امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6494 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۴۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

پيش به سوي يک تغيير بزرگ؛

همه چيز درباره 3G ايرانسل

خبرایران : تا پايان سال 200 شهر تحت پوشش خدمات نسل 3 و 4 ايرانسل قرار مي‌گيرند
همه چيز درباره 3G ايرانسل

به گزارش خبرایران،شرکت خدمات ارتباطي ايرانسل اولين اپراتور خصوصي تلفن همراه در کشور است که به منظور توسعه ارتباطات، پايان بخشيدن به صف انتظار دريافت سيم کارت، عرضه خدمات نوين ارتباطي و حذف بازار سياه تلفن همراه در سال 82، در راستاي اجراي برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي کشور و به منظور تحقق ماده 124 همين برنامه و با هدف توسعه ارتباطات و مخابرات از طريق خصوصي‌سازي، واگذاري و سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي خارجي، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در مهرماه سال 1385 سرويس‌دهي خود را آغاز کرد.

اپراتور دوم ضمن فراهم کردن سرمايه‌گذاري خارجي و مشارکت بخش خصوصي داخلي به منظور ترويج رقابت، تضمين رقابت سالم، کاهش تصدي‌گري، نظارت بر تعرفه‌ها و کيفيت خدمات و حمايت از مصرف‌کنندگان، از ابتداي آغاز به کار خود توسعه سريع باند پهن موبايل را آغاز کرد.

پيش قراول اينترنت موبايل

ايرانسل کمي بعد از آغاز سرويس دهي خود در پاييز سال 85، علاوه بر ارايه خدمات پايه صوت و پيام کوتاه، براي اولين بار در ايران، ارايه اينترنت موبايل نسل 2.5 بر بستر GPRS در سطح ملي و پوشش جغرافيايي کل کشور را روي شبکه خدمات ارتباطات سيار نيز در دستور کار قرار داد و نخستين اپراتور ارايه دهنده خدمات اينترنت موبايل در کشور بود. پس از آن در بهار سال 86 شبکه GPRS خود را به نسل 2.75 يا همان EDGE ارتقا داد و سرعت ارايه پهناي باند موبايل به مشترکان را به دو برابر GPRS افزايش داد و تجربه جديدي از اينترنت موبايل در اختيار ايرانيان قرار گرفت.

EDGE نسل پيشرفته GPRS روي بستر شبکه نسل 2.75 تلفن همراه است که به مشترکان ايرانسل امکان مي‌دهد تا از طريق تلفن همراه به شبکه اينترنت با سرعتي 2 برابر GPRS دسترسي داشته باشند و همچنين امکان ارسال و دريافت صوت، تصوير و متن‌هاي با حجم بالا را ميسر مي‌سازد.

وايمکس؛ راهکار دوران گذار

پس از تجربه گسترش شبکه EDGE، به دليل سياست‌هاي دولت وقت و در ذيل آن سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي براي عرضه مجوز اينترنت پرسرعت موبايل مبتني بر نسل سوم به يک اپراتور تازه، ايرانسل براي تکميل سبد سرويس ها و خدمات پهناي باند خود از اسفند ماه سال 1387 ارايه خدمات اينترنت پرسرعت بي‌سيم مبتني بر فناوري وايمکس را در دستور کار قرار داد و با دريافت مجوز از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات توانست در هفت استان آذربايجان شرقي، اصفهان، البرز، تهران، خراسان رضوي، خوزستان و فارس سرويس وايمکس را با پهناي باند بين 128 کيلوبيت تا دو مگابيت در ثانيه براساس نوع درخواست مشتري عرضه کند و به نيازهاي مختلف متقاضيان اينترنت بي سيم پاسخ دهد.

يک تغيير بزرگ

پس از آن با آغاز دولت يازدهم و تغيير رويکرد وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به عنوان نهاد مقررات گذار حوزه ارتباطات کشور مبني بر توسعه ارتباطات باند پهن کشور به ويژه باندپهن موبايل، اقدامات ايرانسل براي دريافت مجوز نسل سوم تلفن همراه آغاز شد و با توسعه و ارتقاي همزمان شبکه، در نهايت ايرانسل موفق شد روز سيزدهم مرداد ماه سال 1393 بعنوان اولين اپراتور کشور با پوشش سراسري، موافقتنامه ارتقاي پروانه نسل سوم و نسل‌هاي بالاتر را از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات دريافت کند و از عصر همان روز طرح پايلوت ورود به نسل سوم در15 نقطه از جمله مراکز دانشگاهي و ساختمان‌هاي دولتي، اجرايي شد.

اجراي موفقيت آميز پايلوت نسل سوم تلفن همراه از سوي ايرانسل، وزارت ارتباطات را براي ارايه پروانه رسمي ارتقاي شبکه به نسل‌هاي بالاتر مجاب کرد و سرانجام پس از دو هفته از اجراي طرح پايلوت، اپراتور دوم پروانه ارتقاي شبکه به نسل‌هاي بالاتر را دريافت کرد و توسعه سراسري آن را در دستور کار خود قرار داد. ايرانسل نخستين اپراتور تلفن همراه کشور با پوشش سراسري است که موفق به اخذ پروانه رسمي ارتقا به نسل‌هاي بالاتر شده است.

بر همين اساس هم اکنون استفاده از سرويس هاي نسل سوم و بالاتر تلفن همراه در شهرهاي تهران، تبريز، قم، شيراز، بندرعباس، اصفهان، مرودشت، يزد، دولت آباد، دستگرد، کرمان، اراک، اردبيل، همدان، ايلام، کرمانشاه، خرم آباد، اروميه، قزوين، رشت، سنندج، زنجان، اسدآباد، آستارا، بندرانزلي، لاهيجان، قروه، سقز، سرعين، ساوه، مشهد و کرج ارايه شده و به سرعت در حال توسعه است.

علامت هاي H، H+ يا 3G و حتي 4G يا LTE روي نمايشگر تلفن همراه نشان مي‌دهد که مشترک در شبکه اينترنت پهن‌باند همراه قراردارد. بدين ترتيب، تمامي مشترکان ايرانسل، بدون نياز به تعويض سيم‌کارت خود يا پرداخت هر گونه هزينه راه‌اندازي يا فعال‌سازي، يا الزام در خريد بسته‌اي خاص، صرفا با حضور در مناطق تحت پوشش و استفاده از گوشي تلفن همراه با قابليت پشتياني از نسل سه تلفن همراه، مي‌توانند از کيفيت متمايز اين خدمات بهره‌مند شوند.

چرا نسل هاي بالاتر؟

حالا ديگر سرويس هاي ارتباطي و باندپهن موبايل به يکي از ابزارهاي ضروري اقتصاد و نحوه عملکرد آن تبديل شده اند و در عين حال ارتباطات موبايلي موجب ايجاد فرصت هاي شغلي و اقتصادي بي نظيري در کشورهاي توسعه يافته و درحال توسعه شده است.

براساس مطالعات صورت گرفته در خصوص ضريب نفوذ باند پهن همراه و رشد اقتصادي، گوشي هاي موبايل ارتباطات را بهبود مي بخشند، روابط اجتماعي را توسعه مي دهند و موجب توسعه فعاليت هاي اقتصادي و توليدي در بخش هايي همچون کشاورزي، سلامت، آموزش و اقتصاد مي شود.

3G از نگاه حاکميتي

همزمان با توسعه فناوري هاي ارتباطي به ويژه نسل‌هاي جديد سوم و چهارم تلفن همراه، سرويس هاي موبايل قابليت تاثيرگذاري ويژه اي روي اقتصاد دارند و دسترسي عمومي به آن، مزيت هايي عمده اي را براي دولت و حاکميت کشور به دنبال خواهد داشت.

براساس تحقيقات صورت گرفته از سوي شرکت سيسکو، توسعه سرويس هاي ديتا قابليت تاثيرگذاري روي رشد اقتصاد به همان ميزاني که سرويس هاي صوتي در نسل قبل داشتند، را خواهد داشت.

سيسکو تخمين زده است دو برابر شدن ميزان استفاده از ديتاي موبايل منجر به افزايش نيم درصدي توليد ناخالص ملي (GDP) کشورها مي شود و هر 10 درصد مهاجرت مشترکان از نسل دوم به نسل سوم، پانزده صدم درصد روي GDP تاثيرگذار خواهد بود و در بازارهاي توسعه يافته، 10 درصد رشد ضريب نفوذ موبايل منجر به افزايش 4.2 درصدي توليد مي شود.

سيسکو اعلام کرده است ترافيک ديتاي موبايل در سال 2013 به ميزان 81 درصد رشد يافت و در پايان سال 2013 به 1.5 اگزابايت رسيد که در پايان هر ماه 820 پتابايت در مقايسه با سال 2012 بيشتر بوده است. همچنين تا پايان سال 2013 براي اولين بار ترافيک ويدئوي موبايل 50 درصد بيشتر شد و بيش از نيم ميليارد از اتصالات موبايلي در سال 2013 اضافه شدند و در اين ميان گوشي هاي هوشمند بيش از 21 درصد از دستگاه هاي موبايلي را تشکيل مي دادند.

در همين سال هر اتصال مبتني بر نسل چهارم تلفن همراه در مقايسه با غير نسل چهارمي‌ها تا 14.5 برابر بر ترافيک موجود افزود و شواهد حاکي از آن است که براي عقب نماندن از قافله توسعه و رشد ترافيک ديتاي موبايل در دنيا و تاثير شگفت انگيز آن بر توليد ناخالص ملي، مهاجرت به نسل سوم و بالاتر تلفن همراه در کشور اجتناب ناپذير است.

3G از نگاه مردم

اين زيرساخت پيشرفته از طريق ايجاد دسترسي عموم مردم به خدمات باند پهن همراه با کيفيت، امکانات وسيعي همچون دسترسي همگاني به خدمات دولت الکترونيکي، پرداخت و بانکداري همراه، سلامت همراه، آموزش مجازي و نيز خدمات سازماني بر بستر موبايل را براي بهبود کيفيت خدمت رساني در راستاي رسيدن به جامعه پيشرفته ايراني ايجاد مي کند تا علاوه بر بهبود تجربه زندگي ديجيتال، منجر به رونق بيشتر در بازار کسب و کار شود.

ارايه اين خدمات از طريق اين بستر نه تنها روش‌هاي ارايه خدمات از سوي دستگاه ها و سازمان ها را تسهيل مي‌کند بلکه دسترسي و دريافت آنها را نيز براي مشترکان بهره مند از سرويس هاي نوين تسهيل مي کند و بازي برد-برد را براي هر دو طرف ارايه کننده و دريافت کننده خدمات فراهم مي کند.

توسعه از نگاه اپراتور

ارايه مجوز توسعه از سوي دولت به اپراتور نيز مزايايي را براي ارايه دهنده سرويس به دنبال خواهد داشت و در کنار باز گذاشتن دست اپراتور براي ارايه خدمات بيشتر به مشترکان و متقاضيان، امکان ورود به عرصه خدمات بيشتر را نيز فراهم مي کند و اپراتور مي تواند اطلاعات موردنياز مشترکان را با کفيت بهتري انتقال دهد و امکان ارائه محتواهاي صوتي و تصويري متنوع با کيفيت بالا را نيز در اختيار خواهد داشت.

توسعه از نگاه کسب و کارها

توسعه بسترهاي خدمت رساني مزيت هاي بيشتري را نيز براي مشترکان فراهم مي کند و امکان استفاده از گوشي تلفن همراه به عنوان دفتر کار سيار، امکان تبديل گوشي تلفن همراه به باجه بانکي همراه با قابليت انجام تمامي عمليات بانکي، امکان عرضه محتواهاي متنوع و مورد نياز مشترکان، امکان توسعه آموزش مجازي در نقاط مختلف کشور بر بستر اينترنت پهن باند و امکان پخش و مشاهده برنامه‌هاي تلويزيوني از طريق تلفن همراه باکيفيت فوق العاده فراهم مي کند.

200 شهر تحت پوشش 3G ايرانسل

ايرانسل درحال حاضر شهرهاي تهران، تبريز، قم، شيراز، بندرعباس، اصفهان، مرودشت، يزد، دولت آباد، دستگرد، کرمان، اراک، اردبيل، همدان، ايلام، کرمانشاه، خرم آباد، اروميه، قزوين، رشت، سنندج، زنجان، اسدآباد، آستارا، بندرانزلي، لاهيجان، قروه، سقز، سرعين، ساوه، مشهد و کرج را تحت پوشش خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه قرار داده و به سرعت در حال توسعه پوشش خود است. پس از تجربه توسعه پرشتاب شبکه در نسل 2، 2.5 و 2.75، به گفته مديرعامل ايرانسل و براساس برنامه ريزي مدون انجام شده، روزانه حدود 30 سايت نسل سوم تلفن همراه وارد شبکه اين اپراتور مي‌شود و تعداد شهرهاي تحت پوشش خدمات نسل سه ايرانسل هم تا پايان سال جاري به حدود 200 شهر خواهد رسيد.

پيش از اين تمامي شبکه ايرانسل در سراسر کشور و در نقاط شهري و روستايي تحت پوشش سراسري EDGE قرار داشتند و امکان دسترسي به اينترنت موبايل براي تمامي مشترکان فراهم بود. شبکه EDGE ايرانسل، گسترده ترين شبکه اينترنت همراه کشور را تشکيل داده است.

چه کساني 3G دارند؟

با ارايه اينترنت همراه با کيفيت و نيز گسترش محدوده تحت پوشش، مشترکان ايرانسل همچون هميشه از خدماتي متفاوت و منحصر به فرد بهره مند خواهند شد.

علامت هاي H، H+ يا 3G و حتي 4G يا LTE روي نمايشگر تلفن همراه نشان مي‌دهد که مشترک در شبکه اينترنت پهن‌باند همراه قراردارد و تمامي مشترکان ايرانسل دارنده سيم کارت هاي دائمي، اعتباري و ديتا بدون الزام به تعويض سيم کارت خود، فعال سازي يا خريد بسته افزايشي، پرداخت هزينه راه اندازي يا فعال سازي يا پرداخت آبونمان، تنها با حضور در مناطق تحت پوشش، با تنظيم گوشي خود مي توانند از کيفيت متماميز خدمات نسل سوم بهره مند شوند.

براي استفاده از شبکه نسل سوم ايرانسل تنها رعايت سه پيش شرط کافي است؛ حضور در منطقه تحت پوشش خدمان نسل سه ايرانسل، استفاده از گوشي تلفن همراه با قابليت پشتيباني از نسل سه و اعمال تنظيمات نسل سوم روي گوشي !

3G گوشي خود را دستي يا اتوماتيک تنظيم کنيد

براي بهره مندي از خدمات ديتاي نسل سوم تلفن همراه روي گوشي هوشمند مشترکان بايد به صورت خودکار يا دستي تنظيمات مرتبط با نسل سوم اعمال شود.

براي دريافت تنظيمات خودکار ابتدا با مراجعه به قسمت تنظيمات گوشي بايد بررسي شود که تنظيمات مربوط (3G/WCDMA) در تلفن همراه فعال باشد. بعد از فعال سازي قابليت 3G گوشي از طريق منو، لازم است يک بار براي هميشه و به يکي از روش هاي تنظيمات خودکار يا دستي، تنظيمات مربوط به نقطه دسترسي (APN) اينترنت روي گوشي مشترک اعمال شود.

لازم به ذکر است که تمام گوشي‌هايي که تنظيمات GPRS روي آنها انجام شده است، درصورت پشتيباني از 3G، قابليت کارکرد در اين شبکه را دارا هستند و نيازي به انجام مجدد تنظيمات نيست.

تنظيمات خودکار

براي دريافت تنظيمات به صورت خودکار مي توان کد دستوري #6*3*130* را شماره گيري کرد و پس از آن ظرف چند لحظه، تنظيمات ارسال مي شود و کافي است مطابق دستورالعمل ارسالي، اين فايل تنظيمات خودکار روي گوشي مشترک نصب شود.

تنظيمات دستي

بيشتر گوشي‌هاي استاندارد موجود در بازار ايران بدون نياز به انجام تنظيمات دستي قابليت اتصال به شبکه اينترنت همراه ايرانسل را دارند اما درصورتي که تلفن همراه مشترک به صورت خودکار به شبکه اينترنت متصل نشد، لازم است تنظيمات به صورت دستي انجام شود.

در اين صورت بايد در بخش Connection Name عبارت « Irancell-internet» و در بخش APN کلمه «mtnirancell» درج شود تا تنظيمات مورد نظر براي دسترسي به نسل سوم اعمال شود.

چنانچه گوشي مشترکان از جمله مدل هاي قديمي تر دستگاه هاي تلفن همراه باشد و با تنظيمات گفته شده در بالا فعال نشود يا به درستي عمل نکند، مي توان از تنظيمات WAP زير استفاده کرد و در غير اين صورت بايد تنظيمات WAP را از گوشي پاک کرد.

براي استفاده از اين تنظيمات بايد در قسمت Connection Name عبارت «Irancell-internet»، در قسمت Bearer عبارت « GSM-GPRS/GPRS»، در قسمت APN عبارت «mtnirancell» در قسمت Home Page آدرس http://vitrin.irancell.ir، در قسمت WAP 1.0 Proxy آدرس 10.131.26.138، در قسمت Port عدد 9201، در قسمت Service عبارت CO-WSP، در قسمت WAP 2.0 Proxy آدرس 10.131.26.138، در قسمت پورت عدد 8080 و در قسمت Service کلمه HTTP را وارد کرد.

تعرفه 3G ايرانسل

استفاده از خدمات نسل سوم تلفن همراه ايرانسل درحال حاضر بدون تغيير تعرفه هاي قبلي و با همان تعرفه هاي اينترنت همراه روي شبکه نسل دوم قابل استفاده است و مشترک در زمان استفاده از خدمات ديتاي نسل دو و هفتاد و پنج يا سه همراه اول، هزينه مضاعفي پرداخت نمي‌کند. بسته هاي ديتا و بسته هاي ترکيبي ايرانسل هم در هر دو نسل از شبکه اين اپراتور قابل استفاده هستند. ايرانسل پس از ارتقاي شبکه اش به نسل‌هاي بالاتر، بسته‌هاي افزايشي حجيم تر و تعرفه‌هاي مقرون به صرفه‌تري را که در هر دو شبکه نسل دوم و نسل سوم قابل استفاده هستند، در اختيار مشترکان قرار داده است. درحال حاضر تعرفه مصرف آزاد خدمات اينترنت همراه با هزينه تنها يک ريال در ساعات کم ترافيک اينترنت همراه به مشترکان ايرانسل عرضه مي‌شود که بهاي اين سرويس، شنبه تا چهارشنبه از 2 بامداد الي 8 صبح و در تمامي ساعات پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها، براي تمامي مشترکين ايرانسل تنها يک ريال براي هر کيلوبايت مي‌باشد. تعرفه هر کيلوبايت اينترنت از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 صبح تا 1:59 دقيقه روز بعد براي سيم کارت هاي دائمي و اعتبار پنج ريال و براي سيم کارت هاي ديتا سه ريال به ازاي هر کيلوبايت ديتاي مصرفي خواهد بود.

شارژ ويژه اينترنت همراه

مشترکان اعتباري ايرانسل براي استفاده از شارژ ويژه اينترنت همراه ميتوانند با خريد کارت شارژ و شماره گيري کد #رمز شارژ*145* از شارژ ويژه حساب اينترنت همراه، از تخفيف ويژه بهره‌مند شوند.

در اين طرح بسته يک روزه با حجم 150 مگابايت به قيمت 10 هزار ريال، بسته سه روزه با حجم 250 مگابايت به قيمت 20 هزار ريال، بسته 10 روزه با حجم 600 مگابايت به قيمت 50 هزار ريال، بسته 30 روزه با حجم دو گيگابايت به قيمت 100 هزار ريال و بسته 30 روزه با حجم 4.5 گيگابايت به قيمت 200 هزار ريال به مشترکان عرضه مي شود.

بسته هاي اينترنت همراه

مشترکان دائمي و اعتباري ايرانسل همچنين مي توانند از بسته هاي ويژه سرويس اينترنت همراه نيز بهره بمند شوند که علاوه بر تعرفه هاي قبلي براي استفاده از اينترنت همراه در شبکه نسل 2.75، بسته هاي مقرون به صرفه و با ترافيک بيشتري نيز در اختيار مشترکان قرار داده شده است. جزئيات اين بسته ها به همراه کدهاي دستوري فعال سازي آن در جدول آمده است. اين مقرون به صرفه ترين روش استفاده از بستر ديتاي همراه ايرانسل است.

 

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب