امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7250 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

داور هشتمین سوگواره هنر عاشورایی؛

نقش سوگواره هنر عاشورایی در پیشبرد اهداف متعالی هنر مهم است

خبرایران : فرشته سعیدا معتقد است نقش سوگواره هنر عاشورایی در پیشبرد اهداف متعالی هنر، به خصوص هنر ارزشی – اعتقادی، نقشی بسزا و مهمی است و آثار خوبی كه از این سوگواره خروجی پیدا می كنند آثاری با كیفیت و قابل تأملی هستند.
نقش سوگواره هنر عاشورایی در پیشبرد اهداف متعالی هنر مهم است

به گزارش خبرایران، فرشته سعیدا، داور هشتمین سوگواره هنر عاشورایی، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری درخصوص سطح كیفی آثار مورد داوری قرار گرفته در این دوره گفت: آثاری كه امروز به همراه دیگر اساتید مورد داوری قرار گرفتند و ما شاهد حضور آن ها در این سوگواره بودیم، به نوعی تداعی آثاری را می كردند كه پیش از این در سطح جامعه و رسانه ها  دیده شده و بعضا تكراری بودند.

وی افزود: تلاش كردیم تا بهترین آثار را انتخاب كنیم. نكته بسیار مهم عدم وجود خلاقیت در بسیاری از آثار ارسالی بود و بسیاری از این آثار از كمبود خلاقیت و نوآوری هایی كه مورد انتظار بود، رنج می برند. یكی از اهداف برگزاری جشنواره یا سوگواره حضور افراد جدید با تفكرات نو است و محلی برای حضور افراد ناشناخته ای است كه عرصه ای برای حضور خود و آثارشان نداشته اند. اما در این سوگواره آثار عاشورایی كه پیش از این دیده ایم زیاد به چشم می آمدند و این از درصد نوآوری كم می كرد.

این هنرمند عرصه تجسمی در مورد خلق یك اثر هنر عاشورایی گفت: خلاقیت از ذهن بر می خیزد. در كل اثر هنری در ذهن است و یك ذهن خلاق در كنار یك ارائه مناسب و با تكنیك است كه می تواند اثری متعالی و خوب را خلق كند. بسیاری از هنرمندان نكاتی را از فرهنگ عاشورا به دست می آورند و درك می كنند؛ اما نبود تكنیك مناسب نمی تواند این درك را به شایستگی به تصویر بكشد.

وی درخصوص اعلام عدم وجود خلاقیت در آثار به هنرمندان در جهت آگاهی آن ها گفت: اعلام عدم وجود خلاقیت های نو در آثار ارسالی باعث خواهد شد كه افراد نسبت به آن آگاه شوند و این فرایند آگاهی از طریق رسانه ها بهتر انعكاس پیدا خواهد كرد. این اتفاق باعث می شودكه شركت كنندگان بدانند كه باید آثار خلاقانه تری را به سوگواره بفرستند و بدانند كه فقط مسابقه دادن مهم نیست تا مخاطبان نیز در آینده با آثار متفاوت تری رو به رو شوند و از آن بهره ببرند.

سعیدا درخصوص جایگاه سوگواره هنر عاشورایی در جریان هنر تجسمی كشور گفت: جریان های هنری اگر در كشور تقویت شوند، زبان هنر قوی  و تاثیر گذار خواهد شد. بدون شك نقش سوگواره هنر عاشورایی در پیشبرد اهداف متعالی هنر به خصوص هنر ارزشی – اعتقادی نقشی بسزا و مهمی است و آثار خوبی كه از این سوگواره خروجی پیدا می كنند آثار با كیفیت و قابل تأملی هستند.

وی ادامه داد: برای رسیدن به شكل مطلوب هنر باید در مورد آموزش در جامعه و اماكن آموزشی دقت بیشتری به خرج دهیم تا بتوانیم جشنواره و دركل هنری پربارتر را شاهد باشیم و این گونه مخاطب خود را از آثار تولیدی سطح بالا و تكنیكی بهره مند كنیم.

وی درباره معیارهای یك پوستر عاشورایی خوب گفت: صرف نظر از موضوع در هر زمینه ای كه فراخوان داده شود، باید اثر ارسال شده به آن جشنواره عناصر پوستر را در خود داشته باشد كه شامل گویایی و جذب مخاطب عام در لحظه است.

وی افزود: در مورد مفهوم و موضوع نیز باید نگاه حق پذیری و ایثار كه از شالوده های اصلی مفاهیم سوگواره است، مورد توجه باشد. افرادی كه دید وسیع تری دارند این موضوع كهن را با جامعه امروز انطباق دهند. عاشورا یك ارزش است كه ادامه دارد و اگر هنر مرتبط با آن خوب ارائه شود، باعث تشویق و سوق دادن مردم به سمت این اتفاق مهم بشری و ارزش های درون آن خواهد شد. ما باید برای جامعه امروز، هنر عاشورایی والایی را خلق كنیم زیرا جریان حق و باطل و خیر و شر چیزی نیست كه به اتمام برسد.

این داور هشتمین سوگواره هنر عاشورایی درخصوص كاربرد آثار برگزیده نیز گفت: اگر اثری فقط در نمایشگاه باشد، فقط علاقه مندان هنر از آن استفاده می كنند. اما راه های بسیاری در سطح شهر برای عرضه این هنر به عموم جامعه وجود دارد كه تنها نیازمند یك بررسی، برنامه ریزی و رایزنی با نهاد های فعال در این زمینه است.

وی ادامه داد: آثاری كه می دانیم توانایی تلنگر زدن از منظر مفهومی را دارند باید به معرض دید عموم گذاشت شوند تا باعث هوشیاری فكری شود. اگر این آثار را با هر روشی مانند بیلبورد، نشر كاغذی یا اینترنتی به دست افراد برسانیم، حتی اگر تعداد كمی از آن ها هوشیار شوند، عملی شایسته و به جا است.

 

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب