امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8164 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱:۵۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبیر انجمن صنایع لبنی اعلام کرد؛

خرید تضمینی شیر منافع دامداران و صنایع لبنی را تأمین کرد/ ۳۵ درصد از قیمت نهایی به هزینه تولید تحمیل می‌شود /روش کاست پلاس منسوخ است

خبرایران: رضاباکری دبیر انجمن صنایع لبنی ایران با بیان این که خرید تضمینی شیر منافع دامداران و صنایع لبنی را تأمین کرد، گفت: در شرایط رکود تورمی نباید هزینه جانبی به تولید کننده تحمیل شود.
خرید تضمینی شیر منافع دامداران و صنایع لبنی را تأمین کرد/ ۳۵ درصد از قیمت نهایی به هزینه تولید تحمیل می‌شود /روش کاست پلاس منسوخ است

به گزارش خبرایران، رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی امروز در گردهمایی مدیران صنایع لبنی سراسر کشور درمورد راهکارهای خروج صنایع لبنی از شرایط رکود تورمی گفت: روند باز تولید ثروت ناصحیح است و بخش قابل توجهی از ثروت در بنگاه‌های تولید ذوب می‌شود، به طوری که در این فرآیند کارخانجات با کمبود نقدینگی مواجه می‌شوند.

وی با اشاره به عدم حضور آقای نیلی مشاورر ئیس جمهور در این جلسه به دلیل مشغله‌کاری، گفت: از وزیر اقتصاد و دارایی می‌خواهیم تا کارشناسان بیشتر روی روند تولید ثروت جامعه متمرکز شوند.

دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه برای خروج از رکود در صنایع یکی از راه‌های تغییر نظام قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل است، گفت: روش قیمت گذاری بعلاوه هزینه (کاست پلاس) مسئولیت سایر بخش‌ها را بر عهده تولید‌کننده می‌اندازد و قیمت واقعی محصول تولیدی برای مصرف‌کننده مشخص نمی‌شود.

وی افزود: روش کاست پلاس منسوخ است و شورای سیاستگذاری سازمان حمایت و وزارت صنعت و معدن و تجارت این روش را باید به نظام قیمت‌گذاری بازار تغییر دهد.

وی افزود:  برای خروج از رکود تورمی در صنایع باید شیوه قیمت‌گذاری کاست پلاس و درج قیمت مصرف‌کننده روی کالا تغییر کند و نظام قیمت‌گذاری از کاست پلاس به عرضه و تقاضا تبدیل شود.

باکری تصریح کرد: وقتی قیمت مصرف‌کننده روی کالای درج می‌شود، مسئولیت اقشار اجتماعی دیگر از قبیل حمل و نقل، هزینه عمده فروشی، خرده فروشی و مالیات و ارزش افزوده هم بر عهده تولید کننده می‌افتد.

وی با بیان اینکه حدود 35 تا 45 درصد قیمت درج شده روی کالا به هزینه تولید مرتبط نیست، گفت: 10 درصد از هزینه حمل و نقل سراسری مصوب سازمان حمایت، 15 درصد هزینه توزیع خرده‌فروشی و 5 درصد هزینه عمده فروشی و حدود 11 درصد سهم وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی کشور است.

باکری در پاسخ به این سؤال که سرانه مصرف لبنیات در کشور چقدر است، گفت: در این زمینه مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مؤثر است.

وی افزود: از سال 89 و با آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها کاهش قدرت خرید مردم اتفاق افتاد، به طوری که از سال 90 تاکنون افزایش در مصرف سرانه شیر روی نداده است.

دبیر انجمن صنایع لبنی بیان داشت: همچنین هیچ گزارشی مبنی بر کاهش تولید شیر ارائه نشده و صادرات سالانه شیر کشور رقمی بین 5 تا 8 درصد شیر خام تولیدی است.

وی افزود: در 5 سال گذشته صادرات شیر روند افزایش تدریجی داشته اما این موضوع بر مصرف داخلی تأثیر نگذاشته و رقم صادراتی محصولات لبنی هم در حال حاضر حدود 600 میلیون دلار است.

دبیر انجمن صنایع لبنی تصریح کرد: اکنون سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در بسیاری از کشورها حدود 170 کیلوگرم است، اما در برخی کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بین 300 تا 400 کیلوگرم است.

 وی افزود: هم‌اکنون سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در کشور حدود 85 کیلوگرم است که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی باید این رقم در سال 1404 به حدود 225 کیلوگرم برسد.

دبیر انجمن صنایع شیر اظهار در باره خرید تضمینی شیر از دامداران اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی با اجرای طرح خرید تضمینی علاوه بر حمایت از دامداران و تولید‌کنندگان شیر توانست از صنایع لبنی هم حمایت کند و باری که در باره تبدیل شیر به شیر خشک بر عهده صنایع بود، را از دوش صنایع برداشت.

وی افزود: بخشی از شیر خام تولیدی در گذشته توسط صنایع برای تبدیل شدن به پودر خشک و ذخیره‌سازی از دامداران خریداری می‌شد که هم‌اکنون این کار را وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌دهد و این کار به نفع صنایع لبنی شده است.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب