امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6557 تاریخ انتشار: جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۸:۳۷:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

تخریب شغلی ۶۷۰ هزار نفره در یکسال اخیر

خبر ایران :براساس جدیدترین آمارهای مرکز آمار ایران، به نظر می رسد، متاسفانه در یکسال اخیر حدود ۶۷۰ هزار شغل از بین رفته است.
تخریب شغلی ۶۷۰ هزار نفره در یکسال اخیر

به گزارش خبر ایران  نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران نشان می دهد، در حالیکه در تابستان ۱۳۹۲، مجموعا ۲۲۱۶۷۴۱۸ شغل در اقتصاد ایران وجود داشته است، این تعداد در تابستان ۱۳۹۳ به ۲۱۴۹۸۰۱۳ شغل کاهش یافته است.بر اساس این آمار، تعداد شاغلان در بخش کشاورزی از ۴۳۳۷۶۸۱ نفر به ۴۰۸۶۸۰۷، در بخش صنعت از ۷۵۱۳۴۷۹ به ۷۲۱۳۹۴۷ و در بخش خدمات از ۱۰۳۱۶۲۵۸ به ۱۰۱۹۷۲۵۹ نفر رسیده است. به این ترتیب، ۲۵۰۸۷۴ نفر در بخش کشاورزی، ۲۹۹۵۳۲ نفر در بخش صنعت و ۱۱۸۹۹۹ نفر در بخش خدمات شغل خود را از دست داده اند.
درصد شغل از دست رفته در بخش کشاورزی به تعداد کل شغل این بخش، حدود ۶ درصد، در بخش صنعت، حدود ۴ درصد و در بخش خدمات حدود ۱ درصد بوده استتخریب شغلی انجام شده در بخش کشاورزی و صنعت بیش از بخش خدمات بوده است.
در عین حال، محاسبات نرخ رشد از آغاز ترمیم اقتصاد خبر می دهند. کارشناسان اقتصادی نزدیک به دولت، رشد اخیر را ناشی از تحرک صورت گرفته در بخش صنعت و نفت، ناشی از توافقات پاییز گذشته و روند طی شده بعد از آن در یکسال اخیر ارزیابی می کنند. با این حال، فعلا دلیل مشخصی برای تخریب شغل صورت گرفته مطرح نشده است.
یک فرضیه مطرح این است که اگر چه برخی بنگاه های صنعتی بزرگ ممکن است با رونق مواجه شده باشند، اما بنگاه های کوچک و متوسط و بخش کشاورزی در فشار قرار داشته اند و بخش خدمات نیز آسیب چندانی از این فرایند ندیده است.در هر صورت، دلیل این تخریب شغلی و این نرخ رشد هر چه باشد، حجم گسترده شغل های از دست رفته و بیکار شدن ۶۷۰ هزار نفر، که احتمالا بخش قابل توجهی از آنها سرپرست خانوار نیز بوده اند، چاره اندیشی فوری دولت و مجلس برای توقف این روند را ضروری می سازد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب