امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6429 تاریخ انتشار: جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۷:۲۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

طرح نکاشت برای نجات دریاچه ارومیه/ دولت هر هکتار زمین کشاورزی را چند میلیون اجاره می‌کند؟

خبرایران: دولت در روزهای گذشته دو هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح نکاشت در اراضی پایاب بند انحرافی نوروزلو اختصاص داد. این منطقه یکی از مهمترین بخش های تزریق آب به دریاچه ارومیه است.
طرح نکاشت برای نجات دریاچه ارومیه/ دولت هر هکتار زمین کشاورزی را چند میلیون اجاره می‌کند؟

به گزارش خبر ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست؛ قربانعلی سعادت در جلسه هماهنگی اجرای طرح نکاشت در اراضی پایاب بند انحرافی نوروزلو گفت:  مشکلات امروز دریاچه ارومیه، ناشی از بی توجهی به مدیریت آب در سالهای گذشته است ولی باید در سریعترین زمان ممکن، مدیریت مصرف آب در استان و حوضه آبریز دریاچه شروع شود. در صورتی که طرح آبیاری بارانی در سه سال گذشته در حوضه آبریز دریاچه ارومیه آغاز و اجرا می شد، امروز به اجرای طرح نکاشت نیاز نداشتیم. 

وی با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه باید احیا شود گفت: در کنار احیای این دریاچه، مشکلات اجرایی نیز باید احصا شده و چاره اندیشی صورت گیرد. 

استاندار آذربایجان غربی با رد این مطلب که کشاورزان به ویژه چغندرکاران و کارخانه قند میاندوآب از اجرای طرح نکاشت متضرر می شوند خاطرنشان کرد: تنها 17 درصد چغندر مورد نیاز این کارخانه از طریق کشاورزان میاندوآبی تامین می شود و بسیاری از چغندرهای تولیدی این شهرستان، مواد اولیه کارخانجات دیگر استانها هستند.

او گفت: ما تضمین می کنیم که کارخانه قند میاندوآب، مشکل چغندر نداشته باشد زیرا بسیاری از چغندرهای تولیدی توسط سودجویان و با بارنامه های تقلبی به نام سیب به دیگر استانها فرستاده می شوند.

سعادت با اشاره به اینکه در سه سال اجرای طرح نکاشت در آذربایجان غربی باید اقداماتی برای اجرای پروژه های آبیاری نوین در پایاب بند انحرافی نوروزلو صورت گیرد افزود: دولت 85 درصد یارانه به این امر اختصاص می دهد و 15 درصد باقی مانده از طریق کشاورزان تامین می شود که امیدواریم این امر مورد اقبال کشاورزان قرار گیرد.

وی بر لزوم اطلاع رسانی مناسب و آگاهسازی کشاورزان در خصوص اجرای طرح نکاشت در پایاب بند انحرافی نوروزلو تاکید کرد و گفت: ما در کنار کشاورزان و در صدد حل مشکلات آنها هستیم. برخی افراد سودجو سعی دارند با سوء استفاده از اجرای طرح نکاشت در این منطقه، موضوعات انحرافی دیگر را برای کشاورزان و مردم القا کنند که این امر نیز راه حل خاص خود را دارد.

 

اجاره ۵ میلیون تومانی

هادی بهادری معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به لزوم ایجاد هماهنگی برای اجرای طرح نکاشت در بین استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی اظهار کرد: این امر می تواند در اجرای هرچه بهتر طرح تاثیرگذار باشد.

وی گفت: قرار است برای اجرای طرح نکاشت در هر هکتار، 50 میلیون ریال یارانه دولتی پرداخت شود و در مجموع 15 میلیارد ریال نیز برای رساندن آب به باغات حوضه بند انحرافی نوروزلو اختصاص یافته است.

بهادری گفت: باید در سریعترین زمان ممکن آمار کشاورزان این منطقه استخراج شود تا بتوانیم برنامه های مورد نظر را به اجرا در آوریم.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب