امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7771 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

احمد پژمان در نشست خبری دوسالانه آهنگسازی مطرح کرد؛

توجه به موسیقی ایرانی شعار نیست / رسانه ملی به طور کلی تعطیل است/ درچند ساله اخیرشارلاتان بازی مد شده/ دولت کاسب شده و دم به دقیقه حرف از موسیقی فاخر می زند

خبرایران:احمدپژمان با تشریح جزئیات دوسالانه آهنگسازی که به نام وی رقم خورده گفت: در این چند ساله شارلاتان بازی مد شده است و هر کسی موفق است که شارلاتان بازی در موسیقی را بلد باشد و برای من خیلی عجیب است که دولت کاسب شده و در عین حالی که دم به دقیقه حرف از موسیقی فاخر می زنند،
توجه به موسیقی ایرانی شعار نیست / رسانه ملی به طور کلی تعطیل است/ درچند ساله اخیرشارلاتان بازی مد شده/ دولت کاسب شده و دم به دقیقه حرف از موسیقی فاخر می زند

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری اولین دوسالانه آهنگسازی «احمد پژمان» با حضور «هوشنگ کامکار» داور این مسابقه «امین هنرمند» دبیر این دوسالانه، « احمد پژمان» رئیس هیات داوران و آهنگساز سینما و اصحاب رسانه برگزار و دراین نشست خبری «احمد پژمان» طی سخنانی اظهارداشت: در حدود چند ماه قبل بود که به پیشنهاد همکارانی از قبیل «امیرحسین اسلامی» و «حمیدرضا دیبازر» تصمیم گرفتیم طرح برگزاری این دوسالانه را برنامه ریزی کنیم و علت این امر هم این بود که شاید به این باور رسیده‌ام موسیقی علمی در ایران به آن شکلی که باید مورد توجه واقع شود انجام نشده است. حتی گاه می‌بینم محیط موسیقی علمی آوانگارد شده است و ازاین‌رو تصمیم گرفتیم نسبت به برگزاری چنین دوسالانه‌ای اقدام کنیم.

 رئیس هیات داوران تصریح کرد: امروز هنرمندان جوانی از دانشگاه هنر در حال نگارش قطعه هایی هستند و می خواهند در این مسابقه شرکت کنند. من کار کردن بر روی موسیقی علمی و سمفونیک ایرانی را کاری ارزشمند می دانم و امیدوارم این دوسالانه همچنان استمرار پیدا کند تا بتوانیم بیشتر به موسیقی وطن خود توجه کنیم و به هر ترتیبی برگزاری این دوسالانه موسیقایی برای من خبر خوبی است و نتایج موثری دارد اینکه آنهایی که به موسیقی کلاسیک غربی توجه بیشتری می‌کنند می توانند به این نکته برسند که موسیقی ایرانی و توجه به آن واقعا شعار نیست و اینکه می گوییم این گونه موسیقایی دارای غنای فراوانی است بی‌راه نگفتیم زیرا ایران ما از هر طرف موسیقی جالبی دارد که می توان در هر زمانه ای از آن استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که می تواند به عنوان یکی از نتیجه های خوب شرکت در این دوسالانه ها تلقی شود حضور آهنگسازان جوانی است که در این سالها راهی برای تولید و ارائه آثار خود نداشتند اما این دوسالانه دریچه ای است که واقعا نتیجه خوبی خواهد داشت. پس مطمئن باشید من با برگزاری چنین رویدادی نمی خواستم خودم را مطرح کنم.

پژمان ادامه داد: من فقط به بهانه ایده برگزاری چنین رویداد موسیقایی به این نکته می توانم اشاره کنم که باید از موسیقی وطنی استفاده کرد و آن را به سمت موسیقی علمی و با کیفیت برد. اگرچه احترام به موسیقی کلاسیک غربی برای همه ما که در عرصه موسیقی فعالیت می کنیم بسیار واجب است اما این موضوع نیز دارای اهمیت است که باید خود را به سمت موسیقی ایرانی ببریم و با استفاده از مباحث تئوریک حوزه موسیقی در آینده ای نه چندان دور پیشرفت کنیم و این احتمال نیز وجود دارد که ما در دوره بعدی بگوییم که هنرمندان شرکت کننده از ساز ایرانی برای ثبت آثار خود استفاده کنیم. البته آنچه مهم است استفاده از مصالح موسیقی ایرانی با استفاده از مبانی علمی موسیقی است که برای شرکت کنندگان یکی از شروط اساسی و لازم است.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا توجه به اجرای آثار ارکسترال به ویژه موسیقی های علمی در کشورمان کمتر از نقاط دیگر بوده است، گفت: یکی از دلایلی که موسیقی ارکسترال و توجه به موسیقی کلاسیک در ایران را به سمت و سوی خوبی هدایت نکرده این بوده که ما هنرمندان در محیط بسیار بسته ای بزرگ شده ایم. من یادم می آید زمانی را که از ترس و اضطرابی که همراهم بود سازم را قایم می کردم و با ترس و لرز از محلی که موسیقی در آن کار می کردم رد می شدم. ما در محیطی بزرگی شده ایم که اجتماع آن موسیقی کلاسیک را نمی پسندید و هر گاه از رادیو پخش می شد آن را قطع می کردند.

رئیس هیات داوران با اشاره به مشکل بودجه به عنوان یکی از اساسی ترین بهانه های کمتر فعالیت کردن ارکسترها در کشور تصریح کرد: به نظر من این مشکل بودجه بهانه خوبی است که ما شاهد تشکیل تاثیرگذار و قوی ارکسترهایی چون ملی و سمفونیک نباشیم اگر چه چشمم آب نمی خورد که همین ارکسترهایی که قرار است تشکیل بشود به دردی بخورد. وقتی در همین ارکسترها تعدادی از رهبران ارکستر جوان هستند و می خواهند از برآیند حضور خود در چنین مجموعه هایی استفاده های شخصی برای حضور خارج از کشور کنند پس نمی توان امیدوار به تشکیل یک ارکستر تاثیرگذار بود چرا که خودخواهی و میل به شهرت مهمترین مانع تاسیس چنین مجموعه هایی در کشورمان است.

این آهنگساز سینما عنوان داشت: اینجا برای من یک سئوال مطرح می شود که اصولا دولت ارکسترها را برای چه می خواهد ؟ آیا برای این می خواهد که فقط بگوید ما هستیم؟ واقعا چه استفاده دیگری از این ارکسترها قرار است بشود؟ آیا فقط این ارکسترها برای حضور در مراسم رسمی دولتمردان است؟ ای کاش ما ارکستر را مجلسی و ملی خوبی داشتیم. من چندی پیش ارکستر قطر را از نزدیک دیدم و می توانم بگویم این ارکستر یکی از بهترین ارکسترهای منطقه است که واقعا برای من جالب توجه بود و وقتی ساز را در تلویزیون نشان نمی دهند چطور می توان انتظار تشکیل یک ارکستر سمفونیک تاثیرگذار را داشت؟ من واقعا دیگر انتظاری از موسیقی کشورم ندارم اما خوشحالم که کار موسیقی می کنم و این بهترین اتفاق عمر من است.

وی ابرازداشت: متاسفانه قبل از انقلاب موزیسین های درجه یکی حضور داشتند که در رادیو به فعالیت مشغول بودند حتی پس از پیروزی انقلاب نیز فعالیت های خوبی را در عرصه موسیقی انجام دادند. در این دوران بود که شارلاتان بازی در موسیقی پاپ ایرانی وجود نداشت اما در این چند ساله شارلاتان بازی مد شده است و هر کسی موفق است که شارلاتان بازی در موسیقی را بلد باشد در حالی که لازم است ما تحت تاثیر چنین رویکرد ناخوشایندی قرار نگیریم و برای من خیلی عجیب است که دولت کاسب شده و در عین حالی که دم به دقیقه حرف از موسیقی فاخر می زنند، اما ما چیز دیگری می بینیم. رسانه ملی ما هم که به طور کلی تعطیل است و اصولا کارهایی را در موسیقی انجام می دهند که خودش می خواهد. این رسانه هیچ وقت نمی آید کار من و امثال من را تبلیغ کند به همین خاطر من زیاد به فضای موجود خوشبین نیستم.

درادامه این نشست خبری «هوشنگ کامکار» عضو هیات داوران دوسالانه احمد پژمان نیز طی سخنانی ابرازداشت: برای من یک چیز بسیار جالب است اینکه رویداد موسیقایی احمد پژمان به هیچ جایی ارتباطی ندارد و مسابقه ای کاملا مستقل است ضمن اینکه به هر ترتیب باید بپذیریم که مقام علمی و موسیقایی استاد احمد پژمان به قدری بالاست که همه چیز را می پوشاند و این برای من افتخار بسیار بزرگی است که در جمع اعضای هیات داوران یک رویداد موسیقایی به نام احمد پژمان هستیم ضمن اینکه در این راه معتقدم جوانهایی که شرکت می کنند تجارب جدیدی را کسب و عرضه خواهند کرد که می تواند برای موسیقی ما موثر باشد.

کامکار با بیان اینکه در هر نوع موسیقی ارزش، تکنیک و زیبایی وجود دارد، تصریح کرد: به نظر من همه چیز در یک موسیقی باید با ارزش و در سطح عالی تولید شود هیچ چیزی در موسیقی بی ارزش نیست این خود ما هستیم که به عنوان یک هنرمند می توان یک موسیقی را در هر قالبی بی ارزش و با ارزش کنیم. در این راه رسانه ها می توانند بهترین کمک را به ما که اهل موسیقی هستیم بکنند و اجازه ندهند کسی بیخودی خود را در رسانه مطرح کند.

درادامه این نشست خبری «امین هنرمند» دبیر دوسالانه موسیقایی احمد پژمان نیز ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این مسابقه توضیح داد: ترکیب سازی که برای این دوسالانه در نظر گرفته ایم قرار نیست همیشگی باشد چرا که ممکن است در دوره بعدی ترکیب سازی دیگری مورد نظر ما قرار گیرد این در حالی است که در هنگام داوری آثار نیز با توجه به تخصص هایی که هیات داوران دارند به طور حتم کارهایی انتخاب می شوند که در قالب مورد نظر گنجانده شده باشد و ایجاد انگیزه برای نگارش یک اثر خوب موسیقایی و کار تمرینی برای بالا بردن سطح مهارت اهالی جوان حوزه موسیقی از عمده دلایل ما برای برگزاری دوسالانه موسیقایی احمد پژمان بوده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که ما بعد از اعلام نتایج نهایی کنسرتی را با ارائه کارهای منتخب مسابقه خواهیم داشت که پس از آن نیز به ثبت و ضبط آثار موسیقایی در قالب یک لوح فشرده اقدام خواهیم کرد.

در پایان این نشست خبری «حمیدرضا دیبازر» عضو هیات داوران دوسالانه احمد پژمان هم گفت: خوشبختانه هیچ تاکیدی برای گروه سنی وجود ندارد اما من خوشحالم که در حوزه ساز کلارینت اتفاقات بسیار خوبی برای توانمندی این ساز افتاده است و ما می توانیم از این پس مطمئن تر در راهی که گام برداشته ایم عمل کنیم.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب