان و کلان‌شهرها 20 میلیون تومان در قالب عقد جعاله با نرخ سود 22 درصد پرداخت می‌شود که 10 درصد آن توسط دولت به عنوان یارانه پرداخت خواهد شد.

میرمحمدصادقی افزود: برای تسهیل در پرداخت تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن این مابه‌التفاوت برداشته شد و سقف وام به 30 میلیون تومان افزایش یافت.

به گفته وی سود این تسهیلات در قالب مشارکت و یا فروش اقساطی 22 درصد خواهد بود.

وی در خصوص وام خودرو و کالا گفت: پیشنهاد افزایش سقف وام خودرو و کالا به شورای پول و اعتبار ارائه شد اما آقای سیف یکسری نظرات در این باره داشتند که مجدداً در کمیسیون اعتباری بانک مرکزی بررسی و در طرح اعمال شد؛ به زودی این طرح دردستور کار شورای پول و اعتبار قرار می‌گیرد.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به عملکرد نظام بانکی در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج اظهارداشت: در تیرماه یک میلیون و 200 هزار نفر در صف دریافت تسهیلات بودند، اما براساس آخرین آمارها تا پایان 15 دی‌ماه تعداد افراد در صف 560 هزار نفر است و در این مدت حدود یک میلیون فقره تسهیلات ازدواج پرداخت شده است.

وی افزود: در ابتدای سال 12 بانک در سامانه پرداخت تسهیلات ازدواج عضو بودند که هم‌اکنون این عدد به 19 بانک رسیده و بانک های پاسارگاد و حکمت ایرانیان و صندوق قرض‌الحسنه مهر امام رضا (ع) تا پایان هفته به سامانه اضافه خواهند شد.

به گفته وی به طور متوسط در سالهای گذشته هرسال 800 تا 900 هزار فقره تسهیلات ازدواج پرداخت می‌شد اما امسال در 9 ماهه اول حدود یک میلیون تسهیلات ازدواج پرداخت شده است.

میرمحمدصادقی با اشاره به تعیین منابعی برای حوادث غیرمترقبه در بودجه سال 93 گفت: امسال 7 هزار و 754 میلیارد ریال تسهیلات غیر مترقبه پیش‌بینی شده بود که آن را به بانک‌ها ابلاغ کرده‌ایم و تاکنون برای 21 مورد اقدام شده است؛ نرخ سود این تسهیلات در روستا 4 درصد و در شهرها 5 درصد است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب