امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7058 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۰:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

رئیس جهاد دانشگاهی اعلام کرد؛

مشخص شدن مأموریت اولین نهاد در اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور

خبرایران: رئیس جهاد دانشگاهی از مشخص شدن نقش جهاد دانشگاهی برای اجرای نقشه جامع علمی کشور، به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات، در آینده نزدیک خبر داد.
مشخص شدن مأموریت اولین نهاد در اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور

 گزارش خبر ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی فرمودند ارگان‌های نظام در بخش‌های مختلف نقش خودشان را برای اجرای نقشه جامع علمی کشور مشخص کنند، گفت: در صورت مشخص شدن این نقش، جهاد دانشگاهی اولین سازمانی است که برای اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور مأموریتش مشخص می‌شود که می‌تواند الگوی خوبی  برای سایر سازمان‌ها باشد تا نقش خودشان را در اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور مشخص کنند.

وی در ادامه در خصوص رسیدن به مرجعیت علمی کشور در منطقه و جهان گفت: در این راستا  برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده که حداقل پنج قطب از قطب‌های علم و فناوری‌مان تا افق 1404 به این مرجعیت بین‌المللی دست پیدا کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این پنج قطب علم و فناوری گفت: مباحث الکترونیک و قدرت، آنتی بادی‌ها، سرطان در چند زمینه خاص و گیاهان دارویی قطب‌هایی هستند که برای رسیدن به مرجعیت علمی آنها برنامه‌ریزی شده است.
رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه تأکید کرد: نظام ملی نوآوری‌مان که تولید علم را به فناوری و فناوری را به ثروت تبدیل می‌کند باید عارضه‌‌یابی و یا مهندسی مجدد شود.
طیبی گفت: باید ببینیم مشکل ساختار نظام‌مان از مرحله سیاست‌گذاری تا مرحله تولید محصول و تبدیل آن به ثروت و قدرت کجا است که این اتفاق نمی‌افتد؟ چراکه طبق آمارها، کشور ما به لحاظ تولید علم از وضعیت مناسبی برخوردار است اما چرا در تبدیل علم به فناوری و فناوری به محصولات و خدمات دیگر در جامعه و صنعت دچار مشکل هستیم؟
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سازمان ناظر برای ارزیابی و نظارت بر این مسیر وجود ندارد، افزود: باید یک تیم خبره از افراد توانمند و صاحب ‌نظر تشکیل و کار کارشناسی انجام شود و نهادهایی چون شورای عالی انقلاب فرهنگی، دولت، مجلس شورای اسلامی و مراکز تحقیقاتی در صدد آن بر آیند تا این مشکل کاملا برطرف شود.
طیبی در پایان با اشاره به افزایش سهم بودجه تحقیق و پژوهش جهاد دانشگاهی افزود: افزایش بودجه تحقیق و پژوهش کاری است که باید توسط دولت انجام شود و ما تمام  تلاشمان را می‌کنیم که سهم بودجه پژوهشی‌مان را از طریق دولت و مجلس افزایش دهیم و برای برنامه‌هایی که توسط جهاد دانشگاهی طراحی شده بودجه مناسب آن را هم تأمین کنیم.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب