امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7588 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۸:۴۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

روایت سیف از جزئیات فساد جدید 12 هزار میلیاردتومانی بانکی؛

افزایش رقم مطالبات بانکی به 87 هزار میلیارد تومان /25هزار میلیارد تومان در اختیار 575 بدهکار دانه درشت بانکی

خبر ایران :رئیس کل بانک مرکزی با تشریح جزئیات فساد جدید 12 هزار میلیارد تومانی بانکی، گفت: هیچ بانکی منحل نمی‌شود، اما درصورت تخلف موسسات، بانک مرکزی از اختیار انحلال خود استفاده خواهد کرد.
افزایش رقم مطالبات بانکی به 87 هزار میلیارد تومان /25هزار میلیارد تومان در اختیار 575 بدهکار دانه درشت بانکی
به گزارش خبر ایران ولی الله سیف سامانه نسیم را در زمینه بانکداری دولت یکی از این برنامه ها بیان و اضافه کرد: 200 هزار حساب در این سامانه شکل خواهد گرفت. براساس سامانه چکاوک در چهارساله منتهی به سال 92 بیست و دو میلیون چک برگشتی داشتیم و این مسئله بین فعالان اقتصادی وبازار بی اعتمادی ایجاد می کرد. این سامانه در دوازده استان راه اندازی شده است و تا 22 بهمن امسال در سراسر کشور عملیاتی خواهد شد.

وی درباره اخباری مبنی بر انحلال یکی از بانکهای خصوصی گفت: اینکه آن را منحل کنند، نادرست است، اما بانک مرکزی برای صیانت از منافع سپرده گذاران الزاماتی را تکلیف می کند که هر نهادی در زمینه پول فعالیت می کند و سپرده های مردم را می گیرد باید این الزامات را رعایت کند.

سیف درباره سوء جریان 12 هزار میلیارد تومانی جدید بانکی گفت: این اتفاق از سال 85 تا اوایل سال 91 روی داده است و در اواخر شش ماهه نخست سال 92 کشف شد و مسئله در کنترل قرار گرفت و مراجع قضائی در جریان قرار گرفتند و به دلیل حفظ منافع بانک این مسئله دیر اعلام شد.وی با بیان اینکه این رقم حجم سوء استفاده نیست بلکه گردش عملیاتی است که اتفاق افتاد، گفت: 70 میلیارد تومان بیشترین مبلغی بوده که در اختیار سوء استفاده کنندگان قرار گرفت اما چون گردش داشت چنین حجمی را از عملیات بانکی ایجاد کرده است.

سیف خاطرنشان کرد: همه عوامل این مسئله شناسایی شدند و تحت پیگرد قرار گرفتند و یکی از آنها بازداشت شده است. افزون بر وصول اصل مبلغ، جریمه ای با نرخ سود 34 درصد در شش قسط محاسبه شده است. چهار قسط آن وصول شده و آخرین قسط آن پایان دی امسال است. نمی خواهیم انفعالی رفتار کنیم و بانک مرکزی تلاش می کند از ابتدا از بروز چنین مسائلی جلوگیری کند.

سیف در مورد دانه درشت های بدهکار بانکی گفت: درشت ترین پرونده هایی که بانک ها در محاکم قضائی دارند به بانک مرکزی اعلام شد و در نهایت 575 پرونده جمع شد که حجم درشت ترین پرونده های نظام بانکی با ارزش 25 هزار میلیارد تومان است که یک سوم مطالبات کل کشور است.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه معوقات بانکی هم اکنون 87 هزار میلیارد تومان با سهم 14/3  درصد نسبت به مانده تسهیلات می باشد، گفت: معوقات 150 هزار میلیارد تومان از اینجا ناشی شده که تبصره های قانون بودجه مطالبات غیرجاری را تقسیط می کرد و در این حالت از معوق به جاری می رفت و بعداز سررسید قسط به مطالبات غیرجاری برمیگشت.

وی اضافه کرد: به همین دلیل مطرح می کردند که رقم بیشتر از 88 هزار میلیارد تومان است. واقعیت این است که نظام بانکی ما به دلایل مختلف حجم مطالبات غیرجاری اش خیلی بالاست که عاملش باید تحلیل شود که چیست.وی با بیان اینکه تعداد انبوه تر مطالبات معوق مربوط به همین وام های 5 و 10 میلیون تومانی است ولی از نظر حجم اینگونه نیست، اضافه کرد: نرم بین المللی برای مطالبات غیرجاری زیر 5 درصد است و امیدوارم تا اسفند سال آینده به آنجا برسیم. وظیفه من این است که نظام بانکی را وادار کرده و انگیزه بدهم تا به دنبال وصول مطالباتشان از طریق شکایت و مصالحه و غیره بروند. بخشهایی هم نیاز به همکاری دستگاه های دیگر دارد.رئیس کل بانک مرکزی در ارتباط با برنامه دولت برای شناسایی دهک های درآمدی و استفاده از اطلاعات بانکی، اظهار داشت: بانک مرکزی با این کار موافق نیست و شخص رئیس جمهور هم این نظر را ندارد؛ به هیچ وجه این ذهنیت وجود ندارد  که در آینده احتمال استفاده از اطلاعاتی بانکی برای شناسایی دهک های درآمدی هدفمندی یارانه است. البته در رابطه با مالیات بخاطر قوانین موجود میتوان از سیستم بانکی کمک گرفت و می توان از سیستم های مالیاتی در اینباره کمک گرفت.

وی درباره رشد اقتصادی کشور، گفت: رشد اقتصادی سه ماهه دوم امسال احتمالا تا پایان آذرماه تدوین خواهد شد. محاسبات انجام شده نشان میدهد طی 20 سال گذشته متوسط تورم ماهانه 1/5 درصد بوده و نرخ متوسط تورم ماهانه منتهی به مرداد 92 حدود 3/5 درصد و نرخ متوسط تورم ماهانه مرداد 93 حدود 1/1 درصد بوده است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب