امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6704 تاریخ انتشار: شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۲۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس هیات داوران جشنواره طراحان بسته بندی اعلام کرد؛

صنعت بسته بندی یک صنعت مغفول در کشور است/ موضوع طراحی بسته بندی را به تولید گره بزنیم / در صنعت بسته‌بندی صدها قدم از ترکیه عقب هستیم

خبرایران: شهرزاد اسفرجانی رئیس هیات داوران جایزه آثار برگزیده صنعت بسته‌بندی کشور گفت: کمپانی‌ها و شرکت‌هایی که به خط بسته‌بندی خودشان اهمیت داده‌اند، الان دارند نتیجه‌اش را می‌بینند و سود آن را کسب می‌کنند.
صنعت بسته بندی یک صنعت مغفول در کشور است/ موضوع طراحی بسته بندی را به تولید گره بزنیم /  در صنعت بسته‌بندی صدها قدم از ترکیه عقب هستیم

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری مراسم سالیانه اهدای جوایز و معرفی آثار برگزیده صنعت بسته‌بندی کشور تحت عنوان «بسته‌ها» صبح امروز با حضور «شهرزاد اسفرجانی» رئیس هیات داوران این جشنواره و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های تبلیغاتی ایران، «ایمان آل مظفر» دبیر این جایزه ، « مهرداد ذالنور» مدیر روابط عمومی این جشنواره و اصحاب رسانه در سالن امیرخانی خانه هنرمندان در تهران برگزار و در این نشست خبری  «ایمان آل مظفر» دبیر جشنواره طراحان بسته بندی اظهارداشت: در طول سال گذشته تقریباً 200 اثر در بخش حرفه‌ای جایزه در وب سایت بسته ها آپلود شده و از این بین تعداد 105 اثر انتخاب شده و برای داوری در اختیار هیات داوران قرار گرفته است. همچنین در بخش دانشجویی تعداد 70 اثر آپلود شده است که از این تعداد 20 اثر انتخاب و برای ارزیابی به هیات داوران ارائه شده است.

  آل مظفرتصریح کرد: در مراسم سالیانه اهدای جوایز و معرفی آثار برگزیده صنعت بسته‌بندی کشور در نهایت 3 نفر به عنوان کاندیدای طراحی برگزیده معرفی و از میان آنها، یک نفر برگزیده و به اثربرتر او، تندیس بسته‌ها اهدا خواهد شد.

وی از انتشار کتاب سال بسته بندی در قالب این جشنواره خبر داد و گفت: تلاش برای حمایت صنفی و حقوقی از طراحان صنعت بسته بندی، از مهمترین اهدافی است که ما در این جشنواره به دنبال آن هستیم.همچنین جوایز ویژه و تندیس ویژه ای از طرف سایت بسته ها به آثار برگزیده و در قالب مراسم اختتامیه که از ساعت 6 تا 7 بعد ازظهر روز 3 آبان در خانه هنرمندان برگزار می شود، اهدا خواهد شد.

همچنین به گفته آل مظفر  برگزاری سمینار و دوره های آموزشی و تقدیر از یکی از پیشکسوتان طراحی صنعت بسته بندی از دیگر برنامه های آیین اختتامیه مراسم سالیانه اهدای جوایز و معرفی آثار برگزیده صنعت بسته بندی کشور است.

وی با بیان اینکه سایت بسته ها در حال حاضر با هزینه شخصی و بدون انتفاع اقتصادی اداره می شود اظهار امیدواری کرد: این سایت با برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی و با حمایت طراحان کشور بتواند هزینه هایش را تامین کند.

در این نشست خبری همچنین شهرزاد اسفرجانی رئیس هیات داوران جایزه معرفی آثار برگزیده بسته بندی سال و با اشاره به اینکه صنعت بسته بندی علی رغم اهمیت آن، یک صنعت مغفول در کشور است گفت: تفکر مدیران نسبت به صنعت بسته بندی باید تغییر کند. آنها باید بدانند که طراحی بسته بندی، آخر خط تولید نیست بلکه اول ظهور کالا در بازار است.صنعت در کشور ما از یک سو به طراحان مبتکر احتیاج دارد و از طرف دیگر هزاران طراح جوان به شغل و کار تخصصی نیاز دارند اما دلیل این عدم تناسب این است که آموزش طراحی گرافیک ما همچنان در مبانی سطح و رنگ که در دهه 40 نوشته شده است مانده است.البته بعضی دانشکده های ما در بعضی سطوح، واحد درسی طراحی بسته بندی را به شکلی کوچک و محدود ارائه کرده اند اما متاسفانه هم اکنون ما فارغ التحصیل بسته بندی نداریم و این به این خاطر است که ما اساسا طراحی بسته بندی را امری بازاری و تجاری می دانیم در حالی که باید تدریس و تخصص بسته بندی را به عنوان موضوعی مهم مدنظر داشته باشیم.

این کارشناس حوزه صنعت بسته بندی اضافه کرد: واقعیت این است که ما در صنعت بسته بندی صدها قدم از کشور همسایه مان ترکیه عقب هستیم و یکی از مهمترین دلایل عقب ماندگی ما در حوزه صادرات، مربوط به همین بخش است. صنعت، طراحان تولید، تفکر استراتژیک و غیره همگی با هم باید قدم هایی جدی برای نجات صنعت بسته بندی بردارند.

اسفرجانی اضافه کرد: باید ضرورت موضوع طراحی بسته بندی را از سایر رشته های گرافیک جدا کنیم و این صنعت را به تولید گره بزنیم واقعیت این است که جامعه ما تغییر کرده و در حوزه مصرف ما الان آگاهانه تر خرید می کنیم و یکی از مهمترین عوامل رونق کالای ایرانی در بازار، بسته بندی موفق است کمپانی ها و شرکت هایی که به خط بسته بندی خودشان اهمیت داده اند، الان دارند نتیجه اش را می بینند و سود آن را کسب می کنند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب