امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6858 تاریخ انتشار: دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۴:۵۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

نجفی در مراسم سالگرد تاسيس دانشگاه جامع علمي و کاربردی مطرح کرد؛

مخالف ادغام دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه فنی و حرفه ای هستم/ تا رسیدن به نقطه مطلوب باید فعالیت بیشتری در این دانشگاه صورت گیرد

خبرایران: مراسم بیست و دومین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی صبح امروز با حضور سرپرست وزارت علوم و مسئولان دانشگاه جامع علمی کاربردی، برخی از نمایندگان مجلس و جمعی از استادان دانشگاه در سالن اجلاس سران آغاز شد.
مخالف ادغام دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه فنی و حرفه ای هستم/ تا رسیدن به نقطه مطلوب باید فعالیت بیشتری در این دانشگاه صورت گیرد

به گزارش خبرایران، در این مراسم سرپرست وزارت علوم با اشاره به رشد کمی و کیفی دانشگاه جامع علمی و کاربردی در سال های اخیر گفت: تلاش های صورت گرفته در این دانشگاه قابل قدردانی است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب باید فعالیت بیشتری در این دانشگاه صورت گیرد.

محمد علی نجفی با اشاره به انتشار اخباری درخصوص ادغام دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: با این ادغام مخالفم و حتی شایعه ای درخصوص ادغام این دانشگاه با دانشگاه پیام نور را نیز تکذیب می کنم.

وی همچنین کاهش هزینه ای را که دانشجویان به این دانشگاه می دهند، خواستار شد و گفت: حدود 800 هزار دانشجو در1057 مرکز آموزشی در دانشگاه جامع علمی کاربردی مشغول به تحصیل هستند و همچنین حدود54 هزار استاد در این دانشگاه در حال تدریس هستند.

 

**افزایش دوره‌های تحصیلات تکمیلی ساختارهای آموزش عالی را تحت الشعاع قرار داده است

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: افزایش دوره های تحصیلات تکمیلی ساختارهای آموزش عالی را تحت الشعاع قرار داده است.

هروی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مراسم 22 امین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به مشکلات اساسی که در بحث آموزش عالی وجود دارد مشکلات اساسی که در بحث آموزش عالی وجود دارد به قدری گسترده شده است که شاید در گذشته نمونه هایی از آن را همه ما دیده ایم و یکی از مهمترین دغدغه های در حال حاضر افزایش دوره های تحصیلات تکمیلی که می تواند ساختارهای آموزش عالی را تحت شعاع قرار دهد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: متاسفانه آمارهایی که امروز وجود دارد از فارغ التحصیلان بیکار دلیلی بر این مدعاست که آموزش عالی با دغدغه مهارتی پیش نرفته وگرنه امروز چنین مشکلاتی را نداشت و 22 درصد از فارغ التحصیلان ما را تکنسین ها و کاردان ها تشکیل می دهند در حالی که 67 درصد مربوط به دوره های کارشناسی و مابقی در دوره های تحصیلات تکمیلی که نشان می دهد روند فارغ التحصیلی دانشگاه های ما برخلاف دانشگاه های پیشرفته است و متاسفانه این وارونگی در آموزش عالی ما مشاهده می شود.

هروی در ادامه بیان داشت: دانشگاه علمی و کاربردی و فنی و حرفه ای می توانند تاثیر بسزایی در بحث اشتغال زایی داشته باشند واگرچه نمی توان آمار دقیقی از بیکاری در کشور ارائه داد اما آمار و ارقامی که وجود دارد نشان می دهد اکثریت جامعه بیکاران ما را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: امروز ما باید برای آموزش عالی به فکر درمان و راه چاره باشیم و اگر روند آموزش عالی و نگرش به آن به همین ترتیب ادامه پیدا کند در آینده ای نزدیک ما را با مشکل روبرو خواهد کرد.

وی ادامه داد: تمام کشورهای پیشرفته در دنیا روند رو به رشد مهارتی را در نظر گرفته اند و ما نیز در جلساتی که با مسئولان آموزش عالی برگزار کردیم توجه به رشته های مهارتی را تاکید کردیم اما نه در لفافه شعار چرا امروز برخی صاحب نظران در این زمینه سخن می رانند و قلم می زنند اما نیاز ما راهکار و دستورالعمل اجرایی است.

هروی تصریح کرد: ایجاد یک رویکرد عملی برای برون رفت از مشکلات امروز دغدغه ای است که باید مورد توجه قرار گیرد و در خصوص اتصال و ادغام دانشگاه های مرتبط با هم می تواند مثبت ارزیابی شود و دلیل اینکه برخی مخالفت شدید با این موضوع دارند را نمی دانم.

وی افزود: متاسفانه امروز ما در امر پژوهش دچار مشکل هستیم اما در سال گذشته زمانی که قانون یک تا سه درصد این موضوع حذف شد کسی سخنی نگفت اگرچه انتقادشان به این موضوع که نتوانسته ایم در این خصوص به درستی عمل کنیم صحیح بود اما این نگاه بسیار غلط است که بخواهیم صورت مسئله را حذف کنیم.

هروی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که ما در بحث رشد بی قواره کمی امروز داریم این است که نگرش ها و نیازمندی ها را در نظر نمی گیریم و راهکاری برای برون رفت از این مسئله نیز نداریم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه بیان داشت: دانش افزایی مبتنی بر نیازسنجی و حرکت آموزش عالی در این زمینه در واقع راهکار برون رفت از این مشکلات است همچنان که در کشورهای پیشرفته تلاش می شود سطح کیفیت دوره های آموزشی بالا را به جای کمیت ارتقا دهند.

وی خاطر نشان کرد: امروز ده میلیون فارغ التحصیل و چهار میلیون دانشجو در رشته های مهارتی قرار دارند و باید با یک تغییر نگاه و رویکرد این دانشگاه ها به دنبال تقویت دستاوردهای مثبت این دانشگاه باشیم.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب