امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7116 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۷:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

معاون ميراث فرهنگي كشور انتقاد کرد؛

خلق اكوسيستم ویژگی بارز باغ‌هاي ايراني بر باغ‌هاي جهان است/ بخشی از باغ های ایرانی تبدیل به پارک شده اند

خبرایران: معاون ميراث فرهنگي كشور با بيان اينكه امروز باغ ايراني در قلههاي فرهنگ جهاني قرار دارد و خلق اكوسيستم تفاوت باغهاي ايراني با ديگر باغهاي جهان است، گفت: متاسفانه بخشي از باغها تبديل به پارك شده كه بايد با تغيير وضعيت براي ثبت جهاني ساماندهي و محيا شوند.
خلق اكوسيستم ویژگی بارز باغ‌هاي ايراني بر باغ‌هاي جهان است/  بخشی از باغ های ایرانی تبدیل به پارک شده اند

به گزارش خبرایران، محمد حسن طالبيان امروز در مراسم افتتاح نخستين كارگاه آموزشي تخصصي باغ‌هاي تاريخي ايران در خراسان جنوبي اظهار كرد: آموزش و تبادل تجربيات در زمينه باغ‌هاي تاريخي ايران بسيار اهميت دارد تا حفاظت از اين باغ‌ها پايدار باشد.

وي با بيان اينكه باغ ايراني نشانه تعالي و فرهنگ بالاي ايرانيان است، افزود: در اين باغ‌ها شاهد ظهور ميراث ملموس و ناملموس هستيم.

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به نقش باغ در شكل‌گيري فرهنگ ايراني اسلامي، گفت: در گذشته در بسياري از شهرها استقرار جمعيت صورت نمي‌گرفت مگر آنكه باغ‌هاي در آن احداث مي‌شدند.

طالبيان با بيان اينكه باغ كلاسيك ايران حدود 2600 سال قدمت دارد، بيان كرد: باغ‌هاي ايراني در مناطق خشك كشور احداث شد و به كشورهاي ديگر گسترش پيدا كرد.

به گفته وي امروز باغ ايراني در قله‌هاي فرهنگ جهاني قرار دارد و خلق اكوسيستم تفاوت باغ‌هاي ايراني با ديگر باغ‌هاي جهان است.

معاون ميراث فرهنگي كشور با اشاره به اينكه ثبت باغ‌هاي ايراني در ميراث جهاني يونسكو انقلابي در روش به ثبت رسيدن اين آثار ارزشمند بود، يادآور شد: ظرف مدت 24 سال، یک اثر تاریخی و فرهنگی از ایران در یونسکو به ثبت نرسیده بود و جنگ تحمیلی عراق بر عليه كشور، یکی از دلایل به تعویق افتادن روند ثبت آثار ایران در سازمان یونسکو است.

طالبیان با اشاره به اينكه در حال حاضر 17 اثر بیشتر به ثبت جهاني نرسیده است، ادامه داد: اگر پرونده های ما به صورت مرتب در این مدت به سازمان یونسکو فرستاده می شد، هم اکنون با کشور ایتالیا در میزان ثبت جهانی در يك رديف قرار داشتيم.

وي به ثبت 9 باغ تاريخي از شش استان كشور در پرونده ميراث جهاني يونسكو اشاره كرد و  گفت: پرونده ثبت جهانی باغ های ایرانی هنوز باز است و می توان باز هم باغ های دیگری را به این پرونده اضافه كرد البته بايد از نظر عملكرد و نحوه مديريت و حفاظت در وضعيت مناسبي باشند.

معاون ميراث فرهنگي كشور با تاكيد بر اينكه مديريت يكپارچه در باغ‌ها بسيار مهم است، افزود: متاسفانه بخشي از باغ‌ها تبديل به پارك شده كه بايد با تغيير وضعيت براي ثبت جهاني ساماندهي و محيا شوند و با همت مسئولان و مديران پايگاه باغ‌هاي تاريخي به جرگه باغ‌هاي ثبت جهاني بپيوندند.

طالبيان باغ‌هاي ايراني را بهترين ثروت براي مردم و نسل آينده دانست و عنوان كرد: همه ما وظيفه داريم براي حفاظت از باغ‌هاي ايراني ظرفيت‌سازي كنيم.

به گفته وي با توجه به فرهنگي غني مردم خراسان جنوبي بايد باغ‌سازي در اين استان توسعه پيدا كند.

گفتني است در پايان اين مراسم لوح ثبت جهاني باغ ايراني رونمايي و به استاندار خراسان جنوبي تقديم شد تا به عنوان بالاترين مقام استان توسعه كيفي و مديريت باغ‌هاي ايراني را در دستور كار قرار دهد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب