امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6740 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۵۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبیرجشنواره تئا‌تر معلولین استان تهران اعلام کرد؛

هدف اصلی ما نشان دادن توانایی‌های معلولین به مردم جامعه‌ است/ معلولیت محدودیت نیست/ نگاه‌های تحقیر آمیز باعث شده تا افراد معلول از فعالیت در جامعه دور بمانند

خبرایران: دکتر محمدحسین همتی دبیر جشنواره تئا‌تر معلولین استان تهران گفت: هدف اصلی ما از برگزاری این جشنواره نشان دادن توانایی‌های معلولین به مردم جامعه‌ است.
هدف اصلی ما نشان دادن توانایی‌های معلولین به مردم جامعه‌ است/ معلولیت محدودیت نیست/ نگاه‌های تحقیر آمیز باعث شده تا افراد معلول از فعالیت در جامعه دور بمانند

به گزارش خبرنگار خبرایران ، نشست خبری نخستین جشنواره تئا‌تر معلولین استان تهران با حضور «دکتر محمدحسین همتی»  دبیر جشنواره تئا‌تر معلولین استان تهران ،«اصغر کرمی» معاون توانبخشی استان تهران ، «مژگان عزیزی » دبیر اجرایی جشنواره تئا‌تر معلولین استان تهران و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس شیرخوارگاه آمنه برگزارو دراین نشست خبری «دکتر محمدحسین همتی» دبیر جشنواره تئا‌تر معلولین استان تهران اظهارداشت: بسیار خوشحال هستم که چنین جشنواره‌ای در حال برگزاری است افراد بسیار زیادی برای برگزاری این جشنواره شبانه روز تلاش کرده‌اند. هدف اصلی ما از برگزاری این جشنواره این است که توانایی‌های معلولین را به مردم جامعه‌مان نشان دهیم. بهزیستی علاقه‌مند است که در جامعه فضایی حاکم شود تا مردم به معلولین به عنوان افرادی ناتوان نگاه نکنند و بدانند که آن‌ها هم مانند هر انسان دیگری توانایی‌هایی دارند که باید به آن‌ها توجه کرد و باورشان داشت.

دبیر جشنواره تئا‌تر معلولین استان تهران تصریح کرد: دوست داریم این شعار برای مردم باور پذیر باشد و ایمان بیاورند که معلولیت محدودیت نیست. این افراد به واقع توانمند هستند و در بسیاری از موارد کار‌هایی انجام می‌دهند که بسیاری از افرادی که معلولیت ندارند از انجام دادن آن عاجز هستند. در سازمان بهزیستی فعالیت‌های زیادی در جهت تئا‌تر درمانی انجام شده است.

وی ادامه داد: به دلیل نگاه‌هایی که تحقیر آمیز است باعث شده تا افراد معلول از فعالیت در جامعه میان سایر مردم دور بمانند. امیدواریم با این جشنواره گام‌های مثبتی در راستای بهبود وضعیت معلولین برداشته شود و نگاه افراد جامعه با برنامه‌های این چنینی نسبت به این عزیزان تغییر کند تا در گوشه‌ای دور افتاده در جامعه قرار نگیرند.

در ادامه این نشست خبری«مژگان عزیزی» دبیراجرایی جشنواره تئا‌تر معلولین استان تهران اظهارداشت: از همه همکاران تشکر می‌کنم واقعاً در طی این چند روز بسیاری از دوستان با مشکل کم خوابی مواجه شده‌اند. شروع این جشنواره از فرودین ۱۳۹۳ بوده است و بازخوانی متون در خرداد ماه صورت گرفت آثار راه یافته ۴۰ مورد بود که بعد از بازخوانی به ۲۲ مورد رسید که برای اجرا ۱۱ نمایش مورد قبول واقع شد.

دبیر اجرایی جشنواره تئا‌تر معلولین استان تهران عنوان داشت: طبق دستورالعملی که تصویب شده است تلاش کردیم تا خود این عزیزان در نمایش‌ها حضور داشته باشند بر این اساس باید دو سوم از افراد اجرایی یک نمایش را معلولین تشکیل دهند. برخی از این افراد به طور ذاتی در زمینه هنر استعداد داشته‌اند و با راهنمایی‌های اساتیدی که در کنار آن‌ها قرار گرفته‌اند می‌توان شرایطی به وجود آورد که توانایی شان شکوفا پیدا کند. در واقع باید به نکاتی مهم اشاره کنم هیچ مجموعه‌ای با ما وارد همکاری نشد و حوزه هنری اصلاً کمکی به ما نکرد.

وی در ادامه گفت: سالن‌های استاندارد و مناسبی برای افراد معلول وجود ندارد و با کارشناسی‌هایی که طی نُه مرحله صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم فرهنگسرای بهمن سالن‌های بهتری دارد که به لحاظ سازه‌ای مشکل زیادی را برای معلولین به همرا ندارد. البته تلاش شده تا گروه‌هایی که مشکل بیشتری برای حضور در سالن‌های غیر استاندارد دارند شناسایی شوند تا در سالن‌های بهتری در فرهنگسرای بهمن اجرا داشته باشند. در آینده این نچندان دور امیدواریم تفاهم نامه‌ای میان ما و وزارت ارشاد ایجاد شود تا بتوانیم از حمایت آن‌ها در این حوزه استفاده کنیم.

دبیر اجرایی جشنواره در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا نمایش ها پراکنده هستند و برای گروه سنی خاصی انتخاب نشده اند گفت: بهزیستی استان تهران از ۴ بخش مدیریتی تشکیل شده است که یکی از آن‌ها در شهر ری قرار دارد و تصمصم گرفته شد تقسیم وظایف کنیم تا به نحو احسن این جشنواره برگزار شود. در ارتباط با این موضوع که چرا نمایش‌ها ترکیبی از کودک و نوجوان و بزرگ سالان است باید بگویم بنده در ابتدا نظرم این بود که در یک گروه سنی خاص فعالیت داشته باشیم اما در جلسه هیئت مدیره با آن مخالفت شد و دوستان تصمیم گرفتند که ترکیبی از نمایش‌ها را برای گروه سنی مختلف در جشنواره داشته باشیم اما نباید بگوییم که پراکنده عمل شده است چرا که اگر نمایش‌ها دیده شود متوجه خواهید شد موضوعات از یک خط کلی پیروی می‌کند و در یک مسیر هستند

وی افزود: کارگاه‌های آموزشی نیر یکی از بخش‌های این جشنواره است که به نظرم تاثیر بسیار مثبتی بر روند جشنواره و افرادی که در آن شرکت دارند خواهند گذاشت. در پایان باید اعتراف کنم که از زمانی که با هنر تئا‌تر آشنا شده‌ام دریافتم که به چه میزان این هنر می‌تواند تاثیر گذار باشد و در روند زندگی موقعیت‌های دراماتیکی را به وجود بیاورد. در طی این چند ماه دنیای احساسی این هنر را احساس کردم که برایم بسیار زیبا است.

بنابراین گزارش، نخستین جشنواره تئا‌تر معلولین استان تهران در 3 بخش صحنه‌ای، خیابانی و کودک و نوجوان از ۲۸ تا ۳۰ مهرماه در فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب