امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7083 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۳:۴۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

احسان پور اعلام کرد؛

هنر طنزپرداز، شناساندن شمر زمانه به مخاطب است

خبرایران: یك شاعر طنزپرداز معتقد است كه طنزپردازان باید شمر زمان را به مخاطب و جامعه بشناسانند و طنز یكی از بهترین ابزارها برای این هدف است.
هنر طنزپرداز، شناساندن شمر زمانه به مخاطب است
به گزارش خبرایران، رضا احسان پور، شاعر طنزپرداز كشورمان، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان این كه مخاطب بعد از خواندن طنز در دل خود احساس نشاط و فرح می كند، اظهار كرد: اگر طنز، طنز باشد و نه چیزهای دیگری كه به اسم طنز ارائه می‌شود، تاثیرگذار است و الا در درازمدت آثار مخرب زیادی خواهد داشت.
وی تصریح كرد: ما شیعیان، ائمه و بزرگانی داریم كه عزاداری برای آن ها بیشتر به نفع خودمان است؛ معرفت و غم مقدسی كه در عزای این عزیزان حضور دارد باعث رشد و آرامش می‌شود. به طور مثال، بعد از اشكی كه برای شهادت مظلومانه امام حسین (ع) و یارانش می ریزیم، احساس آرامش، سبك بودن روح و به نوعی فرح درونی داریم. شاید این حس به این دلیل است كه شكرگزار و خوشحالیم از داشتن امامانی كه هدایتگر ما در مسیر رشد و رسیدن به سعادت هستند.
این شاعر، عزاداری حضرت امام حسین (ع) را جدایی از جنبه های سوگواری دارای ظرفیت‌های دیگری دانست و گفت: وقتی غم خود را با غم حضرت اباعبدالحسین (ع) مقایسه می كنیم، پی می بریم كه غصه هایمان در قیاس با مصائب این بزرگواران گاهی چقدر كوچك است.
احسان پور همچنین گفت: شهید مطهری در یك سخنرانی به این موضوع كه باید شمر زمانه خود را بشناسیم می‌پردازد؛ طنزپرداز هم باید با توجه به شرایط كنونی جامعه، شمر زمان را به مخاطب و جامعه بشناساند و طنز یكی از بهترین ابزارها برای این هدف است.
وی تاكید كرد: با ابزارهای هنری می توانیم شمر زمانه را به مخاطب نشان دهیم. البته همیشه این طور نیست كه شمر زمان تنها شخصی خاص باشد؛ هر كس ممكن است شمری در درون خود داشته باشد. توجه به رفتارهای فردی و اصلاح خود، مقدمه اصلاح جامعه است.
این شاعر تنها یكی از مشخصه های طنز را لبخند دانست و اظهار داشت: طنز می‌تواند طنز تلخ هم باشد. خیانت مردم كوفه طنزی تلخ است. این كه یزید می تواند جامعه را شست و شوی مغزی دهد تا واقعه‌ی كربلا اتفاق بیفتد، آن هم به دست گروهی مسلمان نماز شب خوان، طنزی تلخ است. مردم باید از این وقایع درس بگیرند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب