خبرایران : ایرج اسماعیلپور قوچانی استاد و محقق دانشگاه LMU مونیخ گفت: اتفاق بدی که در ایران افتاده این بوده که پدر جایگاه ارزشمند پیشین خود را از دست داده است چرا که قدرت اقتصادیاش کاهش یافته است.
به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست عملکرد بخش کودک و نوجوان غرفه ایران در نمایشگاه بینالمللی فرانکفورت 2014 با حضور «ایرج اسماعیلپور قوچانی» استاد و محقق دانشگاه LMU مونیخ، «برزو سریزدی» مسئول بخش کودک و نوجوان نمایشگاه فرانکفورت، «سیدعلی کاشفی خوانساری»، «عبدالعظیم فریدون»، «اسدالله شعبانی» و جمعی از نویسندگان و ناشران ادبیات و کتاب کودک و نوجوان در سالن همایشهای انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان برگزار و دراین مراسم «ایرج اسماعیلپورقوچانی» نویسنده، تصویرگر و استاد و محقق دانشگاه LMU مونیخ طی سخنانی اظهار داشت: در ابتدا این سؤال را بیان میکنم که آیا باید کتاب را دیجیتالی کرد این یک سؤال اساسی است که در تمامی مجموعه سخنرانیهای نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و شاید حدود 20 سال گذشته حق انتخاب کتاب دیجیتال و کتاب کاغذی با مردم بود اما این روزها چارهای جز دیجیتالی شدن کتابها نداریم و باید به این سمت حرکت کنیم.
وی تصریح کرد: امسال نیز درنمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت با خواسته واقعی کودکان و نوجوانان مواجه شدیم که آنها به جز کتاب دیجیتالی چیزی دیگری نمیخواهند بلکه آنها کتابهای اینتراکتیو یا دوسویه را میخواهند تا بتوانند بخشی از کتاب را کامل کرده و خود در جایگاه مؤلف قرار گیرند و هادیگل فیلسوف آلمانی معتقد است که تکنولوژی بر علم تقدم وجودی دارد در صورتی که ما فکر میکنیم تکنولوژی حاصل علم است حتی در ارتباط با کتاب دیجیتال هم به همین شیوه است .
اسماعیلپور قوچانی خاطرنششان کرد: ما نمیتوانیم عنوان کنیم که تکنولوژی دیجیتال بد بوده و کودکان و نوجوانان را خودخواه میکند بلکه واقعیت این است که سالها پیش این مقدمات و زمینههای کار را فراهم آوردهایم یعنی در فیلمهای هالیوودی جنگی در میگیرد و همه موجودات و انسانها از بین رفته و تنها قهرمان داستان زنده میماند پس از ما از سالهای پیش تاکنون در فیلمهای خود زمینه خودخواهی و تنهایی را در کودکان فراهم کردهایم و خیابان انقلاب بزرگترین کتابفروشی ما در جهان بود اما به دلیل اینکه سیستم آموزشی ما اشتباه عمل کرد اکنون یک کتابفروشی بزرگ به فروش کتابهای کنکور تبدیل شده است.
محقق دانشگاه LMU مونیخ عنوان داشت: نوآوری در دیجیتال،تکنولوژی تحصیلات، موبایل، بخش علمی و حرفهای و ناشران و سیاستهای آنها جزو مواردی است که در کاتالوگ نمایشگاه بینالمللی فرانکفورت به آن اشاره شده بود چرا که امروزه موبایل یکی از تکنولوژیهایی است که مردم کتاب را میتوانند در آن خوانده و یا خریداری کنند و متأسفانه نه سایر کشورها بلکه ما هم نیز نمیدانیم نسل بعدی از ما چه میخواهد و یا کودک امروز به دنبال چه چیزی است به گونهای که ما هر 5 سال یکبار با نسل جدیدی از آدمها مواجهایم که با نسل قبل خود تفاوتهای چشمگیری دارند که تأثیر تکنولوژی در این زمینه اندک نیست به نوعی دیگر همه ما دچار یک جوگرایی تکنولوژی شدهایم .
وی ادامه داد: در این دنیای تکنولوژی به دنیا نیامدهایم در صورتی که بچههای ما در همین عصر یعنی عصر تکنولوژی به دنیا آمده و در نتیجه میتوانند به ما بگویند که در ذهن کودک امروز چه میگذرد و جهان ما به سمتی میرود که برای نسل ما که نسل گذشته هستیم شناخته شده نیست به همین منظور معتقدم باید نسلها را از هم جدا کنیم در صورتی که ما باید بدانیم که کودکان ما از دنیا چه میخواهند و در ذهنشان چه چیزی میگذرد.
اسماعیل پور قوچانی یادآورشد: اتفاق بدی که در ایران افتاده است این بوده که پدر جایگاه ارزشمند پیشین خود را از دست داده است چرا که قدرت اقتصادیاش کاهش یافته به همین منظور فرقی نمیکند که ما به روش سنتی کتاب تولید کنیم یا به سمت انتشار کتابهای دیجیتالی برویم یعنی شاهد فروپاشی اجتماعی در این کشور هستیم. به گونهای دیگر امروزه والدین برای فرزندانشان کتاب میخوانند و خوشحال هستند که یک نکته اخلاقی را به فرزند خود آموزش دادهاند در حالی که نمیدانند فرزندانشان در دنیای دیگری هستند و چگونه میتوان فاصله بین نسلها را کاهش داد، یکی از این راهها تولید کتابهای اینتراکتیو یا دو سویه است یعنی وقتی ما با کسی سخن میگوییم لابهلای گفتههای خود از او میپرسیم متوجه منظور من هم شدید، به همین منظور در نوشتن کتاب ارتباطمان یکسویه است در حالی که کودک،بازی رایانهای را بر کتاب ترجیح میدهد چرا که کامپیوتر، تبلت و موبایل آینهای است که کودک خود را در آن دیده و با قهرمان داستان همذات پنداری میکند.