امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7456 تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۲۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مصطفی رحماندوست مطرح کرد؛

باید نیاز جدید در مخاطبانمان ایجاد کنیم / کالایی به نام کتاب سال‌های سال دچار وضعیت بد شده است

خبرایران: مصطفی رحماندوست، نویسنده و شاعر کودک و نوجوان گفت: امروزه بچه‌ها سرشان با وسایل الکترونیک مانند تبلت و موبایل گرم و ممکن است کالایی به نام کتاب سال‌های سال دچار همین وضعیت بد باشد.
باید نیاز جدید در مخاطبانمان ایجاد کنیم / کالایی به نام  کتاب سال‌های سال دچار وضعیت بد شده است

به گزارش خبرنگارخبرایران، مصطفی رحماندوست، نویسنده و شاعر کودک و نوجوان در نخستین همایش اقتصاد نشراظهارداشت: من چند سال پیش عضو کتابخانه عصای سفید شدم و در آنجا کتاب‌هایی را که می‌خواستم بخوانم گرفتم و چندین بار گوش دادم و به این نتیجه رسیدم که ما فرصت‌های از دست رفته زیادی داریم که می‌توانیم برای شنیدن کتاب‌ها از آن استفاده کنیم و تمایل انسان به شنیدن بسیار زیاد است. وقتی با یک ناشر صحبت می‌کنیم، تمایل انسان به شنیدن را جزء راه‌هایی که انسان می‌تواند از طریق آن پول درآورد به رسمیت نمی‌شناسد.

رحماندوست تصریح کرد: تفکر اقتصادی همیشه یک سود معلوم دارد و اگر توسط جاهای دیگر مورد هجوم قرار گیرد شکست می‌خورد. در دنیا برای فرهنگ ذائقه‌سنجی می‌شود اما درحیطه کتاب، ناشران ما به دنبال پیداکردن ذائقه‌های امروز نیستند.

وی خاطرنشان کرد: امروزه بچه‌ها سرشان با وسایل الکترونیک مانند تبلت و موبایل گرم و ممکن است کالایی به نام  کتاب سال‌های سال دچار همین وضعیت بد باشد. وظیفه ماست که ببینیم باید چکار کنیم که کتاب را در آینده، در قالب تکنولوژی های تازه ارائه دهیم و فروشمان بالا برود و آسیب نبیند و ناشران باید نگاه اقتصادی داشته باشند اما مواردی باعث شده که تفکر به نیازهای جدید از بین برود، یکی از این عوامل جنگ تحمیلی بوده است. تفکر خاص اقتصادی زمان جنگ و بعد از جنگ سبب شده که ما بخواهیم خیلی زود به پول برسیم چون می‌ترسیم اتفاقی بیفتد و ما از رسیدن به پول باز بمانیم.

  رحماندوست تصریح کرد: دومین مورد مساله نگاه کاسبکارانه کوچک است که در ما وجود دارد. ما نگاه سوپرمارکتی نداریم و فقط زمانی حاضریم 50 درصد تخفیف دهیم که انبارمان پر شده باشد از کتاب.

وی عنوان داشت: پیشنهاد می‌کنم به اتفاقاتی که امروزه برای بچه‌ها می‌افتد نگاه کنید. بچه‌های امروز ما با بچه‌های دیروز تفاوت دارند. امروزه «اپ» کامپیوتری با عنوان خواندنی‌های دیدنی جای خود را در جهان باز کرده است و بچه‌ها این اپ را به زبان خارجی می‌خرند و دیگر جایی برای خرید کتاب داخلی باقی نمانده است. امروزه یکی از مشکلات، ترس از ریسک سرمایه‌گذاری است. این ترس سبب شده شیوه‌های قدیمی را همچنان تکرار کنیم.

این نویسنده و شاعر کودک و نوجوان ابرازداشت: ما باید نیاز جدید در مخاطبانمان ایجاد کنیم و برویم ببینیم با این تغییراتی که در سال‌های اخیر رخ داده است چگونه می‌توانیم کتاب را بین مخاطبان بیاوریم. باید راه‌های درآمدزایی کتاب ایجاد کنیم. ناشر و نویسنده و مخاطب سه ضلع یک مثلث‌اند که باید با هم کنار بیایند تا بتوانند به جایی برسند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب