امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7375 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۴۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد؛

اهمیت مستندنگاری و نقد ادبی از سوی نویسندگان درک نشده است / نقد ادبی کاری خلاقانه است/ خرید آثار برگزیده جایزه جلال آل‌احمد از سوی معاونت فرهنگی

خبرایران: علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: معاونت فرهنگی نسبت به خریداری آثار برگزیده جایزه جلال آل‌احمد اقدام کند تا شرایط دسترسی آسان آن برای مخاطبان فراهم شود و این موضوع در آئین‌نامه گنجانده شود.
اهمیت مستندنگاری و نقد ادبی از سوی نویسندگان درک نشده است / نقد ادبی کاری خلاقانه است/ خرید آثار برگزیده جایزه جلال آل‌احمد از سوی معاونت فرهنگی

به گزارش خبر ایران، آئین پایانی هفتمین دوره جایزه جلال عصر امروز، سوم آذرماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار و دراین مراسم «علی جنتی» در این مراسم گفت: به نظر می‌رسد این همایش در ستایش و اهمیت روایت برگزار شده است، روایتی که با جان و روان ما آمیخته است، به خاطر دارم که از کودکی وقتی می‌خواستند درستی کاری را به ما گوشزد کنند سعی می‌کردند آن را به زبان داستان و روایت بیان کنند نه با استدلال‌های منطقی و فلسفی، این نحوه ارتباط خود اصالت دارد و در قرآن مجید نیز از همین روش استفاده شده است.

وی افزود: این داستان است که فهم ما از هستی را تناور می‌کند. بیان داستان مخاطب را با ظرایف جهان هستی آشنا می‌کند و در شکل‌گیری شخصیت انسان‌ها اهمیت دارد و به ما همدردی، برادری، انسان‌دوستی و عشق به همنوعان را آموخته‌اند، ما از طریق داستان‌ها با غم‌ها و رنج‌های مردم آشنا می‌شویم و در شادی‌ها و کامیابی‌هایشان شریک و همراه هستیم، داستان‌ها به ما آرامش، شور، هیجان و صبر و شکیبایی می‌بخشد، قصه‌ها با ما بزرگ می‌شوند و به تدریج غنای بیشتری می‌یابند.

جنتی با بیان اینکه آنچه که در میان این داستان‌ها اهمیت دارد، روایت و خلاقیت است، ادامه داد: شما با تاریخ و ادبیات کشور آشنا هستید و می‌دانید که تاریخ ادبیات داستانی در طول 300 سال اخیر اتفاقات ویژه‌ای را پشت سر گذاشته است و کثرت آثار خوب و موردپسند و خلاقانه آن زیاد است که حتی بزرگان ادبیات در ردیف کردن فهرست آثار ماندگار در می‌مانند.

وی در ادامه تصریح کرد: امروز با انبوهی از آفرینش‌های زیبا در حوزه ادبیات داستانی مواجه‌ایم و در این میان جایگاهی که بتواند نویسندگان فارسی‌زبان را معرفی کند وجود نداشت از این رو جایزه جلال آل احمد مهمترین موضوع جایزه ادبی است.

وزیر ارشاد در ادامه گفت: هر چند این جایزه ادبی از ابتدا با افت و خیزهایی مواجه بود، اما اکنون با توجه به ساختار علمی و اجرای آن به جایگاه شایسته، نام و اعتبار جلال آل احمد رسیده است و مهمتر از جایزه مادی آن توجه به ساختار علمی ادبیات داستانی است که آن را قابل ترجمه در گستره بین‌المللی کرده است.دریافت آثار قابل توجهی در بخش‌های گوناگون حاکی از پرکاری نویسندگان است هر چند در بخش مستندنگاری و نقد ادبی چندان کار نشده و اهمیت آن درک نشده است. 

به گفته وی، این جایزه با دو هدف ارتقای زبان و ادبیات فارسی و دینی و ملی از رهگذر بزرگداشت پدیدآورندگان برجسته آثار ادبی، رویدادی در خور تقدیر است و از سوی دیگر داوری و انتخاب هر اثر طی دو مرحله با ضوابط و دقایق ویژه‌ای انجام شده است. همچنین این انتخاب براساس معیارهایی چون تازگی، نوآوری در ساختار، ارزشمندی محتوا، استحکام و زیبایی زبان و برخورداری از ارزش‌های ملی و تأثیرگذاری عمیق در مخاطب صورت گرفته است و از این باب در انتخاب آثار برگزیده کمتر شائبه سیاسی‌کاری و سطحی‌نگری به وجود می‌آید.

جنتی در ادامه بیان کرد: این دوره ویژگی‌هایی داشت و شفافیت و صراحت در کار اجرا به نحوی که پیش از اختتامیه هیئت علمی و داوران اعلام شده و اعلام اسامی نامزدها نیز بیانگر همین امر است.

وزیر ارشاد ادامه داد: همه‌گیر شدن این جایزه با دعوت از همه تشکل‌های ادبی برای معرفی آثار مورد نظر به دبیرخانه و اصلاح شیوه نامه اجرایی آن به نحوی که برگزارکنندگان با فراغ دستی همه آثار را مورد بررسی و قضاوت قرار دهند، امکان حضور همه گرایش‌ها و سبک‌ها بر گستره رقابت این جایزه را فراهم کرد و تلاش شد در این دوره از همه ظرفیت‌های فرهنگی و از همه ترکیب‌ها در هیئت علمی استفاده شود.

وی درباره نقد ادبی گفت: بخشی که هر چند در گردونه جایزه جلال وجود دارد، اما در گستره ادبی در جایگاه ادبی خویش قرار گرفته است و چه در حوزه ادبی و چه سیاسی پذیرفته شده نیست. نقد به این معنی است که سره از ناسره مشخص شود و این واژه در اصطلاح ادبی تشخیص معایب خوب و بد است و نقد ادبی، امکان درک نکته‌های بدیع و ارزشی آثار را آشکار می‌کند و نشان می‌دهد چه عواملی مورد اقبال یا بی‌‌توجهی بوده است، از این رو نوعی آفرینش ادبی محسوب می‌شود.

جنتی بیان کرد: نقد ادبی کاری خلاقانه است و گاه منتقد باید به اندازه صاحب اثر دارای ذوق و خلاقیت باشد با این تفاوت که نویسنده آشنا به علوم ادبی نیست، اما منتقد باید آشنا به این علوم باشد تا در تحلیل یک اثر از آنها بهره بجوید. کار منتقد بیان عیب‌های یک اثر نیست، بلکه باید ویژگی‌های آن را نیز بیان کند و این زمانی ارزشمند است که به دور از انحراف و شائبه‌ها باشد و امیدوارم جایگاه آن در جامعه شناخته شده و از داستان کوتاه تا رمان در مسیری تعالی‌بخش ادامه یابد.

به گفته وزیر ارشاد، اثری می‌تواند در بطن جامعه مفید افتد و عطش مخاطبان را برطرف کند که هم معرفی و هم در دسترس مخاطبان قرار گیرد.

وی در ادامه پیشنهاد کرد: معاونت فرهنگی نسبت به خریداری آثار برگزیده اقدام کند تا شرایط دسترسی آسان آن برای مخاطبان فراهم شود و این موضوع در آئین‌نامه گنجانده شود. همچنین این جایزه ادبی بین‌المللی شود و موضوع تسری آن به کشورهای فارسی‌زبان بررسی شود و از سال بعد شاهد حضور کشورهای فارسی‌زبان در این جایزه باشیم.

وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: به نظر می‌رسد جایزه جلال ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به جایزه‌ای بین‌المللی دست‌کم در گستره جغرافیای زبان فارسی را داشته باشد، از دست‌اندرکاران می‌خواهم که موضوع تسری آن به کشورهای فارسی‌زبان را بررسی کنند تا در صورت فراهم شدن شرایط از سال آتی شاهد حضور نویسندگان دیگر کشورهای فارسی‌زبان در این جایزه باشیم.

گفتنی است در پایان این مراسم از آثار برگزیده در بخش‌های مستندنگاری، نقد ادبی، داستان کوتاه و رمان و داستان بلند تجلیل شد.

هفتمین دوره جایزه جلال آل‌احمد با مشارکت شهرداری تهران برگزار شد که به هر یک از برگزیدگان 110 سکه تمام بهار آزادی و به شایسته تقدیر 30 سکه تمام بهار آزادی اهدا شد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب