امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 78 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد؛

سرمایه‌گذاری نیمی ازدرآمد نفتی از هند در کشور ثالث با رفع محدودیت‌های بانکی

خبر ایران:محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به پایگاه «ایندین اکسپرس» گفته است در صورت رفع محدودیت‌های بانکی ایران می‌تواند 55درصد از درآمد نفتی خود در بانک‌های هند را به صورت یورو در کشوری ثالث سرمایه‌گذاری کند.
سرمایه‌گذاری نیمی ازدرآمد نفتی از هند در کشور ثالث با رفع محدودیت‌های بانکی

به گزارش خبرایران، «محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران به پایگاه «ایندین اکسپرس» گفته است ایران به افزایش سطح مبادلات تجاری با هند علاقمند است، اما بانک مرکزی هند باید موانع موجود در این مسیر را برطرف کند.

نعمت‌زاده که برای شرکت در نشست سازمان تجارت جهانی به اندونزی سفر کرده، در حاشیه این نشست، گفته است: تجارت بدون برداشته شدن محدودیت‌های بانکی، رشد نمی‌کند... اگر این موضوع حل می‌شد، می‌توانستیم مبادلات بیشتری داشته باشیم. دولت هند باید این مسئله را برطرف کند.

ایندین اکسپرس نوشته است به نظر می‌رسد این موضوع در دیدار دو جانبه «آناند شارما» وزیر بازرگانی هند و نعمت‌زاده نیز مورد بحث قرار گرفته است.

منابع هندی می‌گویند ایران در این مذاکرات بر موضوعاتی چون نیاز به امنیت انرژی، بهره‌برداری از میادین نفتی و همچنین موقعیت راهبردی خود که امکان برقراری ارتباط با آسیای مرکزی و افغانستان را فراهم می‌کند، متمرکز بوده است.

استفاده از حساب‌های «ال‌سی» (اعتبار اسنادی) در بانک‌های هندی برای افزایش سطح مبادلات تجاری و همچنین عادی‌سازی مسیرهای پرداخت مالی بین دو کشور برای انتقال درآمدهای فروش نفت از دیگر خواسته‌های ایران در این مذاکرات بوده است.

نعمت‌زاده به ایندین اکسپرس گفته است رفع محدودیت‌های بانکی به ایران کمک می‌کند 55درصد از درآمدهای فروش نفت خود به هند را که اکنون در بانک‌های این کشور نگهداری می‌شود، آزاد کرده و در قالب یورو در بانک‌ یک کشور ثالث، سپرده‌گذاری کند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرده است مسئله تحریم بیمه شرکت‌های کشتی‌رانی ایرانی به زودی «برطرف» شود، که این موضوع می‌تواند بیش از پیش به ارتقا سطح تبادلات تجاری میان دو کشور کمک کند. طرحی برای افتتاح یک شعبه بانک پارسیان در هند نیز از سوی ایران ارائه شده است.

هند دومین واردکننده عمده نفت خام از ایران است. میزان تبادلات تجاری میان ایران و هند در سال 2012 به رقم 15.8 میلیارد دلار رسید، که حدود 13.27 میلیارد دلار آن مربوط به واردات نفت از ایران بود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب