امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7943 تاریخ انتشار: شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۷:۲۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در تازه ترین مراسم قول و غزل؛

از شعر جدی ناصر فیض تا اجرای نوای مخالف

خبرایران: مراسم قول و غزل با حضور و شعرخوانی شاعران كشور و رونمایی از آلبوم موسیقایی «ناز جوانی» از گروه موسیقی «نوای مخالف» شنبه 6 دی در حوزه هنری برگزار شد.
از شعر جدی ناصر فیض تا اجرای نوای مخالف
به گزارش خبرایران ازخبری حوزه هنری در تازه ترین برنامه «قول و غزل» كه به شعرخوانی ترانه سرایان و شاعران جوان و پیشكسوت كشور و همچنین معرفی آلبوم ها و نواهای موسیقایی می پردازد، اسماعیل امینی با اشاره به سخنانی كه كوروش صفوی نایب‌ رییس انجمن زبان‌شناسی كشور اخیرا درباره ترجمه برخی اصطلاحات خارجی در زبان فارسی و خلق واژه های تازه توسط مترجمان بیان داشته بود، اظهار كرد: متاسفانه می بینیم كه برخی سیاسیون بی سواد از كلمه ساختار شكنی استفاده می كنند در حالی كه این واژه در واقع «ساخت شكنی» بوده است و همین واژه نیز یك اصطلاح است كه در تفسیر رمان و قصه استفاده می شود و حتی خیلی ربطی به شعر ندارد، چه برسد به سیاست.
وی ادامه داد: درباره واژه ای مانند «تك صدایی» نیز اشتباه برداشت شده است و این واژه درباره رمان و تحلیل رمان گفته شده و متاسفانه وارد سیاست هم شده است.
در ادامه این مراسم سید امیر سادات موسوی شاعر طنزپرداز كشور غزلی جدی برای مخاطبان خواند و به درخواست سعید بیابانكی، یكی از اشعار طنز خود را نیز قرائت كرد.
یك نفر دارد تَه ِ انبار شاعر می شود
ضمن ِ دل دادن به یك آچار شاعر می شود
 
یك نفر هم مثل ِ من در حال ِ رفتن روی ِ سِن
موقع ِ سوت و كف ِ حضّار، شاعر می شود
 
در خصوص ِ مولوی بعضی ادیبان گفته اند:
« او پس از یك عالمه اِصرار ، شاعر می شود »
 
چون كه می داند ندارد آب و نانی شاعری!
عاقبت هم از سر ِ اجبار شاعر می شود...

ناصر فیض نیز در این مراسم با بیان این كه برای نخستین بار در حوزه هنری قصد دارد شعری جدی بخواند، شعر زیر را برای حضار قرائت كرد:

از بس پریشان كرده ای فكر و خیالم را
دیگر به خاطر هم ندارم ماه و سالم را
جز انكه  یادم هست.. گفتی صاف و صادق باش
یعنی كه برگردان به من حس زلالم را
ما با جنون پیوند دادیم از همان اغاز
وقتی به نام عشق می كردم زوالم را
تو چشم هایت یعنی ان جادوی كفرامیز
من شعرهایم یعنی سحر حلالم را
سهمم تویی از عاشقی یك روز خواهم چید
از شاخه های دور حسرت سیب كالم را
گاهی كه می خواهی بگویی.. دوستت دارم
تنها..بگو..شاید.. نسوزان احتمالم را
در چشم هایت ان تعبیری ست از اتش
تغییر كن فردای اندوه و ملالم را
می پرسم ایا عشق پایان است یا اغاز...
اما جوابی نیست هرگز این سوالم را...

علی فردوسی، صبا فیروزی، زهرا خوشنود، نگار فرشچیان، حمید درویش، المیرا شاهان، محمدرضا مقیمی، الهام رحیمیان و امیر طاهری از دیگر شاعرانی بودند كه در این مراسم به شعرخوانی پرداختند.
در این مراسم از انتشار شماره تازه مجله شعر نیز خبر داده شد.
در پایان این مراسم میرعلیرضا میرعلی نقی پژوهشگر حوزه موسیقی درباره آلبوم موسیقایی «نوای مخالف» نیز اظهار كرد: چند نكته تازه در این اثر وجود دارد. یكی از این نكته ها، شروع ترك اول اثر و یا مطلع اثر است. چیزی كه در شعر دست مخاطب را می گیرد، مطلع اثر است.
وی افزود: در بیشتر آلبوم ها، بعد از تصنیف، آواز طولانی شنیده می شود و در این اثر به دلیل آن كه مخاطب از این آواز طولانی خسته می شود، این قائده رعایت نشده است. همچنین در بخش های دیگر موسیقایی نیز شعر عرفانی مولانا در فضای ریتمی و شاد استفاده شده است.
مسعود نجفی آهنگساز این آلبوم موسیقایی نیز گفت: تلاش كردم در این آلبوم در اركان موسیقایی تنوع ایجاد كنیم و اكثر جوانانی كه به سراغ موسیقی سنتی نمی روند، دلیلش این است كه موسیقی سنتی غم انگیز است و به این نتیجه رسیدیم كه موسیقی سنتی به تكرار و كلیشه رسیده است.
در پایان ضمن رونمایی از آلبوم «ناز جوانی» كه توسط گروه موسیقی نوای مخالف تهیه شده بود، قطعاتی از این آلبوم را برای حضار اجرا كردند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب