خبرایران: مسعود زنده روح كرمانی مدير انجمن عكاسان ايران گفت:امیدوارم برگزاری این دوسالانه سرآغازی باشد برای سایر شاخههای هنرهای تجسمی که بتوانند دوسالانههای خود را بهصورت مستقل برگزار کنند.
به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبري سيزدهمين دوسالانه عكس ايران با حضور «اسماعيل عباسي» دبير دوسالانه، «مسعود زنده روح كرماني» مدير انجمن عكاسان ايران و عضو شوراي برنامه ريزي دوسالانه ،«محمد مهدي رحيميان» عضو هيات مديره انجمن و عضو شوراي برنامه ريزي دوسالانه و اصحاب رسانه در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزارو دراین نشست خبری «مسعود زنده روح كرماني» مدير انجمن عكاسان ايران در اين نشست با اشاره به حمايت هاي مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: مركز هنرهاي تجسمي در راستاي واگذاري برگزاري دوسالانه ها به انجمن ها، برگزاري دوسالانه عكس را به انجمن عكاسان سپرد و دوسالانه عكس پس از دو دوره دوباره به موزه هنرهاي معاصر تهران باز ميگردد.
زنده روح كرماني ادامه داد: برای برگزاری این دوسالانه توسط انجمن عکاسان ایران به تعامل با مرکز هنرهای تجسمی نیاز بود که در این مدت انجام شد. امیدوارم برگزاری این دوسالانه توسط انجمن عکاسان ایران سرآغازی باشد برای سایر شاخههای هنرهای تجسمی که بتوانند دوسالانههای خود را بهصورت مستقل برگزار کنند.
عضو شورای سیاستگذاری سیزدهمین دوسالانه عکاسی گفت: در این دوره برگزاری دوسالانه، از تولید محتوا تا اجرا به انجمن واگذار شد و افرادی از استادان و هنرمندان و هنرمندان عکاسی ایران بهعنوان اعضای شورای برنامهریزی انتخاب شدند. این افراد شامل نادر داودی، محمدمهدی رحیمیان، اسماعیل عباسی، مجید مسچی، مهدی مقیمنژاد، سیدعباس میرهاشمی، ساعد نیکزاد و مسعود زندهروح کرمانی هستند. از وظایف شورای هنری شکل دادن دوسالانه، تهيه فراخوان و تصميم گيري درباره چگونگي برگزاري دوسالانه است.
رییس هیئت مدیرهی انجمن عکاسان ایران با بیان اینکه برگزاری دوسالانه از دیماه به بهمنماه موکول شد، افزود: قرار بود که دوسالانه در دیماه برگزار شود، ولی بهدلیل اینکه موزهی هنرهای معاصر میزبان نمایشگاه نوسنتگرایی بود، این برنامه به بهمنماه موکول شد.
اسماعيل عباسي؛ دبير سيزدهمين دوسالانه عكس ايران در ادامه نشست گفت: سوابق برگزاری دوسالانهها نشان داده که همیشه نوسانهایی در تصمیمگیری دربارهی دوسالانهها وجود داشته و همیشه چگونگی فراخوانها مورد بحث بوده است. امسال شورای هنری برنامهریزی سرانجام دربارهی فراخوان به این نتیجه رسید که این دوسالانه را در دو بخش عکاسی هنري و عکاسی خلاقانه برگزار کند و به شاخهها و ژانرهای دیگر عکاسی این فرصت داده شود که خودشان دوسالانههای مربوط به شاخه خود را برگزار کنند.
دبير سيزدهمين دوسالانه عكس افزود: بخش اول، آرت فتوگرافی یا عکاسی مفهومی است؛ آرت فتوگرافی به فرآیندی در عکاسی اطلاق میشود که هنرمند درپی آن میکوشد با استفاده از قابلیتهای این رسانه، ارزشهای مشخصی را به تصویر درآورد. این بخش ساختار پروژهای دارد، ایدهمحور است، هدف مفهوم مشخصی را دنبال میکند و عمدتا برای ارائهی نمایشگاهی، تولید میشود. منظور از پروژه، مجموعهای از عکسها است که از پیش برنامهریزی شده و در کنار هم به پیکرهبندی کار هنری شکل میدهد. ترتیب همنشینی عکسها در یک پروژه میتواند بنابر منطق کلاسیک عکسها و پیروی از قانون وحدت موضوع، مکان یا زمان یا ترتیبی روایی باشد یا نباشد.
عباسی بیان کرد: بهطور منطقی، ایدهبنیاد بودن این شکل از عکاسی، مرزهای ارزشگذاری پروژهها را از قواعد زیباییشناختی لزوما تثبیتشده فراتر میبرد و همهچیز را در گرو اندیشه نهفته در کار قرار میدهد. بنابراین تشخیص چارچوب ایدهها و هدفها برای بامعنا شدن پروژههای عکاسی امری ضروری است. لازم است هنرمندان برای تبیین بهتر پروژههای خود نوشتاری را حداقل در 100 و حداکثر در 300 کلمه بهعنوان دیدگاه هنرمند بنویسند.
دبیر سیزدهمین دوسالانه عکس ادامه داد: در شرایط متعارف، هر هنرمند میتواند تا هفت عکس را برای پروژهی خود تعریف کند، مگر آنکه او بنابر ضرورت ایده خود بخواهد از این قاعده فراتر رود که در مواقعی از این قبیل، لازم است شرکتکنندگان بهشکل دقیق دلایل تصمیم خود را توضیح دهند.
دبير دوسالانه دربارهی بخش رویکرد خلاقانه گفت: این بخش بهصورت تکعکس است و به نگاه و رویکرد خلاقانه عکاسان اختصاص دارد. در اینجا منظور از خلاقیت، رجوع به تواناییهای عکاس در انتخاب موضوع، سازماندهی بصری و روش بیان است که حاصل کار به تصویری تأملبرانگیز تبدیل شود. همچنین منظور از تکعکس تصویری است که بتواند به شکلی مستقل بینیاز از توضیحات زمینهای یا همنشینی در کنار تصاویر دیگر پيام خود را به بیننده منتقل کند. در این بخش نیز هنرمندان در انتخاب موضوع، تکنیک و حتی عنوانگذاری عکسهای خود آزادند، ولی هر هنرمند فقط می تواند سه قطعه عکس را در سطح دوسالانه بارگذاری کند.
عباسي در ادامه نشست درباره داوران اين دوره دوسالانه گفت: داوران دو بخش رويكر آرت فتوگرافي و رويكرد خلاقانه از سوي شوراي برنامه ريزي انتخاب شده اند. در بخش آرت فتوگرافی، گوهر دشتی، حمید سوری، محمدرضا شریفزاده، کیارنگ علایی، مهدی مقیمنژاد و در بخش خلاقانه نیوشا توکلیان، نادر داودی، فرهاد سلیمانی، محمدابراهیم صافی و محمد غفوری عکسهای منتخب را داوری میکنند.
او همچنین به برنامههای جنبی این دوسالانه اشاره کرد و گفت: تجلیل و برگزاری نمایشگاه از دو هنرمند پیشگام هنر عکاسی ایران، برگزاری نشستهای تخصصی در زمینه عکاسی و برگزاری میزگرد دربارهی سیزدهمین دوسالانه عکس ایران از برنامههای جنبی این دوسالانه هستند.
عباسی با اشاره به غير رقابتي بودن سيزدهمين دوسالانه عكاسي ايران گفت: این دوسالانه غیررقابتی است و نفرات اول، دوم و سوم در هیچیک از دو بخش نخواهد داشت و قرار است که با نظر کارشناسان هنری، موزهی هنرهای معاصر تهران تعدادی از آثار دوسالانه را برای گنجینه موزه خریداری کند.
محمد مهدي رحيميان؛ عضو هيئت مدير انجمن عكاسان و عضو شوراي برنامه ريزي دوسالانه دربارهی تقویم برنامههای دوسالانه گفت: انتخاب آثار بخش آرت گرافی در دو مرحله صورت میگیرد. در مرحله اول انتخاب اولیه آثار نمایشگاه و اطلاعرسانی به هنرمندان برای ارسال آثار نهایی خود دبیرخانه انجام میشود و در مرحله دوم انتخاب نهایی آثار با توجه به شیوه و ابتکار هنرمند در ارائه اثر که از ویژگیهای آرت گرافی است انجام میشود.
رحيميان ادامه داد: مهلت ثبت نام و ارسال آثار این بخش تا ساعت 8 صبح روز شنبه، یکم آذرماه خواهد بود. انتخاب اولیه آثار در چهارم و پنجم آذرماه 1393 انجام میشود و اطلاعرسانی درباره منتخبان مرحله اول هشتم آذرماه 1393 انجام میشود. مهلت ارسال اصل آثار نیز تا 23 آذرماه 1393 خواهد بود و انتخاب نهایی آثار در 26 و 27 آذرماه انجام میشود. اطلاعرسانی انتخاب نهایی این بخش به هنرمندان نیز یکم دیماه 1393 انجام میشود.
رحیمیان دربارهی بخش رویکرد خلاقانه گفت: مهلت ثبت نام آثار برای بخش رویکرد خلاقانه تا هشت صبح روز شنبه، 15 آذرماه 1393 خواهد بود و انتخاب نهایی آثار در 25 و 26 آذرماه انجام شده و اطلاعرسانی انتخاب نهایی آثار نیز در یکم دیماه 1393 انجام میشود.
رحيميان افزود: طراحی کلیهی اقلام این دوسالانه مانند پوستر و ... برعهدهی ابراهیم حقیقی است.
عباسی در پاسخ به این پرسش که چرا ژانرهای مختلف حذف شدهاند و آیا آرت فتوگرافی و عکاسی خلاقانه به هم نزدیک نیستند، گفت: با توجه به اینکه در دورههای مختلف دوسالانه، دبیران متفاوتی داشته، در نتیجه تصمیمگیریهای متفاوتی هم گرفته شده، ولی امسال قرار است آنچه در دنیا اتفاق میافتد، در این دوسالانه هم اتفاق بیفتد. در دوسالانههایی که در دنیا برگزار میشود، ژانر مورد توجه عکاسی هنری است. از سوی دیگر امسال شورای برنامهریزی به این نتیجه رسید که این دوسالانه نمیتواند پاسخگوی پرداختن به همه ژانرها باشد. بنابراین امیدواریم با برگزاری این بخش شاخههای عکاسی دیگر هم مانند عکاسی خبری، ورزشی و... دوسالانه برگزار کند. پاسخگويي به همه ژانرها و نيازهاي عكاسي مسووليت دوسالانه نيست بلكه دوسالانه قرار است نگاه هنري داشته باشد.
زندهروح کرمانی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره انتخاب رويكرد عكاسي هنري و خلاقانه گفت: وقتی بحث دوسالانه شکل گرفت، گرایش به این سمت بود که همه ژانرها پوشش داده شود؛ ولی دوسالانههایی که در دنیا برگزار میشوند، نگاهی هنری دارند و ما هم در این دوسالانه تصمیم گرفتهایم که منطبق با آنها در این دوسالانه عکاسی هنری را محور قرار دهیم.
زنده روح كرماني درباره غير رقابتي بودن دوسالانه گفت: من از دوسالانه دهم عضو شورای سیاستگذاری بودم و اعتقاد دارم که دوسالانه جایگاهی فراتر از جایزه دارد. دوسالانه باید به جایگاه خودش برگردد و در آن کسی برای اول، دوم و سوم شدن شرکت نکند و جايگاه دوسالانه بايد به درجه اي برسد كه حضور یک هنرمند در دوسالانه به معنای برنده شدن باشد.