امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7532 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در نشست خبری جایزه زنده‌یاد «استاد همایون خرم» اعلام شد؛

مسابقه کودکان به‌یاد همایون خرم / ثبت جایزه به‌نام استاد موسیقی /حمایت معنوی و مادی دفتر موسیقی وزارت ارشاد از چنین رویدادهای موسیقایی

خبرایران : پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد با اشاره به برگزاری دومین نکوداشت و اولین جایزه سراسری استاد همایون خرم گفت: حمایت معنوی و مادی دفتر موسیقی وزارت ارشاد از چنین رویدادهای موسیقایی صرفا به خاطر حمایت از موسیقی ارکسترال و ساختار موسیقی ملی است که به طور حتم در دوره اول با مشکلاتی روبه رو خواهیم بود . برگزار کنیم.
مسابقه کودکان به‌یاد همایون خرم / ثبت جایزه به‌نام استاد موسیقی /حمایت معنوی و مادی دفتر موسیقی وزارت ارشاد از چنین رویدادهای موسیقایی

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری نکوداشت و اهدای نخستین جایزه سراسری هنرمند پیشکسوت موسیقی ایران، زنده‌یاد «استاد همایون خرم» سه شنبه 11 آذرماه با حضور«پیروز ارجمند» مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد،« ناصرایزدی » مدیر بخش موسیقی موسسه فرهنگی هنری نواندیش،«رضا خرم» فرزند زنده یاد همایون خرم و اصحاب رسانه در تالار وحدت برگزار و دراین نشست خبری «پیروز ارجمند» مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در خصوص انگیزه های ورود دفتر موسیقی وزارت ارشاد به برگزاری رویدادهای موسیقایی بخش خصوصی اظهارداشت: شاید برای بسیاری از دوستان و اهالی رسانه این سوال مطرح باشد که دفتر موسیقی چرا مدتی است همراه با بخش خصوصی به کمک آنها برای برگزاری رویدادها و جشنواره های مختلف موسیقایی می رود که من باید در پاسخ بگویم که رویکرد وزارت ارشاد در دوره جدید طبق دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مشارکت بخش خصوصی در امور اجرایی است به این منظور که ما به عنوان بدنه دولتی فقط به عنوان سیاستگذار و ناظر حضور داشته باشیم.

ارجمند ادامه داد: خوشبختانه بالندگی بخش خصوصی بسیار زیاد است به ویژه اینکه ما در حوزه موسیقی شاهد روند بسیار موثری در حوزه ورود بخش خصوصی هستیم و امیدواریم این روند که خوشبختانه به لحاظ کمی دارای رشد زیادی است بتواند در حوزه کیفیت نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره کوتاهی به حضور هرمندان مطرح و تاثیرگذار در تاریخ موسیقی ایران توضیح داد: در تاریخ موسیقی ایران کسانی مانند مرحوم استاد صبا و شاگردانش بخش زیادی از موسیقی سنتی ایرانی را حفظ کرده اند لذا موسیقی ایران در دهه های 30 و 40 دوران بسیار ارزشمند و پراهمیتی را پشت سر گذاشتند و ما دیدیم که هنرمندان بزرگی چون همایون خرم زحمت های بسیار فراوانی در عرصه موسیقی انجام دادند.

ارجمند ادامه داد: به راستی یکی از کسانی که در عرصه موسیقی تاثیرگذار بوده است و بسیاری از مردم با آثار این هنرمند خاطرات زیادی دارند استاد همایون خرم بود که تبسم، حمایت از جوانان، تسلط به گوشه ها و اصالت های موسیقی ایرانی، ملودی سازی، معاشرت با استادان و ترانه سرایان ایران و تسلط به موسیقی و ادبیات از ویژگی های منحصر به فرد او بوده است که ما را بر آن داشت تا بتوانیم برای نکوداشت این استاد و هنرمند موسیقی ملی کشورمان گام هایی را برداریم.

وی با اشاره به برگزاری دومین نکوداشت و اولین جایزه سراسری استاد همایون خرم گفت: حمایت معنوی و مادی دفتر موسیقی وزارت ارشاد از چنین رویدادهای موسیقایی صرفا به خاطر حمایت از موسیقی ارکسترال و ساختار موسیقی ملی است که به طور حتم در دوره اول با مشکلاتی روبه رو خواهیم بود اما برگزاری آن را به فال نیک می گیریم و این امید را داریم که در دوره های بعدی جوایزی را با نام اساتید و هنرمندان دیگر برگزار کنیم.

مدیرکل دفتر موسیقی در بخش پایانی صحبت های خود تاکید کرد: همایون خرم از نظر ما یک هنرمند ملی است که بسیاری از آهنگسازان و هنرمندان بین المللی موسیقی ملی ما را با آثار این هنرمند است که می شناسند به همین جهت تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد که در زمینه های مادی و معنوی نیز به برگزارکنندگان این مسابقه کمک کنیم البته که تصمیم ما بر این است که بعد از پایان این دوره از مسابقه نقاط ضعف و قوت را شناسایی کنیم و با یک آسیب شناسی جدی بتوانیم در دوره های آینده جایزه سراسری همایون خرم را به شکل بسیار گسترده تر و جدی تری برگزار کنیم.

ایزدی مدیر بخش موسیقی موسسه فرهنگی هنری نواندیش در تشریح برنامه های این جایزه موسیقایی توضیح داد: آنچه که در موسسه راد نواندیش برای توسعه آن تلاش زیادی انجام دادیم توجه به مسائل فرهنگی به شکلی جدی و فارغ از نگاه اقتصادی بود. ما معتقدیم باید به دور از نگاه اقتصادی کارهای فرهنگی ای را انجام دهیم که بتواند هنرمندان بزرگی چون همایون خرم را بیشتر از اینها به جوانان این مرز و بوم معرفی کنیم.

وی گفت: غیر از برگزاری مراسم نکوداشت استاد همایون خرم که طی روزهای 22 و 23 دی ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد به پیشنهاد بردیا صدرنوری مدیر موسسه راد نواندیش جایزه استاد همایون خرم را برگزار خواهیم کرد که این مسابقه برای نوجوانان و کودکان زیر 20 سال در نظر گرفته شده که با این در نظر گرفتن شرایط سنی بر آن بودیم که بتوانیم هنر را به معنای واقعی از همان دوران کودکی به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم و به تبع آن شاهد شکل گیری موسیقی خوب در آینده باشیم.

ایزدی با بیان اینکه پیشنهاد برگزاری جایزه استاد همایون خرم با موافقت خانواده این هنرمند انجام گرفته گفت: تمامی افراد زیر 20 سال تا آخر آذرماه می توانند آثار خود را در قالب اجرای تک نوازی، هم نوازی و یا همخوانی استاد همایون خرم به سایت موسسه راد نواندیش ارسال کنند. پس از ارسال آثار هم هیاتی متشکل از بابک شهرکی، رضا خرم و نماینده موسسه راد نواندیش آثار را بررسی و برای بخش نهایی انتخاب خواهند کرد.

رضا خرم فرزند زنده یاد همایون خرم نیز با ابراز خرسندی از برگزاری جایزه سراسری زنده یاد همایون خرم توضیح داد: پدرم همواره دغدغه زیادی برای حضور جوانان در عرصه های هنری داشت کمااینکه در کنسرت های سال های پایانی عمرش به صورت مستمر با جوانان هنرمند کارهایش را روی صحنه اجرا می کرد و این یکی از نکات بسیار مهمی بود که این هنرمند به آن توجه داشت.

وی افزود: زمانی که بعد از نسل پر ستاره و ارزشمند موسیقی ایرانی به پایان رسیده بود بسیاری از جوانان بر این باور بودند که موسیقی ایرانی موسیقی خسته کننده است که برای جوانان امروزی راضی کننده نیست اما پدرم با علم ریاضیات و با منطق خود در حالی که به آنها حق می داد اما به آنها ثابت می کرد که موسیقی ایرانی پتانسیل های زیادی برای شکوفایی و ارائه خلاقیت دارد. او خیلی دلش می خواست که جوانان این موضوع را متوجه شوند و موسیقی را مانند گذشته بالا ببرند.

خرم در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: پدر روی موسیقی بی کلام تاکید زیادی داشت البته این به معنای این نیست که موسیقی با کلام را نمی پسندید او فقط بر این باور بود که موسیقی خوب هم می تواند بی کلام باشد و اصولا اگر موسیقی ای که نتواند بدون کلام اجرا شود حتما در آن اشکالی وجود دارد اما این دلیل نمی شد که وی به خوانندگان و هنرمندان این عرصه اهمیتی ندهد به همین جهت است که توصیه من به هنرمندان جوان و عزیزان شرکت کننده در این مسابقه این است که به موسیقی بدون کلام نیز توجه زیادی داشته باشند.

بنابراین گزارش ، در پایان این نشست خبری از آلبوم موسیقایی «گام به گام با آوا» اولین و تنهاترین خودآموز موسیقی کودک در ایران رونمایی شد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب