امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7374 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۴۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبیر علمی هفتمین دوره جایزه جلال اعلام کرد؛

جلال آل احمد به اقتضای زمانش نوشت / جلال مصداق عمل صالح بود

خبرایران: مهدوی‌راد دبیر علمی هفتمین دوره جایزه جلال گفت: جلال آل‌احمد مصداق عمل صالح بود و آنچه اقتضای زمانش بود نوشت.
جلال آل احمد به اقتضای زمانش نوشت / جلال مصداق عمل صالح بود

به گزارش خبر ایران، آئین پایانی هفتمین دوره جایزه جلال آل‌احمد عصر امروز سوم آذرماه با حضور وزیر ارشاد و جمعی از اهالی فرهنگ و قلم در تالار وحدت برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر علمی جایزه کتاب جلال آل‌احمد در این مراسم درباره داوری آثار گفت: در جلسات هیئت علمی به اعضای هیئت علمی تأکید کرده بودم که در این جلسات شرکت می‌کنم اما تحلیل عقیده نخواهم داشت و از شما نیز می‌خواهم، تأمل، دقت و نگریستن در ساختار و محتوا را می‌خواهم؛ چرا که انقلاب ما انقلاب تعقل، تفکر، مردم‌گرایی و خداجویی است و ما نیز باید در این راستا حرکت کنیم.

وی افزود: بر این باورم که جلال دو ویژگی دارد، در ادبیات قرآنی عمل را به سه دسته عمل صالح، فاسد و حَسَن تقسیم می‌کنند که عمل فاسد، عملی است که در راستای شرافت انسان نباشد، عمل حَسَن عملی است که در راستای شرافت انسان باشد و عمل صالح نیز عملی است که برای خدا باشد و به لحاظ زمانی کارآمدترین نوع عمل باشد که جلال از این دسته بود.

مهدوی‌راد ادامه داد: جلال در سال‌های پایانی عمرش بلکه همیش مصداق عمل صالح بود و آنچه در کتاب «خسی در میقات» وی آمده، نماد سعی در صفا و مروه است که مرحوم آیت ‌الله طالقانی، مفسر قرآن نیز می‌گفت؛ این کتاب را خواندم و دیدم چقدر به اعتقادات من نزدیک است.

وی تصریح کرد: دکتر علی شریعتی نیز در جاهای مختلف درباره جلال سخن گفته است که در یکی از موارد می‌گوید؛ در اوج خواستن و در قله پذیرفتن، او به کسانی که او را گونه دیگر می‌خواستند پشت کرد و به سمت آنچه که می‌خواست رفت و این مهمترین موضوع است. جلال که از قطب و قله به سوی مردم و مذهب رفت، در واقع به فطرت پاکش برگشت و اینکه او را به سنتی و اُمّل بودن متهم کنند ترسی نداشت.

دبیر علمی جایزه جلال آل احمد ادامه داد: آنچه را که اقتضای زمانش بود، نوشت و به درستی چشم‌هایش را شست و جور دیگر دید و اگر امروز این جایزه را برگزار می‌کنیم، امیدواریم ما نیز چشم‌هایمان را بشوییم و جور دیگر ببینیم.

مهدی قزلی، دبیر اجرایی جایزه جلال نیز در این مراسم گفت: این جایزه ادبی راهی برای تبلیغ شیوه زیست و روشنفکری جلال است، این جایزه ضمن گرامیداشت یاد و نام او بر این باور می‌کوشد که نویسنده‌هایی نه مقلد جلال بلکه مانند خود او بی‌مقلد و سریع‌الانتقال و صریح را ارج نهد. این جایزه از سال 87 در حال برگزاری است و در طول این دوره‌ها از حاشیه خالی نبوده است.

وی افزود: برگزاری دوره هفتم این جایزه به بنیاد شعر و ادبیات داستانی سپرده شد و بنیاد در طول مدت کوتاهی که این کار به او واگذار شده است، توانست با مدد الهی، هیئت علمی و داوران را تشکیل داده و ماجرا به اکنون و به نزدیک نقطه پایان برساند.

قزلی با بیان اینکه باعث خوشحالی است که نامزدهای جایزه جلال طیف متنوعی را در برمی‌گیرند، تصریح کرد: در این طیف از جوان 31 ساله تا هنرمند 77 ساله را داریم، از نویسنده کتاب اولی تا پیشکسوت نوشتن که عمری است در نوشتن داستان ایرانی کوشش به خرج داده است.

وی در ادامه گفت: اعداد و ارقام را پیش از این در نشست خبری اعلام کردم، هدف ما این بود که رسانه‌ها به کتاب و داستان توجه کنند که الحمدلله این اتفاق افتاده است. جدا از درستی یا نادرستی نقد و نظرها، این حدس زدن و صحبت‌ها برای ما موضوعیت دارد و مهم است.

دبیر اجرایی جایزه جلال گفت: در حال حاضر نزدیک به 40 سال از انقلاب اسلامی که جلال به بنیانگذارش امید بسته بود گذشته است، در چنین زمانه‌ای جایزه ادبی جلال را گرامی می‌داریم تا به جای آنکه قصد تطهیر یا تخریب جلال را داشته باشیم، جلالی بودن را در بیان و سلوک هر نویسنده آرزو کنیم.

حجت‌الاسلام امرودی، معاون فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز در این مراسم  بر زنده نگه‌داشتن جایزه جلال که صداقت و اصالتش را مدیون دردمندانی چون جلال است، گفت: جلال آل احمد در روزگاری که انقلاب اسلامی به وقوع نپیوسته بود، جبران عقب‌ماندگی را در جریان‌های فکری بیگانه نمی‌دید، او از آنچه غرب‌زدگی نامیده شده، به هویت ایرانی بازگشت و توجه به رسوم فرهنگ ایرانی را راه آگاه شدن مردم می‌دانست. 

وی با بیان اینکه جلال با چنین اندیشه و تمنایی در ادبیات پیشرفته بود، افزود: مدیریت شهری تهران جایگاه جلال را در ادبیات و منظومه فکری ایران معاصر جایگاهی قابل اعتنا می‌داند و افتخار خود می‌داند که از سربلندی و کیفیت برگزاری جایزه ادبی جلال پشتیبانی کند.

امرودی تصریح کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران پیش از این هم نشان داده بود که جریان‌های پرثمر تاثیرگذار و هویت‌اندیشانه فرهنگی است و در زمانه حاضر با توجه به فضاهای حاکم بر ادبیات داستانی چه همتایی بهتر از جلال که روشنفکر دردمندی بود که با مقاله‌هایش نشان داد که راه را میان تجربه‌های وطنی جستجو می‌کند.

معاون فرهنگی و هنری شهرداری تهران در ادامه ابراز امیدواری کرد: جریان‌های فکری و فرهنگی از جنس جایزه جلال در جامعه را به تزاید باشد و جلالی که به گفته سیمین برای رهایی از شر ظلم و امپریالیسم به دین و امام زمان(عج) توجه نشان داد تا راهی به شرافت، انسانیت‌، رحمت،‌ عدالت،‌ منطق و تقوا بیابد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب